صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و نه - ۰۶ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و نه - ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

استانداران 8 استان کشور برنامه‌های خود برای تحقق اهداف میان‌مدت معیشتی را تشریح کردند

ایران نزدیک قله


در دولت سیزدهم همه اجزا در راستای هدفگذاری‌های کلان و راهبردهای مشخص شده حرکت می‌کنند. از این لحاظ، نه تنها از ساز ناکوک خبری نیست، بلکه همه بخش‌ها، از هیأت وزیران تا مدیران و مسئولان محلی، نقش‌ها و مأموریت‌های تعریف شده‌ای برای تحقق اهداف کلان دارند. از جمله این اهداف، دستیابی به رشد اقتصادی 8درصدی است که در برنامه هفتم توسعه نیز گنجانده شده است. در این باره، رئیس‌جمهور اسفندماه سال گذشته در نشست استانداران سراسر کشور، مسئولیت اصلی تحقق رشد ۸ درصدی اقتصاد را با استانداران دانست. آیت‌الله رئیسی دو روز بعد در جلسه هیأت دولت، الزامات این امر را نیز مشخص کرد، از جمله اینکه «وزرا... اختیار آن دسته از تصمیم‌گیری‌ها را که نیازی به بررسی و اتخاذ آنها در مرکز نیست، به استانداران تفویض کنند تا استانداران با تدوین برنامه‌هایی این مأموریت مهم را پیگیری و دنبال می‌کنند.» در همین چهارچوب بود که دولت صندوق پیشرفت و عدالت را تعریف و راه‌اندازی کرد تا علاوه بر توزیع عادلانه منابع در کشور، منابع لازم برای توسعه هر استان، در اختیار آن استان قرار داشته باشد. مجموعه این تحولات را می‌توان ناشی از نگاه منطقه‌ای رئیس‌جمهور نسبت فرایند توسعه کلان کشور دانست؛ نگاهی که طبق آن، اهداف کلان و ملی مانند رشد اقتصادی 8 درصدی، با لحاظ ظرفیت‌ها و نیازمندی‌های محلی حاصل می‌شود.
 
زارعی‌کوشا: فعال شدن اقتصاد
و دیپلماسی مرز
در همین باره استاندار کردستان در گفت‌و‌گو با ایرنا، اظهارکرد: خوشبختانه بر اساس گزارش‌های رسمی در دو سال گذشته در همه شاخص‌های اقتصادی رشد محسوسی را شاهد بودیم. اسماعیل زارعی‌کوشا با بیان اینکه در شاخص اشتغال و نرخ بیکاری، توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و رفع خلأهای بهره‌وری رشد محسوسی داشتیم، اضافه کرد: فعال شدن مرز استان کردستان، بازارچه‌های مرزی و بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت اقتصاد مرزی و فعال شدن دیپلماسی مرزی ایران در دولت سیزدهم کاملاً قابل مشاهده است. وی، بهره‌برداری از راه‌آهن کردستان پس از 20 سال را بیانگر ایجاد ظرفیت مهم برای توسعه استان برشمرد و تأکید کرد: مجموعه این اقدامات این امید را به ما می‌دهد که بتوانیم در پایان این دولت در دو سال آینده، توسعه اقتصادی مدنظر را محقق کنیم.
 
محمدی‌زاده: تبدیل استان بوشهر
به یک کارگاه بزرگ
استاندار بوشهر نیز در گفت‌و‌گویی جداگانه با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور تاکنون سه بار به این استان سفر کرده و جمعاً حدود ۲۰۰ پروژه برای استان بوشهر مصوب شده است، گفت: امروز در استان بوشهر، اکثر قریب به اتفاق این پروژه‌ها آغاز شده‌اند و پیشرفت قابل توجه و خوبی دارند. بخشی که در سفر دوم مصوب و طی نیمه اول سال ابلاغ شدند هم در فرایند مناقصه و انتخاب پیمانکار قرار دارند و روند آنها طی می‌شود و ان‌شاءالله در دهه فجر همه این پروژه‌ها با هم آغاز می‌شوند. احمد محمدی‌زاده تصریح کرد: بر این اساس اکنون استان بوشهر تقریباً تبدیل به یک کارگاه بزرگ شده است.
 
فخاری: تمرکز بر اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره
استاندار تهران هم درباره تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام این استان در راستای تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی، با بیان اینکه امسال فعالیت‌های دولت سیزدهم، تمرکز بر پروژه‌های نیمه‌تمام است، بهره‌برداری از بیمارستان امام خمینی(ره) شهریار را پس از 34 سال از نمونه‌های این رویکرد برشمرد.
به گزارش ایرنا، علیرضا فخاری با تأکید بر اینکه سرانه نیاز مردم در موضوعات مختلف باعث می‌شود که دولت به تلاش و تکاپو بیفتد تا این نیازها را در اولویت خود قرار دهد، گفت: حوزه‌های راه، حمل‌ونقل، مسائل مربوط به تأمین و چگونگی تأمین و انتقال آب، حوزه‌های زیرساختی برق و بحث‌های زیست محیطی و چگونگی بازگردانی آب، جزو پروژه‌های اساسی است که در دستور کار دولت و به تبع آن، استانداران، فرمانداران و مسئولان سازمان‌های مختلف قرار دارد تا بتوانیم بخشی از نیازمندی‌های عمومی کشور و استان‌های مربوطه را تأمین کنیم.
 
 معتمدیان: رشد 3.8درصدی
در آذربایجان غربی
استاندار آذربایجان غربی هم در تشریح برنامه‌های استان برای دستیابی به نرخ رشد ۸ درصدی پروژه‌های استانی گفت: با توجه به این تکلیف دولت و تأکید رئیس‌جمهور، برنامه‌های اجرایی خودم را برای تحقق رشد ۸ درصدی براساس مزیت‌ها و ظرفیت‌هایی که در استان بود مطالعه و بررسی و تصویب کرده و در حال اجرا هستیم. محمدصادق معتمدیان، تجارت بین‌الملل، کشاورزی، معدن و صنعت را مهم‌ترین پیشران‌های اقتصاد استان برشمرد و افزود: معدن با
 ۹ درصد پیشرفت مهم‌ترین بخش توسعه‌ای است که سه گام اصلی طراحی، مطالعات و اکتشافات را اجرایی کردیم. وی رشد اقتصادی سال گذشته این استان را ۳.۸ درصد اعلام و تصریح کرد: در سایر شاخص‌ها مانند کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ اشتغال نیز وضعیت خوبی داریم.
 
دوستی: برنامه‌های هرمزگان
 برای تحقق رشد 8درصدی
استاندار هرمزگان نیز به این مسأله اشاره کرد که دو تکلیف در برنامه دیده شده است؛ نخست رشد ۸ درصدی و دیگر اینکه ۳۰ درصد از این رشد از محل بهره‌وری تأمین شود و ما برای هر دو تکلیف دو برنامه جداگانه داریم. مهدی دوستی از تمرکز این استان بر توسعه معادن خبرداد و با بیان اینکه رشد اقتصادی در حوزه کشاورزی و آبزی‌پروری در برنامه استان برای دستیابی به نرخ رشد ۸ درصدی قرار دارد، اظهارکرد: با توجه به افزایش قیمت مواد غذایی در دنیا، امیدواریم بخشی از این رشد اقتصادی و انباشت سرمایه با فعالیت در حوزه کشاورزی و آبزی پروری رقم بخورد.
سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی در برق‌رسانی به مزارع پرورش میگو، برنامه‌ریزی برای افزایش تولید میگو از دو تن در هکتار به شش تن در هکتار، اصلاح و نوسازی باغات، تکمیل و توسعه سدها و شبکه انتقال آب و در نهایت افزایش سهم ترانزیت، از برنامه‌ها و اقدامات دولت برای توسعه اقتصادی هرمزگان است که دوستی به آن اشاره کرد.
 
عباسی: تحقق رشد 8 درصدی
زودتر از موعد
اسدالله عباسی، استاندار گیلان هم
از هدفگذاری برای دستیابی به رشد 8درصدی پیش از موعد تعیین شده خبرداد. وی با بیان اینکه برای رسیدن به این نقطه اکنون در زمینه‌های سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی بالاتر از میانگین کشوری هستیم، اضافه کرد: با تعریف و اجرای برنامه از مزرعه تا بازار، برای تولیدات‌مان زنجیره ارزش ایجاد کردیم و صادرات به کشورهای منطقه را افزایش دادیم.
 
حیدری: رشد 200 درصدی صادرات غیرنفتی
همچنین استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به نرخ بیکاری دو رقمی این استان در ابتدای دولت، از تدابیر ویژه دولت برای رفع این مسأله خبرداد و گفت: پایان سال گذشته براساس اعلام مرکز آمار ایران ۸ پله صعود کردیم و از رتبه دهم به رتبه دوم در کشور رسیده‌ایم؛ یعنی هشت پله ایجاد اشتغال انجام شده است و این روند را حتماً دنبال و پیگیری می‌کنیم. غلامعلی حیدری افزود: در سفر رئیس‌جمهور به استان مصوبات بسیار خوبی در راستای ایجاد اشتغال و بحث پتروشیمی و پالایشگاه و توسعه برخی مراکز صنعتی از جمله تمرکز روی کارگاه‌ها و صنایعی که راکد بودند، انجام شد، بیش از ۶۸ کارگاه مهم که راکد بودند بازگشایی شدند. همه این موارد در ایجاد اشتغال تأثیرگذار هستند، ضمن اینکه خوشبختانه صادرات غیرنفتی استان ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
افزایش 30 هکتاری گلخانه‌های استان، توسعه دامداری‌ها، گسترش گردشگری و بوم‌گردی و نیز فعالیت 200 شرکت دانش بنیان، از تدابیر و اقدامات انجام شده در استان برای دستیابی به رشد 8درصدی تعیین شده از سوی رئیس‌جمهور است.
 
احمد زاده: کهگیلویه و بویراحمد
 نیازمند سرمایه‌گذاری
سید علی احمدزاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه کارهای زیادی در دولت و در همه استان‌ها در حال انجام است، اظهارکرد: برای اینکه به این رشد اقتصادی ۸ درصدی برسیم، نیازمند سرمایه‌گذاری در استان هستیم و باید تولید بالا برود تا وضعیت اقتصادی ما تکانی بخورد.
وی با بیان اینکه در حوزه زنجیره‌های ارزش، از جمله سرمایه‌گذاری‌های بزرگ مانند پتروشیمی‌ها و صنایع بزرگ اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: استان ما در صنایع بزرگ حرف برای گفتن دارد زیرا تولیدکننده نفت و گاز هستیم. در صنایع کشاورزی هم حرف برای گفتن داریم و زنجیره‌های ارزش کشاورزی فعال شده است. در زمینه شیلات و گیاهان دارویی فعالیت‌های زیادی آغاز شده تا وضع درآمدی و اقتصاد استان تغییر کند. مطمئناً ما به رشد اقتصادی ۸ درصدی خواهیم رسید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی