صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و نه - ۰۶ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و نه - ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

ساخت روبات برای پاکسازی پلاستیک‌ از دریا

محققان در دانشگاه فناوری برنو و دانشگاه مندر در کشور جمهوری چک و ‌روبات‌های خرد و دوگانه زیستی را طراحی کرده و ساخته‌اند که می‌تواند پلاستیک‌های خرد و نانو را از آب‌های آلوده پاکسازی کند، بدون اینکه موجب آلودگی بیشتری شود.
به گزارش ایرنا، این روبات‌ها مواد زیستی همچون خزه یا جلبک دریایی را با مواد دوستدار طبیعت که به میدان‌های مغناطیسی خارجی پاسخ می‌دهند، ترکیب می‌کنند.
ژیا پنگ، یکی از محققان این پژوهش گفت: روبات‌های جدیدی که به نام روبات‌های جلبکی مغناطیسی خلق کردیم، شامل ترکیبی از خزه و موادنانویی مغناطیسی دوستدار محیط زیست هستند. این روبات‌ها تحت تأثیر میدان مغناطیسی خارجی عمل می‌کنند و این امر باعث می‌شود کنترل دقیقی روی حرکت آنها وجود داشته باشد. بار سطح منفی این روبات‌ها ناشی از وجود گروه‌های کربوکسیلیک اسید روی سطح سلول‌های جلبک است. این برهم‌ کنش منفی و مثبت در روبات‌ها، جذب الکترواستاتیکی را تسهیل می‌کند و در نتیجه موجب جذب و دفع بهتر نانو و پلاستیک‌های خرد توسط روبات‌ها می‌شود. این روبات‌ها به موفقیت ۹۲ درصدی در پاکسازی پلاستیک‌های نانو و ۷۰ درصدی پلاستیک‌های خرد دست یافته‌اند و در آینده می‌توانند به‌عنوان ابزاری نویدبخش برای پاکسازی موفق پلاستیک‌ها از پهنه‌های آبی استفاده شوند.
جستجو
آرشیو تاریخی