اظهارات مجید مجیدی در نشست «بازنمایی مردم‌شناسی در سینما»

برخی آثار نمایش خانگی از سریال‌های ترکیه ای سخیف ترند

مجیدی با تأکید بر اینکه تاریخ و فرهنگ باید نقشه راهمان باشد، از آثار عباس کیارستمی به‌عنوان بازتاب دهنده فرهنگ کشورمان یاد کرد و گفت که خود نیز تلاش کرده تا نگاهی به هویت دینی و ملی داشته باشد

«امروز آثاری را در پلتفرم‌ها می‌بینیم که از سریال‌های ترکیه‌ای نیز سخیف‌تر هستند!» گوینده این عبارات مجید مجیدی فیلمساز شناخته شده سینماست. کارگردان «بچه‌های آسمان» این صحبت‌ها را در نشست «بازنمایی مردم‌شناسی در سینما» مطرح کرده است. او نگرانی‌های جامعه ایرانی از آسیب‌رسانی به کانون خانواده را پس از گل کردن سریال‌های ترکیه‌ای به خاطر آورد و گفت که حالا وضعیت سریال‌های شبکه نمایش خانگی خودمان نگران کننده‌تر شده است: «چند سال پیش با رواج سریال‌های ترکیه‌ای این خطر احساس شد که خانواده‌ها در معرض خطر فرهنگی قرار گرفتند بنابراین پلتفرم‌ها شکل گرفت اما متأسفانه امروز آثاری را در پلتفرم‌ها می‌بینیم که از سریال‌های ترکیه‌ای نیز سخیف‌تر هستند!»
مجیدی البته در ادامه صحبت‌هایش تلویزیون را هم مورد انتقاد قرار داده و از گسست تلویزیون با مخاطب گفته است: «تلویزیون نیز به‌دلیل گسستی که با مخاطب پیدا کرده تماشاگرانش به ۱۰ الی ۱۵ درصد رسیده است و بخشی از این درصد نیز بینندگان فوتبال هستند!»
«بازنمایی مردم‌شناسی در سینما» عنوان کارگاه‌های آموزشی است که به‌عنوان برنامه‌های جانبی دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در موزه سینما برگزار می‌شود. اولین دوره این جشنواره سال گذشته در یزد برگزار شد و امسال قرار است از هشتم تا دهم آذر در قزوین برگزار شود. عصر شنبه اولین جلسه کارگاه آموزشی این جشنواره با تدریس مجید مجیدی برگزار شد.
این سینماگر در بخشی از این کارگاه با اشاره به عظمت میراث فرهنگی ایران از ضرورت شناخت آن به جهانیان گفته است: «به‌عنوان هنرمند در مقابل بزرگی فرهنگ و هنر این سرزمین، احساس کوچکی می‌کنم. اگر ما نتوانیم میراث فرهنگی خودمان را منتقل کنیم آسیب‌های جدی خواهیم خورد. افغانستان را مثال می‌زنم که با وجود برخورداری از تمدن غنی هرات امروز هیچ اثری از آن تمدن ندارد و این امر باعث شده، هویت مورد نظر از بین برود.»
مجیدی از تجربه حضور فیلم «بچه‌های آسمان» در جشنواره توکیو شاهد مثال آورده است. او گفته است: «آنجا مردم و اعضای جشنواره می‌گفتند شناخت ما از ایران محدود به اخبار بود. می‌گفتند ما فکر می‌کردیم مردم ایران جملگی تروریست هستند اما با دیدن فیلم‌های ایرانی دریافتیم که ایرانیان چه فرهنگ غنی و پرباری دارند. سوزان سانتاگ منتقد برجسته امریکایی نیز بعد از دیدن فیلم «بچه‌های آسمان» گفت که مقابل فرهنگ و تمدن ایرانی سر تعظیم فرود می‌آورد.»
این کارگردان در بخش دیگر صحبت‌هایش خاطره‌ جالبی از اثرگذاری فیلم «بچه‌های آسمان» که انگیزه‌ای برای ساخت «خورشید» شده، تعریف کرده است: «روزی پشت فرمان، دختر گل فروشی به من یک شاخه گل داد و گفت این گل را به خاطر ساخت فیلم «بچه‌های آسمان» به من می‌دهد.این اتفاق انگیزه‌ای بود تا فیلم «خورشید» ساخته شود. در «خورشید» از بچه‌های کار استفاده کردم که روح‌الله زمانی یکی از آنها بود. روح‌الله زمانی قبل از اینکه وارد حوزه هنر شود از چند مدرسه اخراج شده بود اما بواسطه ورود به عرصه هنر به جایی رسید که مدرسه برای او بزرگداشت برگزار کرد.»
مجیدی با تأکید بر اینکه تاریخ و فرهنگ باید نقشه راهمان باشد، از آثار عباس کیارستمی به‌عنوان بازتاب دهنده فرهنگ کشورمان یاد کرد و گفت که خود نیز تلاش کرده تا نگاهی به هویت دینی و ملی داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی