صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۵ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

بند مشارکت‌های مردمی هنوز به برنامه هفتم توسعه بازنگشته است

دست محیط زیست خالی ماند

«مشارکت‌های مردمی» موضوعی حیاتی برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی است که  در برنامه هفتم توسعه حذف شد. تلاش‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور هم برای گنجاندن این بند از سوی مجلسی‌ها تاکنون بی نتیجه مانده است.
«حسن اکبری» معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت وگو با تسنیم، یادآور می‌شود: به دنبال حذف «مشارکت‌های مردمی» در برنامه هفتم توسعه سازمان حفاظت محیط زیست ظرفیت دیگری که مردم را پای کار حفاظت بیاورد و در حفظ تنوع زیستی کشور سهیم‌شان کنیم، ندارد.
به گفته اکبری در برخی مناطقی که مردم در حفاظت از حیات وحش سهیم شده‌اند افزایش ۳ تا ۷ برابری گونه‌های شاخص ثبت شده است.
بند مشارکت‌های مردمی در حالی از برنامه هفتم توسعه حذف شد که سازمان حفاظت محیط زیست با کمبود نیرو رو‌به‌روست و ظرفیت‌های قانونی و اعتباری به این سازمان اجازه استخدام نیروهای لازم را نمی‌دهد.
حسن اکبری می‌گوید:« در سالی که رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال در دیداری که با کارگزاران و مسئولان دولت داشتند، تأکید ویژه‌ای بر واگذاری امور به مردم داشتند و در سخنرانی‌های متعدد خود موضوع مردمی‌سازی را بیان کرده بودند و علاوه بر رهبر معظم انقلاب،‌ رئیس جمهور محترم نیز در ابتدای سال و در سالن سران در نشست با دستگاه‌های مختلف تأکید برمردمی‌سازی واقعی امور داشتند و همچنین با تکیه بر اسناد بالادستی مانند اصل 50 قانون اساسی و رویکردهای علمی که در همه دنیا درباره مشارکت مردم و استفاده از ظرفیت‌های مردم برای محیط زیست است، یکی از مفادی که ما به سازمان برنامه وبودجه پیشنهاد دادیم و در مکاتبات متعدد نیز بر آن تأکید داشتیم همین مسأله مشارکت در حفاظت از تنوع زیستی و حفظ محیط زیست بود.»
او می‌گوید:«کما اینکه موضوع مشارکت در برنامه ششم توسعه نیز در بند ط ماده 38 برنامه ششم آمده بود. متأسفانه در آنچه تحت عنوان لایحه برنامه هفتم توسعه از دولت به مجلس رفت، تمام بندهایی که سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد داده بود، حذف شد! در توجیه این کار، دولت دلایلی را مطرح کرد که لایحه باید چابک باشد و بر مسائل و موضوعات خاص متمرکز شده بود. در مجلس خوشبختانه بسیاری از مسائلی که دیده نشده بود به لایحه بازگشت و به قانون اضافه شد. در اینجا انتظار می‌رفت که این موضوع که اهمیت زیادی هم دارد به لایحه اضافه شود اما این اتفاق نیفتاد.»
اکبری می‌گوید:« پیشنهادهایی که ما در این زمینه داده بودیم کاملاً به نفع دولت و نه تنها در راستای بیانات مقام معظم رهبری و سیاست دولت در حوزه مردمی‌سازی و در جهت حفاظت از تنوع زیستی کشور بود بلکه بار هزینه حفاظت را از دوش دولت کم می‌کرد. در حال حاضر همه هزینه‌های حفاظت از محیط زیست را باید دولت بپردازد و متأسفانه در طول این سال‌ها، دولت هیچ وقت نتوانسته هزینه را به اندازه‌ای بپردازد که بتوان حفاظت قابل قبولی انجام داد.»
اکبری یادآور می‌شود:«ما باید تلاش کنیم و در آینده ظرف قانونی دائمی برای این کار ایجاد کنیم البته این طبیعی است که ایجاد یک بستر قانونی مناسب شاید مدت‌ها و سال‌ها زمان ببرد، دچار وقفه شویم و بسیاری از فرصت‌های طلایی برای حفاظت از تنوع زیستی را از دست بدهیم اما به هر حال باید این اتفاق بیفتد.»

فرصت توضیح نداشتیم
موضوع مشارکت‌های مردمی به گفته اکبری توسط سازمان برنامه و بودجه حذف شد. او می‌گوید:«در مجلس هم به این دلیل که زمان کم است و به موضوعات و مشکلات بسیاری پرداخته می‌شود، به نظر می‌رسد که این مسأله خیلی مورد توجه قرار نگرفت. ضمن اینکه ما به عنوان دستگاهی که در بدنه دولت کار می‌کنیم، فرصت زیادی برای حضور در مجلس پیدا نمی‌کنیم و چنین نگاهی هم وجود ندارد. سازمان برنامه وبودجه به عنوان نماینده دولت درخصوص برنامه هفتم توسعه در مجلس حضور پیدا می‌کند و طبیعتاً زمانی که سازمان برنامه و بودجه از همان ابتدا مسأله مشارکت را حذف کرده بود، توضیح درست این موضوع در کمیسیون‌های مجلس ما را با مشکل مواجه کرد چرا که امکان حضور ما وجود نداشت.

جستجو
آرشیو تاریخی