صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۵ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

آن‌سوی خبر

ضرر ۷۵میلیون دلاری «ایکس»
ممکن است شبکه اجتماعی ایکس به دلیل خروج ده‌ها برند بزرگ از فضای تبلیغاتی این پلتفرم تا پایان سال میلادی جاری ۷۵ میلیون دلار از درآمد تبلیغاتی خود را از دست بدهد.
به گزارش ایسنا، حمایت ایلان ماسک از یک پست یهودی‌ستیزانه در پلتفرم ایکس در هفته گذشته باعث شد چند شرکت از جمله والت دیزنی و وارنر بروس دیسکاوری تبلیغات خود را در سایتی که سابق بر این توئیتر نام داشت، متوقف کنند. شرکت ایکس از گروه دیده‌بان رسانه «مدیا مترز» شکایت کرده و مدعی شده است که این سازمان با انتشار گزارشی مبنی بر اینکه تبلیغات برندهای بزرگی نظیر اپل و اوراکل، کنار پست‌های طرفدار آدولف هیتلر و حزب نازی ظاهر شده‌اند، این پلتفرم را بدنام کرده است.
بر اساس گزارش رویترز، درآمد تبلیغاتی این پلتفرم در امریکا از زمان خریداری توسط ایلان ماسک هر ماه حداقل ۵۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.
 
ورود روسیه به رقابت هوش مصنوعی
رئیس‌جمهور روسیه هشدار داد باید با تصویب یک استراتژی بلندپروازانه‌تر برای توسعه هوش مصنوعی توسط روسیه، از انحصار غرب در فضای هوش مصنوعی جلوگیری کرد.
به گزارش ایسنا، چین و امریکا در توسعه هوش مصنوعی پیشتاز هستند و بسیاری از محققان و سران جهان تصور می‌کنند هوش مصنوعی دنیا را تغییر می‌دهد و جامعه را به شکل مشابه معرفی رایانه در قرن بیستم، متحول خواهد کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در یک کنفرانس هوش مصنوعی در مسکو گفت: با وجود مسائل اخلاقی مطرح و پیامدهای اجتماعی نگران‌کننده فناوری‌های جدید، تلاش برای ممنوع کردن هوش مصنوعی غیرممکن است. شماری از سیستم‌های جست‌وجوی آنلاین غربی و مدل‌های مولد، زبان و فرهنگ روسی را نادیده گرفته یا حتی لغو کرده‌اند. چنین الگوریتم‌های غربی اساساً فکر می‌کنند روسیه وجود ندارد پس باید به فکر بود. طبق اکثر رتبه‌بندی‌ها، چین و امریکا در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی بسیار جلوتر از سایر کشورها هستند و در رتبه بعدی کشورهای اروپایی، هند، روسیه، کره‌جنوبی و ژاپن قرار دارند.
 
تشدید نظارت بر «دیپ فیک» در هند
هند تصمیم دارد قوانینی برای نظارت بر «دیپ فیک» وضع کند. این در حالی است که نارندرا مودی، نخست‌وزیر این کشور نیز درباره این فناوری اظهار نگرانی کرده بود.
به گزارش مهر، دیپ فیک ویدیوهای ساخته شده با سیستم‌های هوش مصنوعی هستند که با تصاویر آنلاین آموزش دیده‌اند و بسیار واقعی به نظر می‌رسند. نخست‌وزیر هند در اظهارات خود در جلسه مجازی کشورهای گروه ۲۰ از رهبران جهان خواست به طور مشترک برای قانونمند‌سازی هوش مصنوعی اقدام کنند و نسبت به تأثیرات منفی ویدیوهای دیپ فیک بر جامعه ابراز نگرانی کرد. قانون جدید هند، هم برای فردی که محتوا را آپلود می‌کند و هم شبکه اجتماعی که محتوا در آن پست می‌شود مجازات‌هایی در نظر گرفته است. البته کشورهای سراسر جهان نیز سعی دارند هرچه سریع‌تر هوش مصنوعی را قانونمند کنند. به‌عنوان مثال رئیس‌جمهور امریکا ماه گذشته با امضای یک دستور اجرایی توسعه‌دهندگان سیستم‌های هوش مصنوعی را که تهدیدی برای امنیت ملی امریکا، سلامت عمومی یا ایمنی هستند، ملزم می‌کند نتایج تست‌های ایمنی قبل از انتشار عمومی در اختیار دولت قرار دهند. سازمان ملل متحد نیز یک نهاد مشورتی برای بررسی موضوعات نظارت بر هوش مصنوعی ایجاد کرده است. قانونگذاران اتحادیه اروپا هم پیش‌نویسی از قوانین آماده کرده‌اند که احتمالاً ماه آینده تأیید می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی