تحریمهای امریکا حریف «هوآوی» نشد
هوآوی بازار فروش گوشیهای هوشمند چین و جهان را نجات داد
مؤسسه«Counterpoint Research» در تازهترین گزارش خود از رشد فروش گوشیهای هوشمند در بازارهای جهانی پس از یک افت فروش ۲۷ماهه خبر داد. طبق این گزارش، میزان فروش این محصولات فناورانه افزایشی ۵درصدی داشته که بخش عمده آن مربوط به رشد بازارهای نوظهور در جهان، ارائه گوشیهای ۵G موفق هوآوی در چین و بازگشت پرسروصدای این برند به صدر جدول فروش گوشیهای هوشمند در چین و همچنین رونمایی از سری آیفون ۱۵ در اواخر ماه سپتامبر بوده که به بازار جهانی فروش این گوشیها، امیدی تازه بخشیده است.
میترا جلیلی
خبرنگار
سیگنالهای مناسب به بازار
محققان مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research در گزارش خود که اطلاعات مربوط به فروش گوشیهای هوشمند را تا آخر ماه اکتبر به نمایش گذاشته، ابراز امیدواری کردهاند که به دنبال رشد قوی در ماه اکتبر، بازار این محصولات فناورانه در سه ماهه چهارم سال 2023 نیز رشد مناسبی خواهد داشت و بازار را در مسیر بهبود تدریجی قرار میدهد. گفتنی است فروش جهانی گوشیهای هوشمند در دو سال گذشته به دلیل عواملی مانند کمبود قطعات ناشی از تبعات بیماری کرونا و تعطیلی بیشتر کارخانههای تولید تراشه و درنتیجه، طولانی شدن چرخه تعویض، تحت فشار بوده است. اما انتظار میرود با افزایش میزان تقاضا برای عرضههای تازه در بازارهای نوظهور و همچنین نزدیک شدن به فصل تعطیلات، این میزان فروش در سراسر جهان، روندی افزایشی داشته باشد.
دادههای مؤسسه تحقیقاتی «کانترپوینت ریسرچ» نشان میدهد که تراکنشهای فروش یا حجم خردهفروشی در ماه اکتبر نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد رشد داشته است.
به گفته محققان این مؤسسه، این رشد بیشتر به دلیل توسعه بازارهای نوظهور و بهبود مستمر فروش در خاورمیانه و آفریقا و همچنین بازگشت هوآوی به چین و شروع فصل جشن در هند و افزایش استقبال مردم از خرید گوشیهای هوشمند صورت گرفته است. این درحالی است که در بازارهای توسعهیافته به دلیل اشباع گوشیهای هوشمند، شاهد بهبود وضعیت فروش گوشیهای هوشمند نیستیم.
مقابله هوآوی با تحریمهای امریکا
هوآوی که زمانی بزرگترین تولیدکننده گوشیهای هوشمند در جهان بود، پس از تحریمهای امریکا که در سال 2019 آغاز شد، شاهد سقوط سهم بازار و تجارت خود شد.این غول دنیای تلفن همراه که مقر آن در شنژن قرار دارد، تراشههای خود را با نام تجاری Kirin طراحی میکند و البته این تراشهها توسط شرکت تایوانی TSMC تولید میشود. اما قوانین ایالات متحده، TSMC را از ساخت تراشه برای هوآوی منع کرد. همچنین این شرکت برای مدتی نمیتوانست از فناوریهای دیگر مورد نیاز برای توسعه 5G یا نسلهای بعدی اینترنت موبایل استفاده کند و در نتیجه، گوشیهای هوآوی محبوبیت خود را در بین مصرفکنندگان از دست دادند.
اما در ماه سپتامبر، برند هوآوی یک گوشی جدید را در چین عرضه کرد که مجهز به تراشه 7 نانومتری پیشرفته و اتصال 5G است. این امر توجه بسیاری از مصرفکنندگان چینی را به خود جلب کرد. به گفته محققان کانترپوینت ریسرچ، در شش هفته اول عرضه این گوشی، هوآوی 1.6 میلیون دستگاه به فروش رساند و عملاً این گوشی، به رشد سهام هوآوی کمک شایان توجهی کرده است.
هوآوی در سه ماهه سوم سال جاری میلادی پس از عرضه گوشی هوشمند 60 Mate pro خود در ماه سپتامبر که به دلیل تراشه پیشرفته خود مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفت، سریعترین رشد را در میان سازندگان گوشیهای هوشمند در چین داشت و باعث شد تا فروش این برند در چین، از اپل پیشی بگیرد. درحالی هوآوی یک گوشی با چنین مشخصات و فناوریهایی ارائه داد که امریکا برای ممانعت از دسترسی چین به فناوریهای مربوط به آن، این کشور را هدف تحریمهای خود قرار داده بود. با وجود تلاشهای امریکا، موفقیت این دستگاه به افزایش میزان فروش گوشیهای هوشمند هوآوی در چین کمک کرد و باعث شد تا میزان رشد سالانه این محصولات، به 37 درصد برسد.
هوآوی پس از عرضه گوشی هوشمند با یک تراشه شگفتانگیز پیشرفته، سریعترین رشد تولید گوشیهای هوشمند را در چین در سه ماهه سوم 2023 داشت. این درحالی است که فروش برند آنر، بزرگترین سازنده گوشیهای هوشمند چین از نظر سهم بازار، افزایش سالانه تنها 3 درصدی داشت. بر اساس تحقیقات کانترپوینت ریسرچ ، در 27ماه گذشته برندهای ویوو، اوپو و اپل همگی شاهد کاهش دورقمی میزان فروش بودند.
ایوان لام، تحلیلگر ارشد مؤسسه تحقیقاتی کانترپوینت ریسرچ گفت: هوآوی برای مدتی تنها رقیب واقعی اپل در بخش گوشیهای رده بالا در بازار گوشیهای هوشمند در چین بود و پس از یک افول، بازگشت آن میتواند با توجه به جمعیت بالای چین، چالشهای جدیدی را برای شرکت اپل در چین ایجاد کند. البته تحلیلگران همچنین معتقدند که اگر تراشه جدید هوآوی در برخی از گوشیهای میانرده و پایینرده هم مورد استفاده قرار بگیرد، این شرکت میتواند سهم سایر بازیگران را هم از بازار گوشیهای هوشمند سلب کند و به جمع پنج شرکت برتر در این کشور بازگردد.
دادههای مؤسسه تحقیقاتی Canalys هم نشان میدهد که بازار گوشیهای هوشمند چین در سال 2022 سالانه 14 درصد کاهش رشد داشته است، زیرا کنترلهای سختگیرانه همهگیری کووید19 همچنان پابرجا بود ولی میزان فروش در سه ماهه سوم سال جاری در این کشور حالا بهبود یافته است که به طور بالقوه نشاندهنده پایان بدترین وضعیت بازار فروش گوشیهای هوشمند در این کشور است.
پیشتازان گوشی هوشمند در جهان
در گزارش مؤسسه تحقیقاتی کانترپوینت ریسرچ، نگاهی هم به بازارهای جهانی فروش گوشیهای هوشمند شده است. بر اساس دادههای این مؤسسه، برند سامسونگ ساخت کشور کره جنوبی در سه ماهه سوم سال جاری با سهم 20 درصدی از کل فروش گوشیهای هوشمند، پیشتاز بازار جهانی گوشیهای هوشمند بوده است. سامسونگ همچنان به رهبری بازار جهانی ادامه داد و یک پنجم کل فروش را در سه ماهه سوم به دست آورد. کاربران جهانی واکنشهای متفاوتی نسبت به نسل جدید گوشیهای هوشمند تاشو برند سامسونگ داشتند به طوری که به عنوان مثال گوشی 5 Flip تقریباً دو برابر گوشیهای مشابه خود از این برند فروش داشت. همچنین مدلهای سری A برند سامسونگ همچنان رهبران بازار در بخش گوشیهای میان رده با قیمت متوسط هستند.
طبق این گزارش، اپل با وجود محدودیت در دسترس بودن سری آیفون 15 خود، تاکنون با استقبال خوبی مواجه شده و سبب شده است که این برند با سهم بازار 16 درصد در جایگاه دوم بازار جهانی قراربگیرد. پس از آن برندهای چینی شیائومی با 12درصد از سهم بازار، اوپو با 10 درصد و ویوو با 8درصد سهم بازار فروش گوشیهای هوشمند جهان در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.
برش
بهبود وضعیت فروش در خاورمیانه و آفریقا
گزارش مؤسسه تحقیقاتی «کانترپوینت ریسرچ» نشان میدهد که آنر، هوآوی و Transsion Group در سه ماهه سوم 2023 جزو تنها برندهایی بودهاند که رشد سالانه را ثبت کردند. هوآوی با عرضه سری میت پرو 60 در چین رشد کرد و البته بخشی از رشد جهانی آن هم به دلیل عملکرد قوی در خارج از کشور چین بوده است. به گفته محققان، برند Transsion همچنان شاهد افزایش فروش است و البته از بهبود وضعیت فروش در بازار خاورمیانه و آفریقا (MEA) نیز بهرهمند شده است.
MEA تنها منطقهای بود که به دلیل بهبود شاخصهای اقتصاد کلان، رشد سالانه فروش گوشیهای هوشمند را در سه ماهه سوم ثبت کرد درحالی که بیشتر بازارهای توسعهیافته مانند امریکای شمالی، اروپای غربی و کره جنوبی کاهش شدیدی را ثبت کردند. با این حال، محققان انتظار دارند بیشتر بازارهای توسعه یافته در سه ماهه چهارم سال رشد فروش را ثبت کنند.