صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۵ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و هشت - ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

چگونه زبان و کیبورد گوشی را فارسی کنیم؟

بسیاری از کاربران بویژه سالمندان ترجیح می‌دهند که زبان گوشی آنها فارسی باشد تا به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند. این درحالی است که زبان گوشی‌ها به طور پیش‌فرض انگلیسی است و باید برای فارسی کردن زبان گوشی و اضافه کردن کیبورد فارسی به سیستم عامل‌های اندروید، iOS و ویندوز فون چند اقدام ساده را انجام داد. در صورت خرید گوشی هوشمند با سیستم عامل اندروید چگونه می‌توان زبان آن را فارسی کرد و به چه طریقی کیبورد فارسی دستگاه فعال می‌شود؟
در پاسخ باید گفت که از نسخه 4 سیستم عامل اندروید به بعد، پشتیبانی بسیار خوبی از زبان فارسی صورت گرفت و درحال حاضر کمتر گوشی اندرویدی شناخته‌شده‌ای در بازار وجود دارد که منو و کیبورد فارسی نداشته باشد. روش فارسی کردن بیشتر گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی شبیه است و برای این کار باید ابتدا به گزینه Settings بروید. سپس گزینه General Management را انتخاب کنید و وارد Language شوید. بعد از انتخاب گزینه Add Language، حالا نوبت این است که به‌دنبال فارسی یا Persian بگردید و آن را انتخاب کنید تا زبان گوشی شما تغییر کند.
البته اگر در فهرست زبان‌های دستگاه، فارسی یا Persian وجود نداشت، به این معناست که گوشی شما از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند.
اگر زبان گوشی خود را فارسی کرده باشید، کیبورد فارسی به‌صورت خودکار برای شما فعال خواهد شد، اما مزیت گوشی‌های اندرویدی این است که حتی اگر گوشی شما فارسی نشود، امکان تایپ به زبان فارسی وجود خواهد داشت. برای فعال کردن کیبورد فارسی چه باید کرد؟ برای این منظور باید ابتدا به Settings بروید و گزینه General Management را انتخاب کنید.
حالا وارد Keyboard Settings شوید و گزینه Languages and types را انتخاب کنید.
سپس با انتخاب گزینه Manage Input Languages در فهرست، زبان فارسی را فعال کنید. البته گاه لازم است کیبورد فارسی از اینترنت دانلود و سپس روی گوشی فعال شود. با این حال اگر حروف کیبورد شما همچنان انگلیسی بود، به‌دنبال دکمه‌ تغییر زبان بگردید که معمولاً به شکل کره زمین است. البته در بعضی کیبوردها این دکمه روی کلید Space قرار می‌گیرد یا به شکل En نمایش داده می‌شود. با لمس هر یک از این دکمه‌ها می‌توانید زبان کیبورد را به فارسی تغییر دهید یا دوباره به زبان دیگری بازگردانید.
در صورتی که کیبورد پیش‌فرض دستگاه شما از زبان فارسی هم پشتیبانی نمی‌کند، می‌توانید سراغ کیبوردهای دیگر بروید. در اندروید، کیبوردهای مختلفی وجود دارند که به خوبی از زبان فارسی پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند جانشین کیبورد پیش فرض دستگاه شما شوند. مواردی مثل SwiftKey یا Multiling Keyboard یا CM Keyboard انتخاب‌های خوب و رایگانی برای استفاده هستند. پس از نصب هر یک از این کیبوردها، آن را باز کنید و مراحل فعال‌سازی را قدم به قدم دنبال کنید.
سپس در بخش تنظیمات کیبورد تازه نصب شده، به‌دنبال Language یا Keyboard Language بگردید و از فهرست موجود، زبان فارسی یا Persian را فعال کنید.
جستجو
آرشیو تاریخی