صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و هفت - ۰۴ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و هفت - ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم هفته فرهنگی ترکمنستان در اصفهان خبر داد

همکاری مشترک ایران و ترکمنستان در ساخت فیلم مرحوم مختوم قلی

هفته فرهنگی ترکمنستان در ایران، پنجشنبه در تالار هنر اصفهان با حضور مقامات عالی فرهنگی و هنری دو کشور ایران و ترکمنستان و هنرمندان ترکمنی و ایرانی در حوزه هنرهای تجسمی، موسیقی، صنایع دستی، فیلم و سینما آغاز شد. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در استقبال از گلشاد محمدوا، وزیر فرهنگ ترکمنستان و دیدار با ایشان گفت: امیدواریم کشور ترکمنستان در جشنواره فجر و سایر رویدادهای فرهنگی حضور پررنگ‌تری داشته باشد و برگزاری روزهای فرهنگی ترکمنستان در ایران مایه خیر و برکت برای هردو کشور باشد. ما‌ مردم ترکمنستان را خویشاوندان خود می‌دانیم و به حضور شما در کشورمان افتخار می‌کنیم. امیدواریم توافقاتی که سال گذشته در حاشیه برگزاری هفته فرهنگی ایران در ترکمنستان انجام شد به خوبی اجرا شود.

رفت و آمدهای فرهنگی میان ایران و ترکمنستان باقوت ادامه یابد
وزیر فرهنگ همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری ترکمنستان ضمن ابراز خرسندی از میزبانی وزیر فرهنگ این کشور در شهر فرهنگی اصفهان گفت: از اینکه در اصفهان که چندین قرن به عنوان پایتخت کشور ایران بوده است، میزبان دوستان و برادران ترکمنستانی خود و آغاز روزهای فرهنگی هستیم، خرسندیم. امیدواریم در روزهایی که آثار فرهنگی و هنرمندان ترکمنستانی در اصفهان حضور دارند فضای تعاملات فرهنگی بین دو کشور رونق گیرد و افزایش پیدا کند و مانند برگزاری هفته فرهنگی ایران در عشق آباد ترکمنستان در سال گذشته، این فضای رفت و آمد در حوزه فرهنگی همچنان باقوت ادامه داشته باشد.

پیشنهاد برگزاری مراسم در اصفهان از سوی ترکمنستان بود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: سال آینده فیلم مشترک با موضوع مرحوم مختوم قلی از مفاخر مشترک دو کشور ایران و ترکمنستان به مناسبت سیصدمین سال تولد وی ساخته خواهد شد. رویکرد دولت سیزدهم افزایش تعاملات با کشورهای دوست و همسایه است. سال گذشته در عشق آباد هفته فرهنگی ایران را برگزار کردیم و دوستان ترکمنستان تمایل داشتند تا هفته فرهنگی خود را در شهر تاریخی اصفهان برگزار کنند.

روابط ایران و ترکمنستان ریشه در تاریخ دارد
وزیر فرهنگ ترکمنستان گفت: روابط ایران و ترکمنستان علاوه بر همسایگی، ریشه در تاریخ و قرون گذشته دارد و راه‌اندازی روزها و برنامه‌های فرهنگی گامی مؤثر در جهت افزایش روابط خواهد بود. بین دولت‌های دوست ایران و ترکمنستان روابط دوستانه‌ای در راستای فرهنگ، تمدن، انرژی و سیاست وجود دارد که از گذشته ادامه داشته و امیدواریم ادامه‌دار باشد. راه‌اندازی روزها و برنامه‌های فرهنگی گامی مؤثر در جهت ارتقای روابط خواهد بود، در گذشته روزهای فرهنگی ترکمنستان در ایران برگزار شده است و این بار این رویداد در شهر زیبای اصفهان که دارای بناهای تاریخی زیادی است برگزار می‌شود. هنرمندان دو کشور در برنامه‌های فرهنگی به اجرا می‌پردازند و در «روزهای فرهنگی ترکمنستان در اصفهان» برنامه‌های متنوعی از جمله نمایشگاه صنایع دستی، کنسرت‌های موسیقی و شب شعر برنامه‌ریزی شده است.

 

بــــرش

محمدمهدی اسماعیلی در توئیتی با اشاره به اهمیت روزهای فرهنگی ترکمنستان در ایران نوشت: «برگزاری هفته فرهنگی ‎ترکمنستان در ‎اصفهان با استقبال پرشور نخبگان و هنرمندان دو ملت، گامی عملی برای احیای «حوزه تمدنی مشترک» در منطقه است. امروز با وزیر فرهنگ ترکمنستان بر گسترش این ‎دیپلماسی فرهنگی تأکید کردیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی