صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و هفت - ۰۴ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و هفت - ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

پنجمین قهرمانی وزنه‌برداران جوان در مکزیک با ۵ طلا، ۹ نقره و یک برنز

جام طلایی در مشت هرکول‌های ایرانی

رضا عباسپور
خبر‌نگار


مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان ۲۰۲۳ به میزبانی مکزیک با قهرمانی ایران به پایان رسید. تیم ایران در این مسابقات ۶۶۰ امتیاز کسب کرد. این قهرمانی در شرایطی برای ملی‌پوشان جوان کشورمان کسب شد که تنها سه تیم (ایران، امریکا و مکزیک) در این دوره از رقابت‌ها با ترکیب کامل در رقابت‌های جهانی حاضر شده بودند. قهرمانی تیم وزنه‌برداری جوانان ایران اگر چه در گوادالاخارا قابل پیش‌بینی بود، اما شیرینی این قهرمانی با درخشش هرکول‌های آینده‌دار وزنه‌برداری ایران در دسته فوق‌سنگین یعنی علیرضا یوسفی و طاها نعمتی و کسب سه نشان طلا و سه مدال ارزشمند نقره جهان بیشتر به دلمان چسبید.
پایدار و زارع نقره‌ای شدند
ابوالفضل زارع با مهار وزنه‌های ۱۶۶ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۱۹۹ کیلوگرم در دوضرب با حدنصاب ۳۶۵ کیلوگرم، بعد از گاریک کاراپتیان، وزنه‌بردار عنوان دار ارمنستانی و رکورددار جهان، روی سکوی نایب قهرمانی جهان ایستاد و ۳ مدال نقره ارزشمند را از آن خود کرد. زارع مرداد ماه امسال در مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا با حدنصاب ۳۴۸ کیلوگرم قهرمان نوجوانان آسیا و نایب قهرمان جوانان آسیا شده بود اما به فاصله کمتر از ۴ ماه ۱۷ کیلوگرم افزایش رکورد داشت و موفق شد نایب قهرمان جوانان جهان شود.
همچنین در پایان رقابت‌های دسته ۱۰۹ کیلوگرم جوانان جهان آریا پایدار با مهار وزنه ۱۶۸ کیلوگرم (یک‌ضرب) و ۲۰۵ کیلوگرم و مجموع ۳۷۳ کیلوگرم در جایگاه دوم جهان ایستاد.
هت‌تریک طلایی یوسفی در روز نقره‌ای نعمتی
در پایان رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان در دسته ۱۰۹+ کیلوگرم، علیرضا یوسفی با مجموع ۴۲۰ کیلوگرم به مدال طلا رسید. یوسفی در روز پایانی رقابت‌های جهانی جوانان موفق شد با مهار وزنه‌های ۱۸۰ کیلوگرم یک‌ضرب، ۲۴۰ کیلوگرم دوضرب و مجموع ۴۲۰ کیلوگرم صاحب سه نشان ارزشمند طلای فوق سنگین جهان شود و ثابت کند که در رده سنی جوانان رقیب ندارد. پس از یوسفی، طاها نعمتی‌مقدم، دیگر نماینده ایران با رکورد ۳۸۱ کیلوگرم به مدال نقره رسید. طاها نعمتی‌مقدم نیز جزو ستاره‌های خوش‌آتیه وزنه‌برداری ایران در دسته فوق‌سنگین است که موفق شد در گوادالاخارا با مهار وزنه‌های ۱۷۶ کیلوگرم یک‌ضرب، ۲۰۵ کیلوگرم دوضرب و مجموع ۳۸۱ کیلوگرم صاحب سه نشان نقره جهان شود. علیرضا یوسفی با قهرمانی و طلایی شدن در رقابت‌های جهانی مکزیک، در کنار کیانوش رستمی و سعید محمدپور دو اسطوره نامدار تاریخ وزنه‌برداری ایران با دو عنوان قهرمانی جوانان جهان تاریخ‌ساز شد. تیم ملی وزنه‌برداری جوانان ایران با ۶۶۰ امتیاز تیمی و کسب ۵ طلا، ۹ نقره و ۱ نشان برنز موفق شد طبق آنچه که پیش‌بینی می‌کردیم، قهرمان رقابت‌های جهانی ۲۰۲۳ در گوادالاخارای مکزیک شود. حالا باید دید فدراسیون وزنه‌برداری از این پس برای حفظ و ارتقای سطح کیفی ستاره‌های آینده‌ساز وزنه‌برداری ایران که با قهرمانی جهان به کشور برمی‌گردند چه برنامه‌ریزی در دستور کار دارد؟

 

پیام تبریک رئیس جمهور برای قهرمانی وزنه‌برداران جوان

رئیس‌جمهور در پیامی قهرمانی امیدآفرین تیم ملی وزنه‌‌برداری کشورمان در مسابقات جوانان جهان ۲۰۲۳ در مکزیک را به آحاد ملت ایران و جامعه ورزشی کشور تبریک و تهنیت گفت. متن پیام آیت الله
سید ابراهیم رئیسی به شرح زیر است:
«بسم‌الله الرحمن الرحیم
با کمال مسرت، قهرمانی امیدآفرین تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان در مسابقات جوانان جهان ۲۰۲۳ در مکزیک و به اهتزاز درآمدن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را به آحاد ملت ایران و جامعه ورزشی کشور تبریک و تهنیت می‌گویم. از همه مربیان و دست‌اندرکاران این رشته ورزشی و بویژه پولادمردان غیرتمند و باصلابت که با کسب مدال‌های رنگارنگ ارزشمند، اقتدار و توانمندی ایران قهرمان‌پرور را در برابر دیدگان جهانیان به نمایش گذاشتند و مایه فخر و مباهات ملت ایران شدند، صمیمانه سپاسگزارم. با آرزوی توفیقات روزافزون برای وزنه‌برداران عزیز، از درگاه خداوند منان، تداوم درخشش و افتخارآفرینی آنان را در دیگر میادین ورزشی خواستارم.
سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهوری اسلامی ایران»

جستجو
آرشیو تاریخی