صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

تحمیل اراده مقاومت بر تل‌آویو

ادامه از صفحه 3

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر در سخنانی اظهار کرد: «از موفقیت میانجیگری مصر، قطر و امریکا در دستیابی به توافق برای اجرای آتش‌بس بشردوستانه در غزه استقبال می‌کنیم. ما همچنین به تلاش‌های خود برای دستیابی به راه‌حل‌های نهایی و پایدار که عدالت و حقوق مشروع ملت فلسطین را تضمین می‌کند، ادامه می‌دهیم.» وزارت خارجه عمان نیز در این باره اعلام کرد: «عمان از دستیابی به توافق آتش‌بس بشردوستانه در غزه، تبادل تعدادی از اسرای غیرنظامی و اجازه ورود میزان بیشتری از کمک‌ها استقبال می‌کند.» انگلیس نیز از توافقنامه آتش‌بس اعلام شده میان رژیم صهیونیستی و حماس استقبال کرد. دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس در این باره گفت: «این توافق گامی اساسی در جهت آرامش خانواده‌های گروگان‌ها (اسرای صهیونیست) و رسیدگی به بحران انسانی در غزه است.» ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو از توافقنامه توقف چهارروزه بشردوستانه در نوار غزه استقبال کرد و به خبرنگاران گفت: «من از توافق بین حماس و اسرائیل که باید منجر به آزادی گروگان‌ها و توقف خصومت‌ها و امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه شود، استقبال می‌کنم.»
امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز در صفحه خود در پلتفرم ایکس گفت: «از اعلام توافق برای آزادی گروگان‌ها و وقفه بشردوستانه بین اسرائیل و حماس استقبال می‌کنم.» رئیس جمهور فرانسه با اشاره به اینکه وقفه بشردوستانه اعلام شده باید اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه و امداد‌رسانی به ساکنان نوار غزه را بدهد، افزود: «ما به طور خستگی ناپذیر برای اطمینان از آزادی همه گروگان‌ها تلاش می‌کنیم.»
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز گفت: «موضع مسکو نسبت به توافق منعقد شده بین اسرائیل و حماس در مورد توقف بشردوستانه و بازگرداندن گروگان‌ها مثبت است. این اولین خبر خوب از نوار غزه پس از مدت‌هاست. می‌دانید که روسیه و در واقع اکثر کشورهای جهان، همه عملاً خواستار آتش‌بس و توقف‌های بشردوستانه هستند، زیرا تنها بر اساس چنین مکث‌هایی می‌توان خطوط مشخصی از تلاش‌های آینده برای حل پایدار این مشکل ایجاد کرد.» اورسلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در سخنانی از توافق آتش‌بس بشردوستانه در غزه و آزادی اسرا استقبال کرد و خواستار «استفاده از این وقفه» برای تشدید ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه شد. وی گفت: «من از همه کسانی که در هفته‌های اخیر از طریق ابزارهای دیپلماتیک به شکل خستگی ناپذیر کار کرده‌اند بسیار سپاسگزارم. کمیسیون اروپا هر آنچه در توان دارد را انجام می‌دهد تا از این آتش‌بس برای ارسال کمک‌های بشردوستانه استفاده شود.» احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز ضمن استقبال از توافق حاصل شده، ابراز امیدواری کرد که آتش‌بس اعلام شده منجر به آتش‌بس همه جانبه و فراگیر در نوار غزه و پایان دادن به تجاوزات وحشیانه اسرائیل علیه مردم غیرنظامی آن شود.
آن طور که ایسنا گزارش داده، توافق آتش‌بس موقت میان حماس و رژیم صهیونیستی همچنین استقبال تشکیلات خودگردان فلسطین را به همراه داشته است. حسین الشیخ، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) در پیامی در ایکس (توییتر سابق) نوشت: «محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان از توافق آتش‌بس بشردوستانه استقبال کرده و از تلاش قطر و مصر در راستای دستیابی به این توافق قدردانی می‌کند.» وزارت خارجه و امور مهاجرین لبنان نیز از تلاش‌های خستگی ناپذیر قطر، ایالات متحده و همه کشورهایی که از آنها حمایت کردند برای دستیابی به توافق آتش بس بشردوستانه در نوار غزه و تبادل زندانیان استقبال کرد.  سفیان القضاه، سخنگوی وزارت خارجه اردن نیز در سخنانی از تلاش‌هایی که منجر به توافق آتش‌بس بشردوستانه در نوار غزه شد، استقبال و تأکید کرد: «این گام باید منجر به توقف کامل جنگ در نوار غزه شود. این توافق همچنین باید توقف تنش، توقف هدف قرار دادن غیرنظامیان فلسطینی و کوچاندن اجباری آنها را به همراه داشته باشد.»

جستجو
آرشیو تاریخی