صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

ادامه روند انزوای اسرائیل

چالش در مناسبات تل آویو با سه کشور آفریقایی و اروپایی

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار


وقفه بشردوستانه‌ای که تل آویو دیروز با آن موافقت کرد، مانع از آن نشده است که جنایات بی‌بدلیل و جنون‌آمیز آن در حق مردم فلسطین از یاد برود و حمایت‌ها از فلسطین در روندی تصاعدی ادامه دارد و نفرت جهانی از رژیم صهیونیستی به طور فزاینده‌ای سبب انزوای آن در عرصه بین‌الملل شده است. در جدیدترین دور فشارهای دیپلماتیک علیه رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطینیان، ایرلند و آفریقای جنوبی طی دو روز گذشته، تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کردند. علاوه بر آن، الجزایر نیز خواستار محاکمه مقامات رژیم اسرائیل از سوی دادگاه بین‌المللی کیفری در قبال جنایات قتل‌عام و نسل کشی در غزه شد.
به گزارش رسانه‌های انگلیسی، شامگاه سه‌شنبه ۶۷ نماینده و سناتور پارلمان ایرلند برای اثبات عدم مشارکت در تسلیح رژیم صهیونیستی، طی نامه‌ای مشترک خطاب به ایمون ریان، وزیر حمل‌ونقل این کشور، خواستار منع استفاده از حریم هوایی این کشور برای انتقال تسلیحات جنگی صهیونیست‌ها شدند. قانونگذاران ایرلندی همچنین تصریح کرده‌اند، دولت این کشور نباید «در هیچ سطحی در تأمین یا اجازه دادن به تأمین تسلیحات اسرائیل شریک باشد.» این تصمیم از آن جهت بود که استفاده از حریم هوایی ایرلند برای انتقال مهمات و تجهیزات نظامی ممنوع است ولی وزیر حمل و نقل اختیارقانونی دارد که استثنائاتی را در این زمینه در نظر بگیرد. برهمین اساس، نمایندگان پارلمان تلاش کردند وزیر را برای عدم استفاده از چنین تبصره قانونی متعهد کنند. چندی پیش هم شماری از حامیان فلسطین در اعتراض به ارسال تسلیحات جنگی برای رژیم صهیونیستی مقابل ساختمان وزارت حمل‌ونقل ایرلند تجمع اعتراضی برپا کرده بودند. البته ایرلند از معدود کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که از همان ابتدای جنگ غزه موضع جدی علیه صهیونیست‌ها اتخاذ کرد. تحلیلگران یکی از دلایل آن را احساس همدلی ناشی از همسان بودن تاریخ استعمار ایرلند توسط انگلیس با تحولات سرزمین‌های اشغالی می‌دانند.
به جز ایرلند، پارلمان آفریقای جنوبی؛ کشوری که در نشست اضطراری روز سه‌شنبه بریکس خواهان برقراری آتش بس پایدار شد، در اقدامی عملی گام بلندی برداشت و در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی رأی به قطع روابط با اسرائیل داد و لایحه‌ تعطیل کردن سفارت این رژیم در شهر پرتوریا را با اکثریت آرای 248 رأی موافق در برابر 91 رأی مخالف تصویب کرد. نمایندگان پارلمان آفریقای جنوبی با این رأی، خواهان اخراج سفیر و تعلیق روابط دیپلماتیک تا زمان آتش‌بس کامل در غزه شدند. به گزارش الجزیره، اجرایی شدن این لایحه باید با تصمیم نهایی سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی صورت گیرد. کسی که در نشست بریکس تأکید کرد رژیم صهیونیستی در حال ارتکاب جنایات جنگی و نسل‌کشی در نوار غزه است. پیش از این، سخنگوی دولت آفریقای جنوبی در کنفرانس خبری اعلام کرده بود که این کشور از دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) خواسته است تا حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را تا اواسط دسامبر صادر کند. هفته گذشته نیز حزب حاکم آفریقای جنوبی از قطع روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی و تعطیلی سفارت این رژیم در پرتوریا حمایت کرده بود. مفسران می‌گویند مردم آفریقای جنوبی با توجه به مشابهت اشغالگری صهیونیست‌ها با رژیم آپارتایدی دهه‌های قبل در آفریقای جنوبی، با فلسطینی‌ها همبستگی نزدیکی دارند.
الجزایر نیز سومین کشوری بود که دیروز به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه واکنش نشان داد. دولت الجزایر به ریاست جمهوری «عبدالمجید تبون» در جهت حمایت از فلسطینیان اظهار داشت که فاجعه انسانی و جنایات فجیع در حق فلسطینیان لزوم محاکمه مقامات صهیونیستی را از سوی دادگاه بین‌المللی کیفری در مورد نسل کشی علیه فلسطینیان در غزه روشن کرده است. عبدالمجید تبون در کنفرانس خبری مشترک با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ابراز داشت: «اعتقاد دارم برای اولین بار پس از ۷۵ سال با محاکمه سران اسرائیل در دادگاه باید جنایات این رژیم متوقف شود. همچنین نجات مجروحان، توقف کشتار و فراهم کردن زمینه بازیابی روحی و روانی خانواده‌های فلسطینی پس از حملات وحشیانه رژیم اسرائیل به غزه ضروری است.» این موضع در حالی است که بطور بی‌سابقه‌ای طی ماه گذشته، نمایندگان مجلس الجزایر با اکثریت آرا رسماً به رئیس‌جمهور این کشور اجازه دادند تا در صورت لزوم، وارد جنگ با رژیم صهیونیستی شود.

جستجو
آرشیو تاریخی