صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

فضای‌مجازی

علی نصیریان واقعاً شاهکار است
اول آذرماه سالروز تولد علی اوسیوند بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون است. صفحه اینستاگرام موزه سینما در ادامه انتشار سلسله برنامه‌های تاریخ شفاهی خود به مناسبت زادروز علی اوسیوند بخش‌هایی از گفت‌و‌گوی این هنرمند را منتشر کرده است. اوسیوند در بخشی از صحبت‌هایش درباره تجربه بازی در کنار علی نصیریان گفته است: «علی نصیریان انسان بسیار شریفی است و کار کردن با او همیشه توأم با آرامش است. دو- سه کار با او هم‌بازی بودم و ایشان از اینکه با بازیگرهای دیگر دیالوگ تمرین کند، ابایی نداشت. زمانی که می‌خواست یک سکانس را کار کند، جدا از اینکه خودش متن را خوانده و تحلیل‌هایش را انجام داده بود، بسیار صادقانه از بازیگر مقابلش می‌خواست که دیالوگ‌ها را تمرین کند و تمرین را چندین بار تکرار می‌کرد. برخی از بازیگران این کار را کسر شأن خود می‌دانند، آنها فکر می‌کنند اگر تنها دیالوگ‌های خود را حفظ باشند کافی است؛ در حالی که کار بازیگری، بده بستان است و باید با بازیگر مقابل این کار را به درستی انجام داد و علی نصیریان در این زمینه واقعاً شاهکار است.»


قلم او برای همیشه می‌نوشت
حسین پاکدل به بهانه بازگشت پیکر زنده یاد محمدعلی اسلامی ندوشن به ایران و مراسم خاکسپاری‌اش در نیشابور با انتشار تصویری از این چهره فرهنگی فقید، این برش از نوشته مهدی محبتی را بازنشر کرده: «این مرد، یک نمونه متعالی و متعادل از خرد پخته ایرانی بود که فرهنگ و تمدن ما در طول سالیان سال و از پس تجربه‌های بسیار هماهنگ با محیط و جغرافیا و تاریخ ویژه ما توانسته بود به دنیا نشان دهد.از جمله افرادی که چشمانی باز و نگاهی نو به زندگی دارند و در فرایندی کششی - کوششی و دیالکتیک‌وار و مستمر همراه با زمان و زمانه پیش می‌آیند و سعی در همراه کردن زندگی و زندگان با منطق تحولات زمانه دارند.»
پاکدل در انتهای متن نوشته است: «آثار استاد ندوشن بی‌استثنا همه خواندنی و پر مغز است. نسل ما با تک تک نوشته‌های ایشان بالید و قد کشید. قلم او برای همیشه می‌نوشت.»


تداوم «تار ایرانی» در تخت جمشید
علی قمصری که برای تکمیل پروژه «تار ایرانی»‌اش در تخت جمشید به مشکل اجرا در این مکان تاریخی برخورده بود از رفع شدن مشکل خبر داده است. او نوشته: «دو سال قبل، با بسته شدن درهای تخت جمشید در مقابل تار ایرانی کوتاه نیامدم و پشت درها نواختم. این بار دوباره تلاش کردم، یک هفته در شیراز ماندم و دقیقاً در زمانی که ناامید، در حال اقدام برای بازگشت به تهران بودم خبر باز شدن درهای تخت جمشید را به من دادند. این بخش تار ایرانی، برای من مقدس است به خاطر مکان ویژه و تلاش ویژه‌ای که برای ورود به آن داشتم.» پروژه «تار ایرانی» به همت و ایده علی قمصری و با محوریت تارنوازی طراحی شده است. قمصری در این پروژه قصد دارد به استان‌های مختلف کشورمان سفر کند. او در هر کدام از این سفرها در یکی از مکان‌های تاریخی کشورمان به تارنوازی می‌پردازد.


اصلاحیه سهراب پورناظری بر ماجرای پربازخورد
شبکه‌های اجتماعی
 موضوع قطع درختان در برخی نقاط تهران از محوطه کاخ سعدآباد از جمله موضوعاتی است که با واکنش اهالی فرهنگ و هنر در فضای مجازی همراه شده است. سهراب پورناظری یکی از چهره‌های موسیقی که در چند روز گذشته به این اقدام واکنش منفی نشان داده بود در استوری اینستاگرام خود، خبری را که بازنشر کرده بود را اصلاح کرده و نوشته: «در خصوص خبر «قطع تعداد زیادی از درختان سعدآباد» تحقیق و یقین حاصل کردم که این خبر صحیح نبود. در سعدآباد درختی قطع نشده است. موضوع از این قرار است که سه تنه خشکیده دو سه متری؛ که به دلیل خم شدن به روز گذرگاه عمومی، جان مردم را تهدید می‌کرده را برای حفظ جان مردم قطع کرده‌اند. عکس وانتی هم که منتشر شده مربوط به طرح جمع‌آوری لاشه الوارهای رها شده در رودخانه، ناشی از خشکه‌گیری پارسال بوده که اگر جمع‌آوری نمی‌شد می‌توانست مسیل دربند را در فصل بارندگی تبدیل به سیلاب کند.»


توصیه پژمان بازغی به مخاطبان سینما
پژمان بازغی دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرامش را به تماشای فیلم «جوجه تیغی» دعوت کرده است. جوجه‌تیغی اولین فیلم مستانه مهاجر در مقام کارگردان است. حامد کمیلی، پانته‌آ پناهی‌، هادی کاظمی، آناهیتا درگاهی، نازنین بیاتی و... از دیگر بازیگران این فیلم هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی