صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بزرگداشت 62 خبرنگار شهید جنگ غزه:

رژیم جنایتکار صهیونیست با انتشار آزادانه اخبار مشکل دارد

«خط قرمز ما اجرای قانون است و کسی حق ندارد قانون را معطل و تفسیر به رأی کند.» این عبارات بخشی از صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به حاشیه‌های لغو کنسرت علیرضا قربانی در ماه گذشته است؛ حاشیه‌هایی که پس از صحبت‌های تازه معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان اوج گرفت. محمدرضا جان‌نثاری گفته بود که استفاده از نوازنده زن روی صحنه تعریف قانونی ندارد. پس از واکنش صریح محمود سالاری، معاون هنری و همچنین محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور به این ماجرا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روز گذشته در تازه‌ترین صحبت‌های خود در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: «این اصلاً پذیرفته نیست که بخشی بخواهد قانون را اجرا کند و بخش دیگری همکاری نکند، زیرا دولت یک ید واحده است به همین دلیل وزیر کشور دعوت کرد و من در اجلاس استانداران سراسر کشور شرکت کردم .آنجا از همکاری دوستان گزارش‌هایی را ارائه و اعلام کردم که برای اجراهای هنری در همه استان‌ها آمادگی داریم. آن چیزی که برای ما خط قرمز است، اجرای قانون است. کسی حق ندارد قانون را معطل و تفسیر به رأی کند.» محمدمهدی اسماعیلی تأکید کرد: «این وفاق در جلسه با استانداران وجود داشت و همه آنها پای این قانون هستند. ما در اجرای قانون سلیقه‌ای عمل نمی‌کنیم.  این مورد وفاق است و آنچه مر و صراحت قانون است، در اجراهای فرهنگی و هنری عمل خواهد شد.» دستور رئیس‌جمهور به تأمین بودجه برای تکمیل طرح‌های عمرانی کتابخانه‌های سراسر کشور به مناسبت هفته کتاب و رفع موانع عمره مفرده بخش دیگری از صحبت‌های وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران بود. اسماعیلی همچنین از ارائه گزارشی از اجرای قانون انتشار آزاد توسط معاونت مطبوعاتی در جلسه دیروز هیأت دولت خبر داد و گفت: «مقرر شد همه دستگاه‌ها با توجه به ماده ۱۸ قانون، هر ایرانی مجاز باشد از هر حوزه حاکمیتی و غیرحاکمیتی هر سؤالی خواست بپرسد و دستگاه مربوطه موظف به پاسخگویی است مگر در مواردی که قانون استثنا کرده است.»

حمایت رئیس‌جمهور از فیلم سینمایی در حوزه فلسطین
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه سه‌شنبه 30 آبان با حضور در ویژه برنامه زنده «به افق فلسطین» با بیان اینکه رئیس‌جمهور دستور حمایت از ساخت فیلم سینمایی را در حوزه فلسطین داده‌ است، از شروع تولید 6 فیلم با موضوع فلسطین در بنیاد سینمایی فارابی و توافق برای تولید سریال تلویزیونی «بازمانده ۲» خبر داد. او گفت: «بنای ما این است که از همه فیلم‌های کوتاه و فیلمنامه‌هایی که به موضوع فلسطین می‌پردازند حمایت کامل کنیم. ۱۵ آذر در تالار وحدت آقای انتظامی سه شب اجرا دارند که بهانه‌اش موضوع فلسطین است. ما در جشنواره بین‌الملل فیلم فجر و جشنواره مستند حقیقت بخش ویژه غزه و فلسطین را خواهیم داشت. در این مسیر همه پرانگیزه هستند.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در این برنامه تلویزیونی به موضوع فلسطین به عنوان جریان هم‌گرایی در جهان اسلام و کشور سخن گفته بود در توئیتی از همسویی هنرمندان در حمایت از مردم غزه نوشت. در بخشی از پیام او در شبکه اجتماعی ایکس آمده است: «وقتی اکثریت جامعه ایرانی از انسان‌سوزی، خانمان‌سوزی و کودک‌سوزی رژیم صهیونیستی به خشم آمده، هنرمندان نیز که برآمده از همین بافت اجتماعی هستند، با همه تکثر و تنوع خود در حمایت از غزه، همگرا هستند.»

رژیم جنایتکار صهیونیست با انتشار آزادانه اخبار مشکل دارد
محمدمهدی اسماعیلی همچنین در مراسم بزرگداشت ۶۲ خبرنگار شهید غزه و تجلیل از خبرنگاران جبهه مقاومت که با عنوان «زیتون سرخ» صبح چهارشنبه اول آذرماه در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد هم از تقارب رسانه‌ها در مسأله فلسطین فارغ از تفاوت‌ها و اختلاف‌های سیاسی و جناحی سخن گفت: «برای تمام راویان صادق که در این مقطع تاریخی فعالیت کردند، آرزوی سلامتی دارم، موضوع اصلی همه جامعه رسانه‌ای ما در این مدت فارغ از گرایشات سیاسی و تفکرات، فلسطین بوده است.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه رژیم جنایتکار صهیونیست با انتشار  آزادانه و عادلانه خبر مشکل دارد، گفت: «مسلم است این جنایت هولناک قتل خبرنگاران به دست رژیم سفاک اتفاق افتاده است. شکایت از عاملان جنایت بویژه در شهادت خبرنگاران به‌رغم اینکه امیدی از مجامع حقوقی بین‌المللی نداریم مطرح کرده‌ایم. ما از همکاران قضایی حقوق بشر خواستار محکومیت آمران جنگ در غزه و شهادت خبرنگاران هستیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی