صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

اخبار

۶ مدال طلا حاصل کار دانش‌آموزان ایرانی
 در المپیاد ستاره‌شناسی
دومین المپیاد ستاره‌شناسی در کشور روسیه برگزار شد و تیم المپیاد ستاره‌شناسی جمهوری اسلامی‌ایران با کسب ۶ مدال طلا دوم شد.
به گزارش روابط عمومی‌وزارت آموزش و پرورش، حنانه خرم‌دشتی، آریا فاتح‌کرداری، اشکان فرخزادی، یاسمن فرخی، محمدمهدی کشاورزی و علی نادری لردجانی اعضای تیم المپیاد ستاره‌شناسی جمهوری اسلامی‌ایران بودند که هر ۶ نفر موفق شدند مدال طلای این دوره از المپیاد را دریافت کنند.
دومین المپیاد ستاره‌شناسی با میزبانی روسیه به صورت حضوری و آنلاین از تاریخ ۲۲ تا ۳۰ آبان سال‌جاری در شهر سوچی روسیه برگزار شد. بنیانگذار این مسابقات کشور روسیه است.

وزیربهداشت
درمان و آموزش پزشکی:
سالانه ۱۰ هزار پرستار و ۱۲ هزار پزشک عمومی‌تربیت می‌شوند
وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که سالانه ۱۰ هزار پرستار، ۱۲ هزار پزشک عمومی‌و ۵ هزار متخصص در کشور تربیت می‌شوند.
به گزارش ایرنا، بهرام عین‌اللهی در حاشیه جلسه هیأت دولت درباره خروج متخصصان و پزشکان اظهار داشت: ما میزان تربیت نیروی انسانی را افزایش دادیم و سالانه ۱۰ هزار پرستار و متناسب با نیاز کشور، نیروی انسانی تربیت می‌کنیم.
وی درباره علت کمبود شیرخشک اظهار داشت: علت کمبود شیرخشک، مابه التفاوت بالای قیمت آن در داخل با کشورهای همسایه بود که به قاچاق آن منجر شد.
وی یادآورشد: میزان قاچاق شیرخشک به خصوص به کشورهای همسایه و همچنین مصارف غیرموردی ازجمله در قنادی‌ها زیاد بود. به همین دلیل شیرخشک زیر دو سال را با همان قیمت قبل به داروخانه‌ها تحویل دادیم.

در کنگره بین المللی
 بیماری‌های غدد اعلام شد
ایران جزو ۶ کشور چاق جهان


رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، چاقی را یکی از بیماری‌های شایع دانست و گفت: بیش از ۷۰ درصد افراد اضافه وزن دارند یا چاق هستند و باید بپذیریم ایران ششمین کشور از نظر چاقی است.
به گزارش انجمن متخصصین غدد ایران، علیرضا زالی دیروز در مراسم افتتاح چهاردهمین کنگره بین المللی بیماری‌های غدد درون ریز و متابولیسم، افزود: شایع‌ترین بیماری در ایران چاقی است و بیش از ۷۰ درصد افراد جامعه، چاق هستند و ۴.۵ درصد افراد چاقی مفرط دارند که این عدد روبه افزایش است لذا نیازمند برنامه‌های اصلاحی عمیق در این باره هستیم.
زالی گفت: موضوع دیابت مسأله جدی نظام سلامت است که در سال‌های آینده این مشکل افزایش می‌یابد. به طور مثال با قند ۱۲۶، حدود ۱۵ درصد مردم در استان تهران دیابت دارند. پیش بینی می‌کنیم در استان تهران و در عرصه ملی، تعداد افراد «پردیابت» به ۲۵ درصد افزایش پیدا کنند. آمار نشان می‌دهد از ۴ ایرانی ۳ نفر آگاه به دیابت خود هستند.
وی افزود: در بحث تیروئید نیز حدود ۱۰ درصد افراد گرفتاری تیروئید دارند. پیش بینی می‌کنیم در ایران ۷ درصد افراد پرکاری تیروئید اوورت داشته باشند و هشدار می‌دهیم که در سال‌های آینده سرطان تیروئید افزایش می‌یابد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی