صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و شش - ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران:

مجوز ون‌کافه‌ها سه روزه صادر می‌شود

تولیدی‌ها از بازار خارج می‌شوند

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

 
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: فعالیت ون‌کافه‌ها، کاری خلاقانه است که باید حمایت شود در عین حال اما تبعاتی هم برای شهر دارد؛ ترافیک و سد معبر و بعضاً تخلف‌هایی  در این فعالیت پیش می‌آید، از این‌رو در ابتدای سال ۱۴۰۰ طرح شناسایی و مجوزدار شدن ون‌کافه‌ها کلید خورد.
سعید بیگی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه در خصوص ون‌کافه‌ها روالی وجود دارد، توضیح داد: موضوع ساماندهی ون‌کافه‌ها از زمان دکتر زاکانی مورد توجه قرار گرفت. بر اساس طرح ساماندهی ون‌کافه‌ها، صاحبان ون‌کافه‌‌ها باید تشکیل پرونده می‌دادند تا اسامی، نوع ماشین و تعداد آنها مشخص شود.
به گفته او در سال ۱۴۰۰، ۲۰۰ ون‌کافه بدون مجوز فعالیت می‌کردند و در حال حاضر از این تعداد ۳۸ نفر مجوز گرفته‌اند.
وی با اشاره به اینکه قواعد شهرداری در زمینه اعطای مجوز به ون‌کافه‌ها شامل خودروی متحرک است و به کانکس و کیوسک تعلق نمی‌گیرد، گفت: در مناطق مختلف شهر شناسایی‌ها به اتمام رسیده است. تعداد ون‌کافه‌های مجوزدار تا آخر آذرماه به ۵۹ عدد افزایش می‌یابد. البته مجوزها به صورت فصلی و سه ماهه است.
در این رابطه جلسات متعددی هم با وزارت امور اقتصادی و دارایی گذاشتیم تا اعطای مجوز به درگاه ملی مجوزها منتقل و فضای کسب‌وکار به صورت عادلانه برای همه ایجاد شود. به موازات آن نامه‌ای هم به سازمان استاندارد زدیم تا ایمنی ون‌کافه‌ها تأمین شود.
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با بیان اینکه شهر تهران برای ۵۰۰ ون‌کافه ظرفیت دارد، گفت: فروشندگان سوخت‌ها هم از قوانین ون‌کافه‌ها تبعیت می‌کنند و در حال حاضر ۳۴ مجوزدار سوخت‌رسان مشغول به کار هستند. علاوه بر این تعداد ۲۳۰۰ وانت هم در شهر تهران کار می‌کنند و در خصوص آنها با اتحادیه بار و راهور مذاکراتی داریم تا آنها نیز نظام‌مند شوند.
وی با بیان این نکته که در همه شهرها کسانی که از معابر استفاده می‌کنند حق شهرداری را هم پرداخت می‌کنند، افزود: میزان هزینه استفاده از معابر برای ون‌کافه‌ها طبق مصوبه شورا، هر مترمربع 10 هزار تومان در هر روز است. این رقم از سال1400 تاکنون افزایش نداشته است.
بیگی در پاسخ به سؤال «ایران» که آیا مشوق‌هایی برای ون‌کافه‌ها برای اخذ مجوز در نظر گرفته‌اید، توضیح داد: مشوق‌های متعددی را برای دارندگان ون‌کافه در نظر گرفته‌ایم از جمله اینکه با دریافت جواز کسب، افراد بیمه می‌شوند، پرونده مالیاتی می‌گیرند و از آن طریق می‌توانند وام بگیرند و خودروی خود را به‌روز کنند. گفتنی است تمام مجوزها هم سه روزه صادر می‌شود.
تولیدی‌ها از بازار خارج می‌شوند
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در زمینه ساماندهی برخی مشاغل بازار توضیح داد: در بازار سه موضوع وجود دارد؛ تولید، توزیع و عرضه. حجم زیادی کارگاه در منطقه وجود دارد و ظرفیت هم کم است تا جایی که املاک مسکونی تبدیل به کارگاه و انبار شده‌اند، از این‌رو باید اقدامات مؤثر در این حوزه انجام می‌شد. در این زمینه در درجه اول تولیدکنندگان کفش دست‌دوز که در مناطق ۱۱ و ۱۲ مشغول هستند و در اماکنی با ایمنی پایین و غیراستاندارد کار می‌کنند در برنامه‌ها گنجانده شدند. زمینی ۱۱ هزار متری در شهرک صنعتی برای مشاغلی از این قبیل پیش‌بینی شده است. اصناف نیز از مزایده مستثنی شده‌اند. برای فروشندگان پوشاک هم زمین‌هایی در نظر گرفته می‌شود تا کار تولید از منطقه بازار خارج شود. صحافان، کشبافان و جوراب‌بافان، سراجان و سازندگان طلا از جمله مشاغل مورد نظر هستند.
وی در ادامه اظهار کرد: اگر تولید منتقل شود، انبارها هم انتقال پیدا می‌کنند. البته باید ذینفعان مشارکت کنند تا کارها تسریع شود. سعی شده پکیجی از تسهیلات ارائه شود تا افراد تشویق به جابه‌جایی شوند. مانند پل چوبی که به خاوران منتقل شد و شهرک چوب بسیار پررونق شد، این اتفاق هم می‌تواند کارآمد و مؤثر باشد.

2300 وانت در تهران فعالیت دارند
 بیگی درباره ساماندهی وانتی‌ها با اشاره به اینکه وانتی‌ها انواع مختلفی دارند و برخی کاملاً ساکن هستند، گفت: برای ساماندهی وانتی‌ها نخست وانتی‌های ثابت شناسایی شدند.
 در مجموع از وانت‌های ثابت و متغیر ۲۳۰۰ وانتی شناسایی شده و از طریق تماس‌های مردمی‌رسیدگی به موضوع ۹۰۰ وانتی که مزاحمت مکانی و ایجاد گره ترافیکی داشتند، در دستور کار قرار گرفت و راهور اعمال قانون کرد. در این زمینه شرکت ساماندهی بزودی زمین‌های فلت را با ظرفیت‌های موجود شناسایی می‌کند تا این صنف هم نظام‌مند شوند.

دستفروشان در درگاه ملی مجوزها ثبت‌نام کنند
بیگی گفت: دستفروشان بازار شوش به پارک میثاق انتقال پیدا کردند.
او درباره ساماندهی دستفروشان با بیان اینکه در روند مجوز گرفتن فروشندگان سیار مدل ثبت‌نام اشتباه بود، افزود: با امیر سیاح، رئیس مرکز مطالعات، پایش و بهبود فضای کسب‌وکار وزارت امور اقتصادی و دارایی به نتیجه رسیدیم تا ثبت‌نام در درگاه ملی مجوزها انجام شود.
به این ترتیب افراد با ثبت‌نام به‌عنوان فروشنده سیار، از اتحادیه جواز دریافت می‌کنند و جانمایی می‌شوند. در حال حاضر حدوداً در 55 تا 60 روزبازار بین ۵ تا ۶ هزار نفر ثبت‌نام شده‌اند. در مجموع ۱۰ هزار نفر دستفروش داریم و علاوه بر این رقم، در مترو هم حدود ۲۰ هزار نفر کار می‌کنند.
 یعنی در مجموع ۳۰ هزار دستفروش در تهران وجود دارد. خوشبختانه یکی از ملاک‌های ارزیابی شهرداران مناطق، ساماندهی دستفروشان است به همین دلیل در این حوزه بزودی اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

جستجو
آرشیو تاریخی