۳ راهبرد اصلی برای تعامل با سلبریتی‌ها

حسن خجسته
نویسنده و استاد دانشگاه

به صورت کلی سه دسته سلبریتی داریم؛ سلبریتی انتسابی، اکتسابی و انتخابی. سلبریتی انتسابی به واسطه نسبی که به ارث برده است صاحب شهرت می‌شود، سلبریتی اکتسابی به واسطه توانایی‌اش مشهور می‌شود؛ مثل ستاره‌های سینما و قهرمانان ورزش. سلبریتی انتخابی که امروز مورد بحث است محصول صنعت سرگرمی است. امروزه امکان دستیابی افراد عادی به شهرت تغییر کرده است. در حوزه تجارت، سیاست، آشپزی و حتی چوپانی سلبریتی داریم. حتی نوجوان شهرستانی می‌تواند صاحب شهرت بشود و افراد به او توجه کنند. سلبریتی‌ها می‌توانند تغییر موقعیت بدهند و از ورزش به هنر یا از هنر به ورزش یا از دنیای ورزش و هنر به سیاست انتقال پیدا کنند. مدیریت و نحوه تعامل با این قشر از موضوعاتی است که افراد در آن دغدغه دارند. در شرایط کنونی سه راهبرد برای مدیریت و نحوه تعامل با سلبریتی وجود دارد. رها کردن این قشر با مکانیسم طبیعی در جامعه راهبرد اول، امنیتی و قهری کردن مسائل این قشر راهبرد دوم و تعامل اجتماعی با این قشر راهبرد سوم است که راهبرد دوم در حیات سیاسی اجتماعی جامعه ما پیشینه دارد و راهبرد سوم منطقی‌تر و اصولی‌تر است که باید روی آن کار بشود. قانونمند کردن رفتار سلبریتی‌ها ارتباط مستقیمی با شفاف‌سازی زندگی آنها دارد.
 | بخشی از صحبت‌های حسن خجسته در نشست یونسکو با بررسی کتاب «شهرگی؛ واکاوی پدیده سلبریتی»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و سی و پنج
 - شماره هشت هزار و سیصد و سی و پنج - ۰۱ آذر ۱۴۰۲