صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و پنج - ۰۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و پنج - ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

فضای‌مجازی

خطای تحلیلی در «نکبت دوم» خواندن وضعیت امروز غزه
وحید خضاب، نویسنده و مترجم در اینستاگرامش نوشت: «برخی‌ها برای توصیف آنچه در غزه جریان دارد از عبارت «نکبت دوم» استفاده می‌کنند. نکبت (النکبة) به ماجرای تأسیس رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ و قتل و آواره کردن بخش زیادی از ساکنان فلسطین و اشغال اراضی بسیار وسیع از خاک این کشور گفته می‌شود. اما انصافاً چیزی که جریان دارد نکبت دوم‌ نیست. عاموس هارئل (تحلیل‌گر نظامی سرشناس اسرائیلی) مقاله مهمی در هاآرتص نوشته و تصریح کرده است که عوامل تعیین‌کننده موفقیت سه چیز است: آزادی گروگان‌ها، نابودی تونل‌های حماس و از بین بردن فرماندهان ارشد حماس. این یعنی عوامل تعیین‌کننده شکست نیز همین سه موضوع است. با این احتساب، تا اینجا (تأکید می‌کنم تا اینجا) رژیم صهیونیستی عملاً شکست خورده است و باز تا اینجا (تأکید می‌کنم تا اینجا) یکی از بزرگترین پیروزی‌های مقاومت به دست آمده است. اینها چه تشابهی با شکست مطلق النکبة دارد؟ این خطای شناختی، تا حدی ناشی از تصویری است که رسانه‌های خودی ساخته‌اند: آنها فقط مرگ و تصویر کشته‌ها و بدبختی و آوارگی مردم غزه و مشکلات باورنکردنی در زمینه آب و دارو و... را روایت می‌کنند. البته همه اینها متأسفانه واقعیت دارد، اما مشکل در آن «فقطِ» ابتدای جمله است. فرض کنید رسانه‌های ما در عملیات بیت‌المقدس برای آزادسازی خرمشهر، فقط تصاویر کشته‌های خودی و جانبازان و بیمارستان‌های صحرایی و ماشین‌های سوخته خودی و فرزندان بی‌پدرشده و دست‌وپاهای بریده و... را نشان می‌دادند. آن‌وقت دقیقاً یادمان می‌رفت که در کنار اینها خرمشهر فتح شده است.»


ژورنالیسم باج‌بگیر تلگرامی، دامن‌گیر سینمای ایران
مصطفی قاسمیان، روزنامه‌نگار در اینستاگرامش نوشت: «چندسال است که سینمای ایران گرفتار نوعی ژورنالیسم بی‌هویت و تهاجمی شده که جز خرابی، فایده دیگری ندارد: شمار زیادی کانال تلگرامی بی‌نام‌ونشان که صرفاً در عنوان، کلمه «سینما» دارند و با ادبیات همسان، به دروغگویی و حاشیه‌سازی علیه سینما می‌پردازند؛ محتوایی بر پایه مناسبات مالی ناسالم که در آن، بی‌اخلاقی و برچسب‌زنی محوریت دارد. برای تحقیر، به نویسنده و کارگردانی اندیشمند و مؤلف می‌گویند «دستیار نعمت‌الله» و به مدیر سینمایی که ۱۰ سال پیش روزنامه‌نگار بوده، «نویسنده پیشین رجانیوز». برچسب «فیلم ارگانی» هم از همین ادبیات سخیف می‌آید و البته این‌ها، موارد قابل نقل است. بی‌اخلاقی‌ها تا آنجا پیش رفته که حتی از حریم خصوصی و اختلافات مالی سینماگران هم برای نفرت‌پراکنی نمی‌گذرند. شیوه درآمدزایی این دست فیک‌نیوزها هم به‌معنای واقعی باج‌گیری است؛ یعنی برای آنکه دست به تخریب یا حاشیه‌سازی علیه سینماگران نزنند، از آنها باج می‌گیرند! حال که بحث درباره این شبه‌رسانه‌ها بالا گرفته، شاید وقت آن باشد که سینماگران طیف‌های مختلف، در برابر تلکه‌بگیران بایستند و منابع مالی این جریان ناسالم را قطع کنند.»


بدن‌هایی زیر چندین تن آوار
معتز عزایزه، عکاس عرب‌زبان حاضر در نوار غزه که این روزها فعالانه صدای مظلومیت غزه را با عکس‌هایش فریاد می‌زند در اینستاگرامش ویدیویی از پیکرهای فلسطینی‌ها در زیر آوار یک ساختمان منتشر کرده و در کنارش نوشته است: «می‌توانید حدس بزنید چند تن تکه‌های سنگ و آوار روی سر آنهاست؟»


پیام تسلیت شمسایی در پی درگذشت امیر خوش‌صحبتان
 ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک استوری، درگذشت ناگهانی یکی از خبرنگاران را تسلیت گفته و نوشته: «محمدامیر خوش‌صحبتان از خبرنگاران فعال حوزه اندیشه، بر اثر سانحه رانندگی دار فانی را وداع گفت. رفتن عزیزان همکار برایمان سخت است. سخت‌تر آن که مرحوم، همکار ما در روزنامه قدس، آن زمان که ماهنامه «اندیشه نامه» را منتشر می کردیم بود. برای او غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان به ویژه همسر محترمشان، سرکار خانم نفیسه رحمانی که ایشان نیز از همکاران رسانه‌ای هستند و بر اثر این سانحه در بستر بیماری به سر می‌برند، شفای عاجل، صبر و اجر مسئلت دارم.

جستجو
آرشیو تاریخی