صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و چهار - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و چهار - ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۶

دیگه‌چه‌خبر؟

 دست و پا زدن بی بی سی
برای تلقین ایران هراسی
 خبر اول اینکه، پس از آنکه نیروی دریایی ارتش یمن کشتی اسرائیلی گلکسی لیدر را با 52 نفر خدمه و سرنشین توقیف کرد، شبکه‌های فارسی زبان تمام تلاش خود را کردند تا حداقل این یک مورد را گردن ایران بیندازند. اما کاری که با شروع جنگ غزه آغاز شده بود، با ناکام ماندن مجری بی‌بی‌سی همچنان بی‌نتیجه ماند.
وقتی مجری بی‌بی‌سی از حسین آرین تحلیلگر امور نظامی و راهبردی پرسید که آیا این اقدام انصارالله خودسرانه بوده یا عرض اندام ایران در برابر اسرائیل محسوب می‌شود، با جوابی روبه رو می‌شود که اصلاً آن چیزی نبوده که انتظارش را داشت.
حسین آرین تأکید کرد که توقیف کشتی اسرائیلی به خاطر حمایت از فلسطینی‌ها و حماس وبه تصمیم حوثی‌ها انجام شده است. او برای اثبات اظهارات خود گفت: عبدالمالک حوثی، رهبر انصارالله یمن سه‌شنبه 14 نوامبر این موضوع را به صراحت عنوان کرد و در عین حال تأکید کرد که چشمان ما باز است و در دریای سرخ به دنبال کشتی‌های اسرائیلی هستیم و آنها را توقیف خواهیم کرد. کارشناس میهمان بخش خبری
بی‌بی سی، به موشک‌هایی هم اشاره کرد که از سوی انصارالله در چندین مرحله در طول جنگ غزه پرتاب شده و تصریح کرد: حوثی‌ها خودشان تصمیم گرفتند که عملیاتی را ترتیب داده و کشتی گلکسی لیدر را توقیف کردند.
او حتی عنوان کرده که حوثی ها ابزار لازم را برای این کار در اختیار دارند. یعنی اگر بخواهند جلوی این نوع کشتی‌ها را بگیرند و اطلاعاتی را در مورد حرکت کشتی‌ها، ملیت شان و... به دست آورند، خیلی ساده به آن خواهند رسید. آرین در خصوص ابزارهای در دست انصارالله هم گفت: آنها موشک‌های ساحل به دریا، موشک‌های ضد کشتی، قایق‌ها و شناورهای بدون سرنشین کنترل شده از راه دور ولی انتحاری و همینطور مین‌های دریایی صدف را در اختیار دارند که می‌توانند آن را در آبراه‌ها رها سازند. بنابراین چنین اقدامی برای آنها کار ساده‌ای است.
مجری بی‌بی‌سی که به پاسخ مورد نظر خود نرسیده بود، از آرین پرسید که اگر جمهوری اسلامی هیچ کنترل و اختیاری روی اقدامات حوثی‌ها نداشته، پس باید حرفش مبنی بر بی‌خبر بودن از حمله حماس را هم باور کنیم؟ این تحلیلگر نظامی بار دیگر صحبت‌های خود را تکرار و تأکید کرد: حتی امریکایی‌ها و رسانه‌های دیگر خارجی هم تأیید کرده‌اند عملیاتی که از سوی حماس انجام شده و اسرائیل را غافلگیر کرده، بدون اطلاع ایران بوده است. ایران کمک‌های نظامی، مالی و آموزشی کرده ولی تا آنجایی که می‌دانیم جمهوری اسلامی از این حمله خبر نداشته و رهبر ایران هم این موضوع را مورد تأکید قرار داده است.

رضا پهلوی و آرزوی «شاه پروازی»
 خبر دیگر اینکه، اظهارات جدید رضا پهلوی، آنقدر نسنجیده بود که حتی طیف‌های ضد انقلاب را هم به واکنش واداشت. او که همواره خود را مدعی دغدغه مندی ایران و ایرانی‌ها می‌داند، حاضر نیست زندگی در ایران را بپذیرد. ربع پهلوی ترجیح می‌دهد که به فرض رسیدن به قدرت، هم خود و هم خانواده‌اش بین ایران و امریکا در رفت و آمد باشند.
رضا پهلوی در گفت‌و‌گو با پاتریک بت داوید مجری امریکایی، از سؤال وی در مورد بازگشت به ایران و زندگی به همراه خانواده در ایران ناراحت شد و گفت: شما مدام این سؤال را می‌پرسید. همه ما دوست داریم که به خانه برگردیم، اما من می‌بینم که می‌توانیم به آنجا رفت و آمد داشته باشیم. لازم نیست در یک مکان بمانیم. صادقانه بگویم که زندگی من در 40 سال گذشته، در امریکا بوده است، بچه‌های من اینجا زندگی می‌کنند، دوستانم اینجا هستند، همه کسانی را که می‌شناسم، اینجا هستند.
 
مدیرمسئول «اعتماد»  مجرم شناخته شد
 دست آخر اینکه، سخنگوی هیأت منصفه دادگاه مطبوعات اعلام کرد که این هیأت پس از شنیدن دفاعیات بهروز بهزادی مدیرمسئول روزنامه اعتماد که به نشر اکاذیب و چند تخلف دیگر متهم شده بود، با اکثریت آرا، او را مجرم دانسته است. اکبر نصراللهی همچنین عنوان کرد که هیأت منصفه مطبوعات، بهزادی را مستحق تخفیف ندانست. آخرین حکم دادگاه در مورد پرونده قبلی متهم، یک سال ممنوعیت از فعالیت مطبوعاتی بود که با اعتراض او، پرونده در دیوان عالی کشور در حال رسیدگی است. چندی پیش هم دادستانی برای ادعای اعتماد در مورد اسیدپاشی پرونده تشکیل داده بود.

جستجو
آرشیو تاریخی