صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و چهار - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و چهار - ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۶

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه به ادعای واهی نقش ایران در توقیف کشتی صهیونیست ها

فرافکنی اشغالگران برای توجیه شکست

ادعای واهی نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی مبنی بر نقش داشتن ایران در توقیف یک کشتی اسرائیلی، از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ گرفت. دو روز پیش شبکه خبری المیادین به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که نیروهای دریایی یمن یک کشتی صهیونیستی را در عمق دریای سرخ توقیف کرده و ۵۲ نفر را بازداشت کرده‌اند. ساعاتی پس از این رویداد بود که دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی ادعا کرد که جمهوری اسلامی ایران عامل توقیف این کشتی به شمار می‌رود. در همین رابطه، ناصر کنعانی در نشست خبری روز گذشته خود با خبرنگاران، اتهام‌زنی‌های اسرائیل را باطل و نشأت گرفته از شرایط بغرنجی دانست که این رژیم با آن دست به گریبان است. کنعانی با بیان اینکه بار‌ها اعلام کرده‌ایم گروه‌های مقاومت در منطقه نمایندگان کشور‌ها و ملت‌های خود هستند و براساس منافع خود و کشور‌ها و ملت‌های خود به صورت خودجوش اقدام می‌کنند، تصریح کرد: «اینگونه اظهارات در چهارچوب فرافکنی و برای فرار از شرایط بغرنجی است که رژیم‌صهیونیستی با آن مواجه است. این رژیم نمی‌تواند بپذیرد که شکست راهبردی را از یک گروه فلسطینی متحمل شده و به انحای مختلف در تلاش است با اتهام‌زنی به دیگران و ایران، توجیهی برای شکست فاحش خود پیدا کند. این اتهام‌زنی‌ها باطل است و فایده‌ای برای این رژیم شکست‌خورده متصور نیست.»
نتایج نشست سران در ریاض
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین برگزاری نشست اخیر سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی را که چندی پیش در ریاض برگزار شد، نشانگر توجه کشورهای اسلامی به موضوع فلسطین دانست و افزود:«این کشورها توافق کردند تلاش کنند جنگ صهیونیست‌ها علیه غزه را متوقف کرده و محاصره رفع و کمک‌های انسان‌دوستانه ارسال شود و اینکه سعی کنند جنایتکاران صهیونیست مورد پیگیری قرار بگیرند و کمیته‌ای تشکیل شود.»
سخنگوی دستگاه دیپلماسی به گمانه‌زنی‌ها پیرامون خروجی ملموس و عملی این نشست اشاره و تصریح کرد:«هنوز ملت فلسطین خروجی مورد انتظار را از این نشست‌ دریافت نکرده و انتظار است در چهارچوب سازمان همکاری اسلامی و همچنین ظرفیت‌های ملی، کشورهای اسلامی همه تلاش خود را در ارتباط با نیازهای فوری و ضروری فلسطین یعنی پایان دادن به تجاوز صهیونیست‌ها، مقابله با کوچاندن فلسطینی‌ها و ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه انجام دهند. کشورهای اسلامی ظرفیت‌های زیادی دارند که هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است.»

درخواست امریکا از چین درباره ایران
کنعانی همچنین درباره اظهارات اخیر جوبایدن، رئیس‌جمهور امریکا و درخواستش از رئیس‌جمهور چین مبنی بر اینکه از ایران بخواهد از گسترش دامنه درگیری در منطقه غرب آسیا جلوگیری کند، گفت:«از این موضوع مطلع نیستم. اگر فرض بگیریم چنین درخواستی مطرح شده باشد، دولت امریکا به جای درخواست از دیگران بهتر است به آنچه مسئولیت این دولت در ارتباط با صلح و امنیت بین‌المللی است توجه کند و از ایستادن کامل و تمام‌عیار در کنار رژیم‌صهیونیستی برای ادامه جنایت جنگی علیه ملت فلسطین خودداری کند و منافع کشور و ملت امریکا را قربانی مصالح نامشروع و طمع‌ورزانه رژیم‌صهیونیستی نکند.»

جستجو
آرشیو تاریخی