صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و چهار - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و چهار - ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

با هدف معرفی کتاب‌های ماندگار تألیفی

نخستین نشست از سلسله نشست‌های «صد کتاب ماندگار قرن» برگزار شد

 گروه فرهنگی/ نخستین نشست از سلسله نشست‌های «صد کتاب ماندگار قرن» با بررسی و معرفی دو کتاب «تاریخ پیامبر اسلام» و «نثر طوبی، دایرةالمعارف لغات قرآن کریم» از جمله کتب مؤثر و مهم تألیفی یک صدسال اخیر، با حضور چهره‌های فرهیخته و فرهنگی کشور همزمان با سی و یکمین دوره هفته کتاب برگزار شد.
نکات ارائه شده در کتاب نثر طوبی برای فهم آیات قرآن کریم راهگشاست
اکبر ثبوت پژوهشگر تاریخ و تمدن اسلامی و از شاگردان علامه شعرانی درباره کتاب «نثر طوبی، دایرةالمعارف لغات قرآن کریم» گفت: «این‌گونه نیست که کتاب نثر طوبی جلد اولش متعلق به استاد شعرانی باشد و جلد دوم به مرحوم قریب.
استاد شعرانی تمام مواد لازم برای جلد دوم هم نوشته بودند منتها این نوشته‌ها نیاز به اصلاح و تذهیب داشت و کار مرحوم قریب همین بوده که مواد مربوط به جلد دوم را تنظیم و اصلاح کند.»
محسن معینی پژوهشگر متون در ادامه این نشست درباره ویژگی‌های کتاب «نثر طوبی، دایرةالمعارف لغات قرآن کریم» گفت: «شعرانی در نقاط مختلف کتاب، نکته‌های حدیثی، ادبی و نجومی ارائه کرده‌ است که برای فهم آیات قرآن کریم راهگشاست.»
پس از اجرای گروه تواشیح قدر، بخش دوم از نشست «صد کتاب ماندگار قرن» به بررسی کتاب«تاریخ پیامبر اسلام» تألیف محمد ابراهیم آیتی و با تجدیدنظر و اصلاح ابوالقاسم گرجی اختصاص داشت.

کتاب «تاریخ پیامبر اسلام» پایه‌های شیعه را تقویت کرد
علی بهرامیان پژوهشگر تاریخ اسلام درباره این کتاب گفت: «کتاب مرحوم دکتر آیتی یکی از معدود کتاب‌هایی است که به فارسی نوشته و سعی شده تا روایت‌های مختلف گردآوری و به آرای شیعی ارجاع دهند.
 این کتاب، اثر مفیدی از حیث گردآوری سیره پیامبر(ص) است و در زمانی منتشر شده که سال‌های سال از وفات پیامبر(ص) سپری شده بود.»
رسول جعفریان استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام نیز درباره ویژگی‌های کتاب «تاریخ پیامبر اسلام» صحبت کرد و گفت: «آیتی کار بسیار بزرگی کرده‌ است. زیرا یک سیره پژوهشی با رویکرد کلامی و در مسیر تقویت اندیشه‌ها، افکار و نگاه‌های شیعی نوشته است.
 به اعتقاد من، این کتاب دنباله‌رو سنت علامه امینی و آقای عسکری برای تقویت پایه‌های تشیع است.» پس از پایان صحبت‌های رسول جعفریان، از سیدرضا کتابچی مدیر انتشارات اسلامیه و ناشر کتاب «نثر طوبی، دایرةالمعارف لغات قرآن کریم» و چهار اهداگر برتر تقدیر شد.»
در پایان این مراسم از سیدرضا کتابچی مدیر انتشارات اسلامیه و ناشر کتاب «نثر طوبی، دایرةالمعارف لغات قرآن کریم» و چهار اهداگر برتر تقدیر شد. اکبر ثبوت پژوهشگر تاریخ و تمدن اسلامی، محسن معینی پژوهشگر متون و کتاب «تاریخ پیامبر اسلام»، رسول جعفریان و علی بهرامیان از پژوهشگران تاریخ اسلام، نجفقلی حبیبی عضو هیأت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی رمضانی مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب از جمله حاضران در این مراسم بودند.
گفتنی است که سازمان اسناد و کتابخانه‌های ملی جمهوری اسلامی سلسله نشست‌های «صدکتاب ماندگار قرن» را به منظور معرفی کتاب‌هایی که در قرن ۱۴ شمسی در ایران نوشته شده‌اند؛ برگزار می‌کند. این کتاب‌ها همگی به زبان فارسی و در حوزه متون غیرداستانی است که همه حوزه علوم را دربرمی‌گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی