صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و چهار - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و چهار - ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۲

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت عنوان کرد

بخش دیجیتال ظرفیت ایجاد تحول عظیم در اقتصاد کشور را دارد

گروه فناوری/ «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته در همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: کشور باید به سهم 15 درصد اقتصاد دیجیتال برسد و این هدف‌گذاری مهمی‌است. ما این ظرفیت را داریم تا با کمک بخش دیجیتال در اقتصاد کشور یک تحول عظیمی‌بیافرینیم.

فصل مستقل برای توسعه اقتصاد دیجیتال
زارع‌پور به تشکیل کارگروه اقتصاد دیجیتال و هشت جلسه‌ای که از سوی آن برگزار شده اشاره کرد و گفت: این کارگروه شبیه یک هیأت وزیران ثانویه عمل می‌کند و به‌دنبال رفع موانع برای رشد اقتصاد دیجیتال در کشور است.
وی با بیان اینکه برای اولین بار یک فصل مستقل برای توسعه اقتصاد دیجیتال در برنامه هفتم توسعه ایجاد شده، افزود: با کمک برخی ماده‌های ۶۶ و ۶۷ و ۱۰۳ و ۱۰۷ و همراهی مجلس اتفاقات خوبی رخ داده‌ و زیرساخت‌ها بهبود پیدا خواهند کرد.
به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پنج الزام برای رشد اقتصاد دیجیتال وجود دارد که یکی توسعه زیرساخت ارتباطاتی است چون با رشد ارتباطات ثابت محقق خواهد شد اما متأسفانه در کشور ما قبلاً این موضوع نادیده گرفته شده و مشکلات زیادی دارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پروژه فیبرنوری را بزرگترین پروژه تاریخ ارتباطات در کشور دانست و گفت: بیش از ۴ میلیون خانوار در 100 شهر تحت پوشش فیبرنوری قرار گرفتند و در 100 شهر دیگر کارها پیش می‌رود و تا پایان سال ۸ میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار می‌گیرند.
زارع‌پور افزود: برای رشد اقتصاد دیجیتال به توسعه زیرساخت‌های پردازشی نیاز است از این رو باید در کمترین زمان با هوش مصنوعی بتوان داده‌ها را پردازش کرد. در قانون هفتم توسعه تکلیف شده که با کمک شرکت‌های بخش خصوصی باید زیرساخت‌ها را توسعه داد.
 
ارسال لایحه حفاظت از داده‌ها به مجلس
به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بزودی در سه نقطه کشور یعنی تهران و اصفهان و مشهد، مراکز قطب داده با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی خواهد شد تا خدمات میزبانی، ابری و پردازش داده ارائه ‌دهند.
زارع‌پور موضوع سوم برای توسعه اقتصاد دیجیتال را خود «داده» عنوان کرد و گفت: برای دسترسی راحت‌تر به داده‌ها باید به سمت دولت هوشمند حرکت کنیم از این رو باید دسترسی در لحظه به دیتای دستگاه‌ها فراهم شود‌. این دسترسی‌ها کار را سریع‌تر و شفاف‌تر می‌کند.‌ این اتفاق نیازمند قانون است و در برنامه هفتم توسعه مکلف شده تا همه دستگاه‌ها سالی 20 درصد هوشمند‌سازی ایجاد کنند.
به گفته وی دستگاه‌ها باید به هم لینک شوند و این موضوع با قانون «داده و اطلاعات ملی» یا همان «دوام» پیش می‌رود.‌ بر اساس این قانون، اگر دستگاهی دیتا لازم دارد و دستگاه دیگری که دارای این اطلاعات است آن را ارائه ندهد، مجازات خواهد شد.
زارع‌پور با تأکید بر اینکه داده‌ها با حفظ حریم خصوصی به بخش خصوصی هم ارائه خواهد شد، ماجرای حریم خصوصی و اهمیت به آن را چهارمین مورد برای رشد اقتصاد دیجیتال دانست و گفت: بزودی لایحه حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها را به مجلس می‌فرستیم تا این دغدغه مهم حل شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بحث سرمایه انسانی را که به رشد اقتصاد دیجیتال کمک خواهد کرد، دیگر موضوع مهم عنوان و اظهار کرد: نگه‌داشت نیروی انسانی به موضوع سختی برای شرکت‌ها تبدیل شده‌ است. در برنامه هفتم توسعه به دولت تکلیف شده که باید سالی 100هزار نیروی ماهر برای رشد اقتصاد دیجیتال پرورش دهد و تمامی‌دستگاه‌ها در این زمینه مکلف شده‌اند.
زارع‌پور درباره بانکداری الکترونیکی هم با بیان اینکه در شرایط حاضر زمینه برای ‌گذار بانک الکترونیکی به بانکداری هوشمند فراهم است، گفت: زمانی که یک بانک در عرض چند دقیقه یک حساب را به‌طور آنلاین برای افراد باز می‌کند، دیگر بهانه‌ای برای هوشمندسازی سیستم بانکی وجود ندارد.
وزیر ارتباطات از دستگاه‌ها درخواست کرد در پنجره واحد ملی هوشمند حضور پیدا کنند تا همه چیز در آنجا یکپارچه شود و خدمات هوشمند دولتی دریافت کنند، قریب سی‌میلیون نفر به این پنجره سر زدند و احراز هویت شدند.

بروز مشکل فنی
دلیل قطعی اینترنت
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در جمع خبرنگاران با تکذیب حمله سایبری گفت: قطعی اینترنت در روزهای اخیر به دلیل بروز مشکل فنی در زیرساخت کشور ایجاد و به مدت ۳۰ دقیقه نزدیک به ۲۵ درصد از ظرفیت کشور دچار مشکل شد.
 عیسی زارع‌پور افزود: حادثه امری طبیعی است و قطعی اینترنت به دلیل مشکل فنی در زیرساخت کشور رخ داد، به‌طوری که به مدت ۳۰ دقیقه نزدیک به ۲۵ درصد از ظرفیت کشور دچار مشکل شد اما بلافاصله مشکل برطرف شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تلاش می‌کنیم که زیرساخت‌های پرسرعت، باکیفیت و پایدار برای مردم فراهم کنیم؛ در همین پیوند هفته گذشته در شهر ساوه پروژه فیبرنوری افتتاح شد که ۷۰ تا ۸۰ برابر سرعت فعلی اینترنت است.
وی بیان ‌داشت: یکی از اولویت‌های ما در دولت سیزدهم برای توسعه عدالت ارتباطی این است که زیرساخت‌های ارتباطی را تا دورترین مناطق فراهم کنیم.
این عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: در گذشته ۸۰ درصد روستاها به اینترنت متصل بود و ۲۰ درصد باقی‌مانده، روستاهای صعب‌العبور بود. در ۲ سال گذشته بیش از 5‌هزار و ۵۰۰ روستای جدید تحت پوشش قرار گرفت و تلاش می‌کنیم تا پایان سال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل شوند.
وی درباره اتصال دستگاه‌ها به پنجره واحد دولت، گفت: بر اساس قانون بودجه، دستگاه‌ها باید خدمات خود را به صورت الکترونیک ارائه و تا پایان سال ۲۰ درصد خدمات خود را به صورت هوشمند انجام دهند.
زارع‌پور گفت: تاکنون به‌طور میانگین ۵۵ درصد خدمات الکترونیکی شده است، هرچند تا پایان آبان‌ماه این رقم به ۱۰۰ درصد نمی‌رسد، اما از دستگاه‌ها می‌خواهیم هر چه سریعتر این تکلیف قانونی را انجام دهند.
الکترونیکی شدن بیمه‌های تکمیلی
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص الکترونیکی شدن بیمه‌های تکمیلی گفت: قرار بود در مدت دو ماه بیمه‌های تکمیلی الکترونیکی شود که بخشی از آن سپری شده است و امیدواریم تا دی‌ماه این امکان فراهم شده و شرایط برای مردم تسهیل شود.
زارع‌پور درباره تبدیل اینترنت «مگا بیت بر ثانیه» به «گیگا بیت بر ثانیه» توضیح داد: برای تغییر این پارادایم پروژه فیبرنوری کسب و کارها را شروع کردیم که سخت و زمانبر است. این طرح عملیات عمرانی و اجرایی دارد که از یک سال و نیم گذشته آغاز شده است.
وی گفت: در قانون برنامه هفتم توسعه تعیین‌تکلیف شد که تمام ساختمان‌ها در شهر به فیبرنوری متصل شوند و در دولت سیزدهم هدف‌گذاری ما این است که تا پایان فعالیت دولت تمام خانوارهای شهری تحت پوشش قرار گیرند و هم‌اکنون برای ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار در ۱۰۰ شهر این امکان فراهم شده است.
وی افزود: سرعت اینترنت هم‌اکنون یک گیگا بیت بر ثانیه است و در همین بستر فیبرنوری می‌توان سرعت ۱۰ گیگا بیت بر ثانیه را با تغییر دستگاه‌ها ارائه کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی