صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و چهار - ۳۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و چهار - ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

در پی بارش شدید باران، ایلام و اهواز را آب فرا گرفت

هشدار قرمز سیل برای 7 استان

بیتا میرعظیمی
خبرنگار

با ورود سامانه بارشی پرقدرت به آسمان کشور، استان‌های خوزستان و ایلام درگیر سیلاب و آبگرفتگی در معابر شهری شده و همزمان برای 5 استان دیگر فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، لرستان و چهارمحال و بختیاری هشدار سطح قرمز هواشناسی صادر شد. با بارش بیش از ۳۵ میلی‌متر باران طی مدت ۳۰ دقیقه در اهواز، 61 نقطه در سطح این شهر دچار آبگرفتگی شده و در رفت و آمد خودروها و شهروندان اختلال ایجاد شد. همزمان جاری شدن سیلاب، آبگرفتگی و تجمع آب در برخی نقاط شهر ایلام موجب مختل شدن رفت و آمد خودروها و مردم در سطح معابر شهر بویژه در بلوار دانشجو و منطقه منتهی به دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی شد. آبگرفتگی معابر، موجب گیر افتادن خودروها در بلوار‌های شهر ایلام شده و ترافیک شدیدی را ایجاد کرد. بر اساس اطلاعیه ستاد بحران، مدارس همه مقاطع تحصیلی در شیفت صبح و عصر و همچنین دانشگاه‌های سراسر استان ایلام غیرحضوری شد. همچنین پروازهای نوبت صبح فرودگاه ایلام لغو شده و گزارش‌هایی از تخریب اراضی کشاورزی مخابره شد.
مشکل دفع آب‌های سطحی
طبق گفته «مجید بیگلریان» مدیرکل مدیریت بحران ایلام به «ایران»، همزمان با صدور هشدار نارنجی برای کل استان و هشدار قرمز برای حوزه جنوب و جنوب شرقی، جلسات ستاد در استان و شهرستان‌های مختلف برگزار شده و ضمن حضور و آمادگی کامل دستگاه‌های مرتبط در صحنه، هرگونه مرخصی و مأموریت در کل استان لغو شد. وی با اشاره به وقوع بارش‌های شدید و رگباری در شهر ایلام می‌گوید: به دلیل وجود مشکل در سیستم دفع آب‌های سطحی در برخی از نقاط شهر، اقدام به ایجاد حوضچه‌های آرامش در برخی از مناطق شهر کرده‌ایم.
آبگرفتگی معابر
طبق گفته مدیرکل مدیریت بحران ایلام به «ایران»، اگرچه حدود 2 ماه پیش 166 کیلومتر از مسیل‌ها در کل استان را با حجم بیش از 232 هزار مترمکعب لایروبی کرده و آمادگی لازم برای مواجهه با هرگونه آبگرفتگی در معابر داشتیم، اما بارش‌های بسیار شدید و رگباری در برخی از نقاط شهر ایلام که مشکل دفع آب‌های سطحی داشته یا ساخت‌وساز آنها در ارتفاعی پایین قرار داشت، مشکلاتی را پدید آورده و برخی از مناطق را دچار آبگرفتگی کرد. در همین راستا، دانشگاه پیام نور به دلیل کاهش کد ارتفاعی دچار آبگرفتگی شده و برای رفع این مشکل مجبور به تخریب یک دیوار شدیم.
«مجید بیگلریان» می‌افزاید: حدود 7 خانه در روستای سرطاف (شهرک شهید کشوری) به دلیل نبود سیستم دفع آب‌های سطحی، دچار آبگرفتگی شده و مشکل با حضور بموقع امدادگران، مرتفع شد. سایر نقاطی که دچار آبگرفتگی بودند، توسط هلال احمر و آتش‌نشانی مورد رسیدگی قرار گرفته و آب و لجن‌ها توسط پمپ و... جمع‌آوری شد. همچنین در مسیر دسترسی دهلران به آبدانان یک ابنیه تاریخی دچار تخریب شده که توسط فرماندار دهلران در حال پیگیری و رسیدگی است.
اهواز؛ غرق در آب
در ساعات ابتدایی صبح روز گذشته، بارش‌های شدید در اهواز موجب آبگرفتگی در برخی از مناطق این کلانشهر شد. بارندگی همراه با وقوع باد شدید، موجب شکستگی شاخه‌های درختان شده و مدارس نوبت صبح و عصر اهواز را تعطیل کرد. «محمدرضا کرمی‌نژاد» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه همه ایستگاه‌های پمپاژ در کلانشهر اهواز در مدار فعالیت و دفع آب هستند، گفت: تا ساعات آینده آب ناشی از بارندگی از همه مناطق اهواز تخلیه شده و وضعیت به روال مناسب باز خواهد گشت.
هشدار سیل در مازندران
در همین حال، هواشناسی مازندران نیز از احتمال جاری شدن روان‌آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها تا روز سه‌شنبه خبر داد و اعلام کرد: آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها، رانش زمین و ریزش سنگ در محور‌های کوهستانی، کاهش دید، اختلال در تردد‌های جاده‌ای و خسارت به سازه‌ها، تأسیسات و شکستن درختان از تبعات این سامانه بارشی است. سازمان هواشناسی همچنین نسبت به تشدید بارش در 8 استان و آبگرفتگی معابر همچنین افزایش ارتفاع موج در آب‌های جنوب کشور به بیش‌ از ۲ متر هشدار داد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی