صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و سه - ۲۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و سه - ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

یاد
صفحه منتسب به محمدرضا شفیعی کدکنی با انتشار تصویری از دیداری که سال‌ها پیش با زنده‌یاد محمدعلی اسلامی ندوشن در خلال برپایی برنامه‌ای ادبی داشته به یاد این استاد و دوست دیرینه‌اش مطلب کوتاهی با عنوان «نام و شرف؛ چیزی فراتر از مرگ و زندگی» را بازنشر کرده که به نظر می‌رسد نقل‌قولی از زنده‌یاد اسلامی ندوشن باشد چراکه در انتهای آن نام وی درج شده، در این نوشته کوتاه آمده: «اگرچه جان عزیز است و مرگ نادلخواه، با این حال چیزی فراتر از مرگ و زندگی هست، یعنی جست‌وجوی نوعی معنا در زندگی و آن این است که شرف آلوده نشود. از میان مواهبی که به انسان بخشیده شده، نام بالاترین است و نام عبارت از آن است که شخص آنچه را که جوهر زندگی می‌شناسد در حفظ آن تا پای جای بایستد.» این شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم، حقوقدان و پژوهشگر کشورمان، پنجم اردیبهشت ماه سال‌جاری در سن 97 سالگی و بر اثر کهولت سن در تورنتو با زندگی وداع گفت.
گفتنی است که پیکر زنده‌یاد اسلامی ندوشن بامداد دیروز وارد فردگاه امام خمینی (ره) شد و مورد استقبال همراهان، بستگان و دوستداران فرهنگ و ادب ایرانی قرار گرفت. پیکر این چهره ادبی پس از انجام مراسمی در کنار بارگاه نامداران نیشابور به خاک سپرده می‌شود .

نوشته نویسنده مشهور جهانی برای کودکان غزه
فرهاد حسن‌زاده، نویسنده ادبیات کودک و نوجوان که در عرصه جهانی از چهره‌های بنام است با انتشار تصویر کودکی که در ویرانه‌های محلی که به نظر می‌رسد روزی خانه‌اش بوده ایستاده، نوشته: «زندگی کوتاه است و زندگی کودکان در جنگ، همچون آه.»

دوره‌ای آموزشی برای علاقه‌مندان مشهدی
عادل بزدوده، کارگردان تئاتر و نویسنده، در تازه‌ترین استوری خود خبر از برپایی کارگاهی آموزشی برای علاقه‌مندان ساکن مشهد داده است. بنابر مطالب مندرج در اطلاعیه این دوره آموزشی، این کارگاه که به شکل حضوری برپا می‌شود فقط برای حضور بیست و پنج نفر ظرفیت دارد و با عنوان «خلق عروسک از ایده تا اجرا» میزبان شرکت‌کنندگان خواهد بود. عادل بزدوده، بهروز غریب‌پور و مهدی لطفی از جمله مدرسان این دوره هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید سری به صفحه این استاد فعال در عرصه تئاتر و ادبیات نمایشی بزنید.
داوری نوجوانان روستای رمین
عبدالحکیم بهار، مروج کتابخوانی اهل روستای رمین چابهار با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی اهالی روستایی که در آن ساکن است، نوشته: «داوری یازدهمین جشنواره کتاب مهر، در هفته کتاب و کتابخوانی، با حضور داوران نوجوان در استان‌های تهران، قزوین، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و اردبیل شروع شده است. در این جشنواره که تا مرداد سال آینده ادامه خواهد داشت؛ قرار است داوران نوجوان قریب به سی جلد از جدیدترین کتاب‌های حوزه نوجوان را مورد ارزیابی قرار دهند و از نظر کمی و کیفی آنها را بررسی و داوری کنند. ده نفر از داوران این جشنواره، نوجوانان کتابخوان روستای رمین چابهار در منطقه بلوچستان هستند.
تجربه‌های سفری فرهنگی به شهرضا
حمید هنرجو، نویسنده و شاعر تازه‌ترین مطالب مندرج در صفحه شخصی‌اش را به ویژه‌برنامه‌هایی اختصاص داده که اهالی شهرضا این روزها شاهد برپایی آنها هستند. کتابخانه علامه طباطبایی یکی از تصاویری است که آن را با مخاطبان به اشتراک گذاشته است. وی به همراه دیگر اهالی فرهنگ، همزمان با سفر به این شهرستان دیدار و گفت‌وگویی هم با دانش‌آموزان مدارس نمونه استان داشته‌ و البته در نشست‌های ادبی صمیمانه نیز با آنان شرکت کرده‌ است. او در نهایت یکی از زیباترین تصاویر این سفر را ادای احترام به شهید ابراهیم همت خوانده و تصویری هم از مزار این سرباز وطن منتشر کرده است.
بازنمایش قصه ترانه‌های ماندگار با حضور سالار عقیلی
سالار عقیلی، خواننده موسیقی ایرانی پوستر «بازنمایش قصه ترانه‌های ماندگار» به نویسندگی و کارگردانی سید جلال‌الدین دری را بازنشر کرده، آن‌طور که در این پست آمده، سالار عقیلی هم با اجرای زنده در این کار میزبانی علاقه مندان را برعهده دارد. آزیتا موگویی تهیه‌کننده این کنسرت نمایش است. داستان نمایشنامه این کار نمایشی درباره ۵ ترانه ماندگار تاریخ موسیقی ایران است، بر همین اساس در هر بخش داستانی درباره این ترانه‌ها به اجرا درمی‌آید.

دعوت آقای کارگردان به تماشای فیلم «آهو»
هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما علاقه‌مندان را به تماشای فیلم سینمایی آهو دعوت کرده و نوشته: «هنوز نمایش ادامه دارد. شما آهو را ندیده‌اید؟» آهو، فیلمی سینمایی به کارگردانی و نویسندگی هوشنگ گلمکانی و سپیده آرمان است. حامد کمیلی، رضا یزدانی، علی مصفا و سهیلا رضوی از جمله هنرمندانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده: «آهو» حکایت انزوای خودخواسته دختری است که آرزوهایش را بربادرفته می‌‌بیند اما هنوز امیدش را از دست نداده!

جستجو
آرشیو تاریخی