صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و دو - ۲۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و دو - ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

ربودن امنیت و خیال از کودکان غزه
اسماعیل امینی بیانیه شورای کتاب کودک در محکومیت جنگ و کشتار کودکان غزه را به اشتراک گذاشته است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «جنگ در سرزمین زیتون‌زارها رخدادی جدید نیست. تاریخ معاصر فلسطین و قصه پرغصه این سرزمین پر از جنگ و آوارگی است. اما آنچه در هفته‌هاى اخیر و در غزه شاهد هستیم، فاجعه‌ای تمام‌عیار است. فاجعه‌ای که بی‌پرده‌تر و بی‌واهمه‌تر از پیش، در منظر چشم جهانیان در حال رخ دادن است.» در بخش پایانی این بیانیه تأکید شده است: «جنگ با کودکان یعنی ربودن امنیت و خیال و بازی و خواندن و کشف و خیلی چیزهای دیگر از کودکان. جنگ با کودکان، همه اینها را نیز چون جان، از آنها می‌ستاند. دنیای بدون امنیت و خیال‌‌ورزی و بازی و خواندن و کشف‌های کودکانه، درونی زخمی و چهره‌ای زشت و منظری کریه دارد. شورای کتاب کودک، ضمن محکوم کردن نسل‌‌کشی و کشتار کودکان در غزه، خواهان توقف هر چه سریع‌تر حملات رژیم اشغالگر اسرائیل و باز‌گرداندن هر آنچه ستانده شده به صاحبان اصلی، یعنی کودکان زیتون‌زارهاست.»

آوارگی و بمباران غزه به روایت فیلمساز فلسطینی
محمد جبلی، فیلمساز فلسطینی که برای فیلم «زندگی زیباست» جایزه بهترین کارگردان جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) را برد از احساس درماندگی خود در جریان افزایش کشته‌ها در غزه گفت. این فیلمساز فلسطینی درباره احساس درماندگی خود در جریان کشته‌شدن انسان‌ها در غزه گفت: «آنقدر در وجودم درد هست که حتی باورم نمی‌شود می‌توانم این کلمات را به زبان بیاورم. اگر همه دنیا نتواند در برابر آنچه در حال رخ دادن است کاری کند و آتش‌بس ایجاد کند… این حس مثل گیرافتادن در یک تله است. این روزها حتی راه رفتن در خیابان سخت است وقتی می‌دانی عزیزانت یک ماه است دارند زیر بمب‌ها زندگی می‌کنند، این ما را به سؤال وامی‌دارد که آیا می‌توان بعد از همه این چیزها حرف زد؟ چه کاری از دست ما برمی‌آید؟ چه می‌توانیم بگوییم؟ من نمی‌خواهم فیلم دیگری درباره جنگ بسازم. من نمی‌خواهم فیلم دیگری درباره ویرانی و درد و خون بسازم. من فقط می‌خواهم مردم را ببینم که زندگی عادی دارند و راه‌هایی برای آینده‌ای بهتر پیدا می‌کنند.»

توصیه قابل‌توجه ایرج طهماسب
ایرج طهماسب که چند وقتی است در صفحه اینستاگرام دل‌نوشته‌هایش را کوتاه منتشر می‌کند، در تازه‌ترین نوشته خود به نکته قابل‌توجهی اشاره کرده است. او نوشته: «هر وقت از شما یک الگو یا قهرمان ساختند سریع آن را خراب کنید زیرا برای نگهداری آن باید زندگی خود را نابود کنید.»

سلسله نشست‌های 100سالگی جلال آل احمد
محمدرضا کائینی از برگزاری سلسله نشست‌های صدسالگی جلال آل احمد خبر داده است. این برنامه به کتاب «دو برادر» نوشته محمدحسین دانایی اختصاص دارد. کتاب «دو برادر» به ناگفته‌هایی از زندگی و زمانه جلال و شمس آل احمد می‌پردازد. محمدحسین دانایی، محمدرضا کائینی و هادی خورشاهیان از میهمانان این برنامه هستند که ساعت 14 یکشنبه 28 آبان ماه در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود.

دیدار با میرشکاک در شب‌های فرهنگ
اکبر نبوی، نویسنده و تحلیلگر سینما از دیدار با یوسفعلی میرشکاک در بیست و یکمین دفتر از شب‌های فرهنگ نوشته است. طبق اطلاعات منتشر شده در این متن، در این برنامه، آقایان جواد محقق (شاعر) هادی سعیدی‌کیاسری (شاعر و پژوهشگر) امید مهدی‌نژاد (شاعر و سردبیر مجله سه‌نقطه) محمدامین اکبری (شاعر) حمید شریفی (نقاش و گرافیست) ناصر سیفی (نقاش و شاعر) محمود اسعدی (نویسنده و استاد دانشگاه) و اکبر نبوی، درنگ‌های خود را در پیرامون آقای میرشکاک مطرح کردند و در پایان، استاد میرشکاک دقایقی درباره ارزش ادبیات و تفکر سخن گفتند.

زوج عطاران و معجونی در یک سریال
حسن معجونی از آغاز پخش سریال طنز «دفتر یادداشت» خبر داده است. در این سریال که کارگردانی آن را کیارش اسدی‌زاده بر عهده دارد، معجونی با رضا عطاران همبازی است. مینا ساداتی، کاظم سیاحی، سوگل خلیق، بیژن بنفشه‌خواه و... از دیگر بازیگران این سریال هستند که پخش آن به تازگی از یکی از پلتفرم‌های آنلاین نمایشی آغاز شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی