صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و دو - ۲۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و دو - ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

مخبر: مجوزهای وزارت ارشاد باید مورد احترام همه دستگاه‌ها باشد

معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه هیأت وزیران بر احترام همه دستگاه‌ها به مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برنامه‌های فرهنگی و هنری تأکید کرد. محمد مخبر در این جلسه با تأکید بر لزوم احترام همه دستگاهها به مجوزهای رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری مراسم‌های فرهنگی، تصریح کرد: همه باید به این مجوزها احترام بگذارند و درصورت وجود برخی اشکالات احتمالی، این مسائل را از طریق مرجع صادرکننده مجوز پیگیری کنند.
این خبر درحالی منتشر شد که تقریباً یک ماه گذشته (23 مهر ماه) کنسرت علیرضا قربانی به مدت 7 شب در شهر اصفهان لغو شد. خبری که واکنش‌های بسیاری در بر داشت و یک روز بعد از انتشار آن، محمود سالاری معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: «کنسرت آقای قربانی مجوزهای لازم را از اداره کل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان داشته و از این نظر هیچ مشکلی برای اجرای ایشان وجود نداشته است و با تماس تلفنی با آقای قربانی ضمن عذرخواهی از ایشان پیگیر حل مشکل این هنرمند گرامی کشور شدم و قول پیگیری تا حل کامل این مسأله را می‌دهم.» اما موضوع به همین چند جمله ختم نشد و محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان در تازه‌ترین صحبت‌های خود اظهار داشته: «بحث اینکه آقای قربانی می‌خواهد در اصفهان کنسرت اجرا کند هیچ مانع قانونی نداشت مگر یک نکته و آن نکته این است که ایشان در تیم نوازندگان خود از خانم نوازنده استفاده می‌کرد. این موضوع اولاً هنوز تعریف قانونی ندارد و یک چیز نویی است و حتماً باید وزارت ارشاد راجع به این موضوع تصمیم ملی بگیرد و ابلاغ کند که آیا اجازه هست این کار را بکنیم یا نه... دوم اینکه ما باید همه افکار عمومی را در نظر بگیریم، بالاخره قشر عظیمی از افکار عمومی ما این موضوع را نمی‌پسندند.»
صحبت‌های معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان درحالی مطرح شد که پیش‌تر محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرده بود: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی صدور انواع مجوزهای فرهنگی و هنری از جمله اجرای کنسرت‌هاست، از این رو همگان باید به مجوزهای صادره احترام گذاشته و مجموعه‌های نظارتی جلوی بروز اتفاقات ناخوشایند را بگیرند.»

سلیقه شخصی اعمال نکنید!
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در تازه‌ترین گفت‌و‌گوی خود با یکی از خبرگزاری‌ها درباره سخنان اخیر معاون امنیتی استاندار اصفهان موضع‌گیری کرده و بیان داشته: «اینکه سلیقه خود را به عنوان قانون اعمال کنیم، کار شایسته‌ای نیست.»
محمود سالاری دراین باره گفته: «عذرخواهی من موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. اینکه سلیقه خود را به عنوان قانون اعمال کنیم، کار شایسته‌ای نیست. در بیانیه قدیمی‌تر نیز آمده بود که این موجب وهن و توهین است که من این را متوجه نشدم که چه وهن یا توهینی است. مبنای این حرف چیست؟ ضمن اینکه ایشان گفته بودند اگر قانونی هست به من اعلام کنید؛ این یعنی چه؟! قانونی که شما گذاشتید، نو است؟ مگر قانون می‌خواهد که کسی بیاید روی صحنه و نوازندگی کند؟ قانون به ما می‌گوید عفت عمومی، حجاب و شأن مخاطب باید رعایت شود؛ این مسائل قانون دارد و آیین‌نامه تخلفات ما نیز موجود است. درهمین راستا اجرایی که تخلف داشته باشد اول در آیین‌نامه تخلفات استان و جلسه تجدیدنظر استان تهران بررسی خواهد شد. همین گروه در شهرکرد و یزد اجرا کرده بود و تخلفی گزارش نشده بود. اینکه اصفهان برای اعمال سلیقه شخصی دنبال واژه می‌گردد و مسائلی را مطرح می‌کند به نظرم محلی از اعتنا ندارد و دوستان ما در اصفهان بهتر است، برگردند و به قانون عمل کنند تا اینکه سلیقه خود را به عنوان دیانت و عرف اعمال کنند؛ دیانت را وسط نیاوریم، به نظر من این حرف‌ها شایسته نیست و از مقامی سیاسی امنیتی این چنین گفت‌وگوها مقداری ناپذیرفتنی است.»

جستجو
آرشیو تاریخی