صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی و دو - ۲۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی و دو - ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

برپایی گردهمایی نویسندگان و ناشران ایرانی، همزمان با اهالی نشر بیست کشور عربی در دفاع از کودکان غزه

کلماتی که می‌توانند رژیم غاصب را در خود غرق کنند


گردهمایی نویسندگان و ناشران ایرانی برای حمایت از کودکان غزه به طور همزمان با اهالی قلم بیست کشور عربی، رأس ساعت دوازده ظهر به وقت قدس برگزار شد؛ در این مراسم نه تنها از فعالان بخش‌های مختلف فرهنگ و هنر جهان برای به تصویر کشیدن فجایعی که رژیم صهیونیستی رقم زده، بلکه از عموم ملت‌های آزاده برای دفاع از ملت فلسطین دعوت شد.

همراه با غزه برای حق و حقانیت بایستیم
 به گزارش «ایران» این مراسم با همکاری اتحادیه‌ها و مؤسسات ادبی و نشر کشورمان با اتحادیه‌های ادبی و نویسندگان کشورهای‌ عربی، برای به تصویر کشیدن فجایعی که رژیم غاصب اسرائیل در غزه رقم زده برپا شد. خالد قدومی، نماینده جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران سخنان خود را با درود بر شهدای طوفان‌الاقصی آغاز کرد؛ شهدایی که در میان آنان بیش از پنجاه روزنامه‌نگار و نویسنده دیده می‌شود. او گفت: «ای عزیزان ادیب و نویسنده، شما رزمندگان کلمه هستید و تأثیرگذاری تان بیشتر از موشک‌های میدان است. تصاویری که این‌روزها از غزه می‌بینیم می‌تواند هزاران سوژه برای نوشتن باشد. این نبرد به ظاهر یک نبرد نظامی است اما در باطن و حقیقت، چیز دیگری است. ما در حالی شاهد تظاهرات و اعتراضات میلیونی مردم در فرانسه و امریکا هستیم که این کشورها حامی رژیم نامشروع اسرائیل هستند. در چنین شرایطی باید بدانیم که می‌توانیم پیروز شویم. بدانیم ملت فلسطین که جانش را فدا کرده به پیروزی خواهد رسید.»
قدومی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «امروز بدون هیچ توجیه سیاسی، یک کودک فلسطینی جنگ روایت‌ها را در دنیا به دست گرفته است. دختر فلسطینی که خانواده‌اش را از دست داده به محض آنکه از زیر آوار بیرون می‌آید سخنانی می‌گوید که الهام بخش همه مسلمانان می‌شود. امروز رژیم کودک‌کش صهیونیستی در کنج قرار گرفته، این پیکار به یک نبرد انسانی تبدیل شده و تمام آزادی خواهان کنار آن قرار گرفته‌اند.»
وی خطاب به نویسندگان ایرانی از اهالی قلم خواست که حقیقت را در خلال آثار خود به مردم منتقل کنند؛ حقیقتی که بشارت‌بخش نابودی صهیونیست‌هاست. نماینده حماس در ایران گفت: «حق به ما اهدا نمی‌شود بلکه گرفته می‌شود. در این مسیر قربانی و شهید دادیم و نور پیروزی می‌درخشد. از نویسندگان و ادبا برای این گردهمایی تشکر می‌کنم. این طوفان با بهار پیروزی از بحر تا نهر به پایان می‌رسد.امروز دیپلماسی حماس حکیمانه شده است. دیپلمات‌های حماس هر روز در یک کشور هستند در صورتی‌که دیپلمات‌های صهیونیستی حتی نمی‌توانند خارج بشوند.»
حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که با قرائت متن ادبی کوتاهی در حمایت از کودکان غزه، جنایات صهیونیست‌ها را محکوم کرد.
سید مجتبی ابطحی، دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی‌ نیز در این گردهمایی حضور داشت. او با تأکید بر اینکه جهان جدیدی در حال خلق است گفت: «هندسه قدرت جهانی به هم‌ خورده است. طوفان‌الاقصی جنگ پربرکتی است چراکه سرآغاز تحول عظیمی در جهان شده است. سهم ما از این جنگ، هم‌پیمانی با مظلومان و تشکیل جهانی بر مبنای عدالت‌خواهی است.»
دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی‌ ادامه داد: «اسرائیلی‌‌‌ها با آنکه از حمایت دیگران برخوردار بودند اما از همان لحظه نخست شروع این نبرد، فرو نشستند. شما ببینید اینها از بیمارستان شفا چه خروجی‌ای داشتند و چه به دست آوردند! کدام رهبر حماس را گرفتند؟ در چنین شرایطی وظیفه اهالی قلم و هنر است که ساکت نمانده و همراه با رزمندگان، از سلاح قلم خود استفاده کرده و میدان نرم را به دست بگیرند.»
 
 مجهزترین ارتش جهان به جنگ کودکان رفته
 میرکیانی، نویسنده حوزه کودک و نوجوان هم با اشاره به اینکه مجهزترین ارتش جهان به جنگ کودکان رفته گفت: «صحبت درباره اهمیت طوفان‌الاقصی من را یاد خاطره‌ای از دوران نوجوانی‌ام می‌اندازد؛ به یاد جنگ اکتبر در پاییز 1973. آن زمان شاهد بودیم که چطور مردم با شور خبرهای مرتبط با فلسطین را دنبال می‌کردند. امروز هم شاهد هستیم که رژیم صهیونیستی در مقابل آزادی اندیشه تحملی ندارد. از همه دوستان نویسنده و اهل قلم برای قیام آزادی خواهانه دربرابر این رژیم کودک کش دعوت می‌کنم.»
میثم نیلی، مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی و رئیس جایزه ادبی فلسطین نیز با اشاره به اینکه تحمل تصاویر منعکس کننده جنایات رژیم اسرائیل دشوار است گفت: «امروز شاهد بی‌پناهی کودکان غزه و ظلمی هستیم که بر فلسطینی‌ها می‌‌شود. در کنار جنگی که صهیونیست‌ها سبب شده‌اند شاهد جنگ دومی، با عنوان جنگ روایت‌ها هستیم. برای ما این نبرد اصلی است چراکه ما به میدان دسترسی نداریم اما با قلم و اندیشه‌مان قادر به خلق کلماتی هستیم که بتواند رژیم غاصب اسرائیل را در خود غرق کند.اگر این جنگ ادامه پیدا کند، میلیون‌ها نفر مردمی که در کشورهای حامی اسرائیل در دفاع از فلسطینی‌ها برخاسته‌اند به میلیاردها نفر تبدیل می‌شوند. اسرائیلی‌ها چه اعلام شکست کنند و چه جنگ را ادامه بدهند بالاخره محکوم به شکست هستند.»
 
 پیروزی فلسطینی‌ها نزدیک است
 راضیه تجار، رئیس هیأت مدیره انجمن قلم هم در سخنانی نسبت به بیداری ملت‌های جهان در مواجهه با رژیم اسرائیل و جنایات آنان علیه مردم فلسطین ابراز امیدواری کرد و گفت: «طوفان الاقصی ضربه سنگینی به اسرائیل زد، آنچنان که این رژیم کودک کش دیگر قادر به پنهان ساختن فروپاشی خود نیست. آنان باید بدانند که طوفان‌الاقصی دیگری نیز در راه است. پیروزی نزدیک است.»
علی محمد مودب، مدیر عامل شهرستان ادب و شاعر نیز گفت: «در شرایطی که تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی گویای فجایعی هستند که بر غزه می‌گذرد؛ اهالی قلم باید بیش از پیش درباره حقیقت پشت پرده جنایات رژیم اسرائیل بنویسند و واقعیت امریکا و نقشی که در این ماجرا دارد را به جوانان نشان بدهند.»
محسن پرویز، دبیر جایزه جهانی ادبی فلسطین نیز با اشاره به اینکه تصور اشتباهی است که اسرائیلی‌ها گمان کنند با گذر زمان می‌توانند مشروعیت کسب کنند گفت: «با وجود خباثتی که این روزها از رژیم اسرائیل شاهد هستیم بعید است که اینها فرزندان مشروع همراهان حضرت موسی(ع) باشند. در جریان برگزاری جایزه فلسطین، یکی از زنان برگزیده که فلسطینی‌الاصل است گفت که این رژیم تصور می‌کند نسل قبل فلسطینی‌ها که بمیرند فرزندان آنان همه چیز را فراموش می‌کنند اما ما اعلام می‌کنیم که هیچ چیزی را فراموش نکرده و نمی‌کنیم.»
مصطفی یوسف اللداوی، نویسنده و پژوهشگر سرشناس فلسطینی که 26 نفر از اعضای خانواده‌اش را در غزه از دست داده گفت: «در این ساعت ما نویسندگان و ناشران ایرانی و عرب با هم جمع شده‌ایم تا جبهه‌ای فعال و آتشین را علیه رژیم اسرائیل شکل بدهیم. نویسندگان در این جبهه همچون موشک و توپ هستند. آنچه در فلسطین رخ می‌دهد زخم بزرگی را سبب شده، غزه مساحت کوچک و جمعیت کمی دارد اما شهدای آن به پانزده هزار نفر رسیده‌اند؛ جمعیت زخمی‌هایی که از غذا و دارو محروم هستند و در سایه محاصره‌اند به بیش از سی هزار نفر رسیده. این هزینه‌ای است که ما برای آزادی قدس می‌دهیم. اینها شهدای آزادی هستند، شهدایی که برای امت اسلامی یک سرافرازی بزرگ را ساخته‌اند؛ پس برای آنان عزاداری نمی‌کنیم اما مقاومت‌مان را هم از دست نمی‌دهیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی