80 درصد از افراد چاق در معرض ابتلا به دیابت

محدثه جعفری
خبرنگار

بنیانگذار انجمن دیابت ایران با اعلام اینکه زندگی شهرنشینی، استرس، کم‌تحرکی، چاقی و اضافه وزن، غذاهای فست فودی و... از جمله عوامل  ابتلا به دیابت است، گفت: به طورکلی 80 درصد افراد چاق در معرض ابتلا به دیابت نوع دو هستند.
دکتر اسدالله رجب با اشاره به نقش تغذیه در دیابت در گفت و گو با «ایران» گفت: تغذیه سالم نه‌تنها برای افراد مبتلا به دیابت بلکه برای عموم مردم توصیه می‌شود چرا که بیش از 60 درصد از جامعه ایرانی یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند. باید به سمت مصرف غذاهای سالم حرکت کنیم. باید مصرف غذاهای کم‌نمک، کم‌چرب و کم‌شیرین را سرلوحه زندگی قرار دهیم، همچنین پرهیز از دخانیات را در برنامه زندگی پی بگیریم تا به بیماری‌های غیرواگیر همچون فشارخون و دیابت دچار نشویم.
 دیابت ممنوعیت غذایی ندارد
 محدودیت خوردن دارد
وی با توصیه به مصرف سبزیجات، میوه‌جات و کربوهیدرات‌های پیچیده گفت: مشکل اصلی که در کشور ما وجود دارد، این است که افراد مبتلا به دیابت آموزش‌های لازم را فرا نگرفته‌اند چراکه برای کنترل دیابت در مرحله اول این خود فرد است که باید مراقب تغذیه‌اش باشد. در بیماری دیابت ممنوعیت غذایی نداریم بلکه محدودیت در خوردن داریم. اگر فرد دیابتی آموزش مناسب دیده باشد و آگاهی کافی درباره بیماری‌اش داشته باشد، می‌تواند حتی مواد قندی هم مصرف کند اما به اندازه! یعنی فرد برنامه غذایی مناسب دارد و اگر شیرینی هم مصرف می‌کند به اندازه است، نه آنقدر که قند خونش را به یکباره بالا ببرد. کسی که قندخونش را نمی‌تواند مدیریت کند و به طور مداوم قند خون بالای 180 دارد، نباید از مواد قندی استفاده کند و برای او ممنوع است. در خصوص میوه‌ها هم این امر صدق می‌کند. به عنوان مثال فردی که مبتلا به دیابت است، نباید یک خوشه انگور را یکجا بخورد.
توت خشک، کشمش و خرما
 جایگزین مناسبی برای قند نیست
عضو انجمن دیابت ایران درخصوص استفاده از خرما، توت خشک و کشمش به جای قند در افراد دیابتی که بسیار دیده می‌شود، گفت: متخصصان خیلی موافق مصرف خرما و توت خشک و... نیستند چرا که این مواد خوشمزه است و فرد دیابتی همراه چای به یک عدد اکتفا نمی‌کند و بیشتر می‌خورد. حال اگر فردی در طول روز دو الی سه عدد چای می‌خورد، اگر همراه چای یک عدد خرما هم بخورد، مسأله‌ای نیست .

 

بــــرش

نیمی از جمعیت بالای ۳۰ سال کشور فعالیت فیزیکی کافی ندارند
همایش پیاده روی «حال خوب ساختنی است» دیروز در آخرین روز از هفته ملی دیابت در آمفی‌تئاتر روباز دریاچه شهدای خلیج فارس تهران برگزار شد.دکتر کوروش اعتماد، مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در حاشیه این همایش پیاده‌روی ضمن تأکید بر ضرورت فعالیت بدنی گفت: ۵۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال کشور فعالیت فیزیکی کافی ندارند که منجر به افزایش پرفشاری خون و دیابت در افراد می شود.

جستجو
آرشیو تاریخی