صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و سی - ۲۵ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و سی - ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

سرنیزه صهیونیست ها بر سر بیماران

ادامه از صفحه 7طیل کرد.

خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا) افزود: بلافاصله پس از اعلام اشغالگران برای قصد حمله به بیمارستان، وضعیت وحشت و ترس در بین بیماران، آوارگان و کادر پزشکی در داخل بیمارستان حاکم شد. این در حالی است که خبرنگار المیادین گزارش داد، اکثر بیمارستان‌های شمال و جنوب غزه در نتیجه حملات صهیونیست‌ها عملاً از کار افتاده‌اند.
 
تقلای رژیم صهیونیستی برای توجیه جنایت
به دنبال جنایت‌های بامداد دیروز چهارشنبه، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در سخنانی تلاش کرد تا حمله غیرانسانی نظامیان این رژیم به بیمارستان شفا به عنوان بزرگ‌ترین بیمارستان غزه را توجیه کند. به گزارش ایسنا، الی کوهن، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با رادیو ۱۰۳FM  گفت، این رژیم محدودیت زمانی برای خود متصور نیست و به عملیات نظامی در نوار غزه ادامه خواهد داد، حتی اگر هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد و عملیات تا رسیدن به دو هدف یعنی از بین بردن حماس و بازگرداندن همه اسرای صهیونیست ادامه خواهد یافت.
وی در تلاش برای توجیه حمله بامداد روز (چهارشنبه) به بیمارستان شفا غزه نیز مدعی شد، هدف از عملیات‌های ارتش رژیم صهیونیستی در ساختمان بیمارستان شفا در نوار غزه، تخریب تونل‌های حماس و یافتن اسرای صهیونیست در نوار غزه بود. وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با اشاره به اینکه ارتش این رژیم هم‌اکنون در مجاورت بیمارستان شفا حضور دارد، مدعی شد: پس از دریافت اطلاعات شناسایی وارد بیمارستان شدیم و اسرائیل طبق قوانین بین‌المللی عمل می‌کند!
 
چراغ سبز امریکا به تل‌آویو برای ارتکاب جنایت‌های بیشتر
به دنبال حمله اشغالگران به بیمارستان الشفاء، گروه‌های فلسطینی هشدار دادند که امریکا به رژیم صهیونیستی برای ارتکاب جنایت‌های بیشتر علیه بیمارستان‌های غزه چراغ سبز می‌دهد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری المیادین، جنبش جهاد اسلامی فلسطین نسبت به تأیید اکاذیب رژیم صهیونیستی توسط امریکا درباره استفاده مقاومت از بیمارستان‌ها به عنوان مراکز عملیات هشدار داد و اعلام کرد: این مسأله به منزله دادن چراغ سبز به رژیم صهیونیستی برای ارتکاب جنایت‌های بیشتر علیه بیمارستان‌ها است. آنچه کاخ سفید و وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) در این خصوص گفته‌اند، صحت ندارد.
جنبش حماس نیز مخالفت خود را با اظهارات مقامات واشنگتن درباره استفاده حماس از بیمارستان‌ها برای مخفی کردن سربازان اسیر رژیم صهیونیستی یا مراکز فرماندهی و کنترل اعلام کرد. حماس مجدداً از سازمان ملل خواست یک کمیته بین‌المللی را برای بازدید از تمام بیمارستان‌ها جهت پی بردن به اکاذیب رژیم صهیونیستی و واشنگتن که مسئولیت مستقیم کشتار جمعی در نوار غزه را بر عهده دارد، به غزه اعزام کند. جنبش المجاهدین فلسطین نیز اعلام کرد: امریکا راه را برای رژیم صهیونیستی برای ارتکاب جنایت‌های بیشتر علیه بیماران و مجروحان هموار می‌کند. این جنبش تأکید کرد: واشنگتن از طریق تأیید و انتشار داستان‌های دروغین رژیم اشغالگر درباره بیمارستان‌ها شریک بمباران و هدف قرار گرفتن آن است. در ادامه، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز دیروز چهارشنبه اعلام کرد، آنچه در غزه می‌گذرد لکه ننگی بر پیشانی حامیان این تجاوز و کسانی است که رژیم صهیونیستی را پوشش سیاسی و نظامی می‌دهند. وزارت خارجه فلسطین هم دیروز (چهارشنبه) یورش ارتش رژیم صهیونیستی به بیمارستان شفا در نوار غزه را محکوم کرده و آن را نقض آشکار قوانین بین‌المللی و اصول بین‌المللی انسانی و نیز نقض توافقنامه‌های ژنو دانست. به گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین، وزارت خارجه فلسطین در بیانیه دیروز خود ضمن محکومیت یورش ارتش رژیم صهیونیستی به بیمارستان شفا در نوار غزه تأکید کرد که این حملات نقض آشکار قوانین بین‌المللی و اصول بین‌المللی انسانی و نیز توافقنامه‌های ژنو است.
این وزارتخانه در بیانیه خود آورد: یورش‌ها به بیمارستان‌های غزه در واقع استمرار تمامی اقدامات ناقض و جنایاتی است که این رژیم اشغالگر در حق مردم ما مرتکب می‌شود. همچنین در ادامه این بیانیه تأکید شد، حملات مستمر نیروهای اشغالگر به مراکز درمانی، کادر پزشکی و امدادگران منجر به محرومیت شهروندان فلسطینی از ابتدایی‌ترین حقوق خود در ارتباط با درمان و دریافت خدمات پزشکی می‌شود. وزارت خارجه فلسطین در ادامه بیانیه خود کابینه رژیم صهیونیستی را مسئول کامل حفاظت از جان کادر پزشکی و هزاران بیمار، زخمی و کودک از جمله نوزادان نارس و نیز  آوارگانی که در ساختمان بیمارستان شفا حضور دارند، دانست و مداخله بین‌المللی فوری را جهت حمایت از این افراد خواستار شد.

واکنش‌های جهانی
یورش ارتش اشغالگر صهیونیستی به داخل بیمارستان شفا با واکنش‌های گسترده مجامع و کشورهای جهانی همراه بود. کاخ سفید در پاسخ به سؤالی درباره عملیات از سوی رژیم صهیونیستی و اعزام نیروهای این رژیم به بیمارستان شفا ادعا کرد، بیمارستان‌ها و بیماران در این مراکز بهداشتی باید محافظت شوند. به گزارش شبکه خبری العربیه، یکی از سخنگوهای شورای امنیت ملی امریکا در پاسخ به سؤالی درباره تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی در بیمارستان شفا در نوار غزه گفت: «کاخ سفید درباره جزئیات عملیات نظامی در جریان اسرائیل صحبت نمی‌کند.» وی مدعی شد: «همان‌طور که گفته‌ایم ما حمله هوایی به بیمارستان را حمایت نمی‌کنیم و نمی‌خواهیم شاهد باشیم که افراد بی‌گناه، افراد بی‌پناه و بیمارانی که نیازمند مراقبت‌های پزشکی هستند، در میان آتش گرفتار شوند. بیمارستان‌ها و بیماران باید محافظت شوند.»
از طرف دیگر یک روزنامه نگار امریکایی فیلم‌های ضبط شده‌ای را در پلتفرم اکس پخش کرد که نشان می‌دهد ده‌ها تظاهرکننده در اعتراض به هجوم نیروهای اشغالگر به مجتمع پزشکی شفا طی بامداد چهارشنبه مقابل کاخ سفید در واشنگتن تجمع کرده‌اند. وزارت خارجه اردن هم گفت که هجوم به بیمارستان شفا نقض قوانین بین‌المللی است و ما اسرائیل را مسئول حفظ جان افراد داخل آن می‌دانیم. این وزارتخانه افزود: اشغالگران به تخریب تأسیسات غیرنظامی در غزه و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه و جنایات جنگی ادامه می‌دهند.
جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا هم در یکی از شدیداللحن‌ترین انتقادها از رژیم صهیونیستی از زمان عملیات طوفان الاقصی گفت: کشتار کودکان، زنان و نوزادان در غزه باید متوقف شود. به گزارش خبرگزاری رویترز، کانادا همچنان می‌گوید که رژیم صهیونیستی «حق دفاع از خود» را از زمان حمله هفتم اکتبر حماس دارد اما مانند امریکا و دیگر متحدان، نگرانی خود را بابت افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه ابراز کرده است. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا گفت: به اسرائیل تأکید می‌کنم که به صورت حداکثری خویشتنداری کند. جهان نظاره گر است، تلویزیون و رسانه‌های اجتماعی تصاویر و فیلم‌ها را منتشر می‌کنند و ما شهادت پزشکان، خانواده‌ها، نجات یافتگان و کودکان که والدین خودشان را از دست داده‌اند، می‌شنویم. وی در یک نشست خبری در ایالت بریتیش کلمبیا گفت: جهان شاهد این کشتار کودکان، زنان و نوزادان است. این روند باید متوقف شود.
ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا هم در پستی در شبکه اجتماعی اکس نوشت: نسبت به هشدار سازمان ملل مبنی بر توقف حمایت از فلسطینی‌ها در کمتر از ۴۸ ساعت آینده به دلیل کمبود سوخت عمیقاً نگران هستم. این وضعیت غیر قابل قبول است. وی افزود: باید از غیرنظامیان محافظت شود و آب، غذا و سوخت کافی به غزه برسد تا اقدامات مربوط به نجات جان آنها ادامه یابد. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز چهارشنبه در نشست گروه پارلمانی حزب حاکم «عدالت و توسعه» در آنکارا با اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه تأکید کرد که نخست‌وزیر این رژیم باید به جرم نسل‌کشی در دادگاه بین‌المللی لاهه محاکمه شود. او تأکید کرد: «اسرائیل یک کشور تروریستی است و رؤیاهای آن به ناامیدی ختم خواهد شد.»
 
شهادت ۱۹۸ پزشک، پرستار و امدادگر
در حملات ارتش اشغالگر به غزه
در تازه‌ترین آمارها، دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه دیروز چهارشنبه اعلام کرد که رژیم اشغالگر در حملات خود به نوار غزه، ۱۹۸ پزشک، پرستار و امدادگر را به شهادت رساند. به گزارش المیادین، دفتر رسانه‌ای دولتی در غزه دیروز در بیانیه‌ای اعلام کرد، رژیم اشغالگر در عملیات محاصره بیمارستان شفا پنج ساختمان را بمباران کرده و به سمت تمامی آنها تیراندازی کرد.
همچنین این دفتر گزارش داد، رژیم اشغالگر صهیونیستی مرتکب کشتارهای متعددی در بیمارستان‌های غزه شد که در نتیجه آن ۷۰۰ نفر شهید و زخمی شدند. به نقل از سایت شبکه خبری المیادین، دفتر مذکور در ادامه بیانیه خود، یورش اشغالگران به بیمارستان شفا را جنایتی جنگی، اخلاقی و ضد بشری دانست. این دفتر با تأکید بر اینکه از ابتدای جنگ، بیمارستان‌ها و کادر پزشکی در کانون حملات قرار دارند، اعلام کرد: ما رژیم اشغالگر، جامعه جهانی و امریکا را مسئول حفظ جان هزاران آواره، زخمی و کادر پزشکی می‌دانیم. همچنین این دفتر اعلام کرد، رژیم صهیونیستی با حملات خود، ۵۵ خودرو آمبولانس را هدف قرار داده و ۲۵ بیمارستان را تع

جستجو
آرشیو تاریخی