رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست:

علت روند افزایشی آلودگی هوا، انباشت تکالیف انجام نشده است

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست
معتقد است علت وضعیت موجود کیفیت هوا، انباشت تکالیف انجام نشده در دو- سه دهه گذشته است، اما با توجه به پیگیری‌های انجام شده در دولت سیزدهم، برنامه‌های خوبی در زمینه ارتقای کیفیت انواع سوخت، ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای تولیدی، توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با اولویت برقی، از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده، همچنین توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر تهیه شده و در دست انجام است.

هیچ نیروگاهی در تهران مازوت نمی‌سوزاند
داریوش گل‌علیزاده در گفت‌وگو با ایرنا، درباره اینکه عده‌ای علت آلودگی هوا را مصرف سوخت مازوت می‌دانند، گفت: نیروگاهی در تهران مازوت نمی‌سوزاند. سال‌های گذشته هم که مازوت‌سوزی نداشتیم، آلودگی هوا را داشتیم به دلیل اینکه منابع انتشار همچنان وجود دارد. سال گذشته فقط ۱۵ هزار خودروی فرسوده اسقاط شد، در حالی که در همان سال یک میلیون و ۴۷۰ هزار خودرو شماره‌گذاری و وارد چرخه تردد شد. از طرفی مصرف انرژی هم در حال افزایش است. با این روند افزایش منابع آلاینده، وقتی کار خاصی انجام نشود، قطعاً در شرایط وارونگی دمایی و سکون هوا، آلودگی هوا خواهیم داشت. وقتی این همه انتشار داشته باشیم و تخلیه هوا به علت سکون صورت نگیرد، شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم و بسیار ناسالم قرار می‌گیرد.
 
تأثیر بلندمرتبه‌سازی‌ها در حد محلی است، نه بیشتر
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره تأثیر بلندمرتبه‌سازی‌ها و مسدود کردن مسیر باد در تهران گفت: بی تأثیر نیستند اما تأثیر این بلندمرتبه‌سازی‌ها در حد محلی است. در دو دهه گذشته منابع انتشار آلایندگی در حال بیشتر شدن است. منابع ساکن مانند صنعت، منابع متحرک مانند خودرو و مصرف سوخت‌های فسیلی سال به سال بیشتر می‌شود. نیمه اول سال میانگین مصرف بنزین در کشور ۱۱۶ میلیون لیتر در روز بود و این عدد نگران کننده است. همچنین روزانه ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در تهران تردد می‌کند که بخش زیادی از آنها کاربراتوری است و استاندارد لازم را ندارد. بر این اساس آلودگی بیشتری تولید می‌کنند. ۷۰ تا ۸۰ درصد خودروها هم تک سرنشین است. همه اینها سوخت مصرف می‌کنند و در ترافیک می‌مانند و خودرویی که در ترافیک درجا کار می‌کند، حدود پنج برابر خودروی در حال تردد آلودگی ایجاد می‌کند.
گل‌علیزاده افزود: یک موضوع بسیار مهم دیگر، انتشار ذرات معلق ناشی از سایش است. سایش به علت تردد خودرو اتفاق می‌افتد که بخشی از لاستیک، بخشی از قطعات و تجهیزات خودرو مانند لنت و بخشی هم ناشی از سطح معابر است که در این روند هرچه خودرو و معابر فرسوده‌تر باشد، روند سایش بیشتر می‌شود.
وی اظهار داشت: شاخص آلودگی هوا در دهه ۸۰ منواکسیدکربن بود چون خودروها کاربراتوری بودند اما الان همه خودروها انژکتوری‌اند، استاندارد خودروها به یورو ۴ و ۵ و گاهی ۶ ارتقا و کیفیت سوخت افزایش یافته است. همچنین در کلانشهرها و در استان تهران و اصفهان  گازوئیل یورو ۴ و ۵ توزیع می‌شود. بنزین در کلانشهرها یورو ۴ و ۵ است؛ این خوب است اما نیاز داریم که کیفیت سوخت در سراسر کشور افزایش یابد.
 
راهکارهایی برای برون‌رفت از شرایط فعلی
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، درباره راهکارهای برون رفت از این شرایط گفت: برای برون رفت از این شرایط باید سه موضوع را مد نظر قرار داد؛ یکی، بحث توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی با تأکید بر خودروهای برقی و مترو است. دوم، افزایش کیفیت سوخت در تمام کشور است؛ امروزه در کلانشهرها و تهران سوخت استاندارد یورو ۴ و ۵ توزیع می‌شود اما این کافی نیست. سوم، بحث از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده است. اکنون نزدیک به ۷ میلیون خودروی فرسوده و بیش از ۱۰ میلیون موتورسیکلت فرسوده داریم که بخش زیادی از آنها در حال تردد هستند، اقداماتی در این زمینه انجام شد و امیدواریم آیین‌نامه آن در دولت تصویب شود تا براساس آن از همان منابعی که در صندوق طرح توسعه وزارت صمت ذخیره می‌شود استفاده کنیم و آن را به نوسازی موتورسیکلت‌ها و حمل و نقل عمومی اختصاص دهیم. معاینه فنی خودرو هم نکته مهمی است که علاوه بر اینکه منافع اقتصادی برای شهروندان به همراه دارد، بحث ایمنی خودرو و کاهش انتشار آلاینده‌ها را هم در پی دارد.
وی تأکید کرد: موضوع مهم دیگر، موتورخانه‌هاست. درخواست ما از مردم این است که معاینه فنی موتورخانه‌ها را انجام دهند که هم از منظر اقتصادی و مصرف انرژی به نفع خانوارهاست و هم بحث کاهش انتشار آلاینده ها را به همراه دارد.

 

بــــرش

سال گذشته فقط ۱۵ هزار خودروی فرسوده اسقاط شد، در حالی که در همان سال یک میلیون و ۴۷۰ هزار خودرو شماره‌گذاری و وارد چرخه تردد شد. از طرفی مصرف انرژی هم در حال افزایش است. با این روند وقتی کار خاصی انجام نشود، قطعاً در شرایط وارونگی دمایی و سکون هوا، آلودگی هوا خواهیم داشت.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و سی
 - شماره هشت هزار و سیصد و سی - ۲۵ آبان ۱۴۰۲