ظریف: از سیاست دولت سیزدهم در نزدیک شدن به کشورهای همسایه استقبال می‌کنم

محمدجواد ظریف در روزهای اخیر و در سخنرانی‌هایی پیرامون جنگ غزه به بیان دیدگاه‌هایی پیرامون سیاست همسایگی دولت سیزدهم و نیز حمایت از محور مقاومت در مقابله با رژیم صهیونیستی پرداخته است.«ایران» در این مطلب بخش‌هایی از سخنان  وزیر پیشین امور خارجه را در قالب گزارش تنظیم کرده است که در ادامه می‌خوانید؛

سازش پاسخ نداده است
ظریف با بیان اینکه امروز همبستگی در پشتیبانی از فلسطین و افشای جنایات  اسرائیل مهم‌ترین اولویت است، تصریح کرد: اسرائیل و امریکا روند سازشی را که از قرارداد اسلو آغاز شده بر هم زدند. آنها کاری کردند که در سال 2010 در کمپ‌دیوید 2 دیگر چیزی نمانده بود که فلسطینی‌ها بپذیرند. عرفات بعد از آن شروع به کمک به انتفاضه کرد و همین سبب شد او را بکشند، لذا سازش پاسخ نداده است.  وی همچنین افزود: کسانی که طوفان‌الاقصی را به دلیل هزینه‌اش زیر سؤال می‌برند در چنین جایگاهی نیستند؛ مردم فلسطین هستند که باید در این باره نظر بدهند. اسرائیل در هر دو بعد استراتژی 75 ساله‌اش یعنی «شکست‌ناپذیری» و «مظلوم‌نمایی» شکست خورده.
باید  دروغشان درباره ایران روشن شود
وزیر سابق امورخارجه همچنین با اشاره به فشار افکار عمومی مبنی بر تغییر موضع اروپا به  طرح صلح ابراهیم گریز زد و خاطرنشان کرد:این طرح بر اساس تهدید‌انگاری ایران بنا شده و باید این دروغ تاریخی را از بین ببریم.
ظریف تأکید کرد: بر همین مبنا از سیاست دولت سیزدهم در نزدیک شدن به کشورهای همسایه استقبال می‌کنم، خوشحالم در این زمینه موفقیت‌هایی داشتند.
وی همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی باید بتواند در صحنه بین‌المللی جنایات اسرائیل و جنایاتش را مطرح کند، اظهار داشت: اینکه گفتم اگر ایران وارد جنگ شود مردم آسیب می‌بینند و نه حاکمان را باید ببینید در پاسخ به چه سؤالی گفتم. در خارج عده‌ای تبلیغ جنگ می‌کنند. آنها حاضرند مردم ایران گرسنگی و بدبختی بکشند تا به قدرت برسند. باید دروغ اینها در حمایت از مردم ایران روشن شود.
ظریف همچنین در گفتگو با «آخرین خبر» تصریح کرد: حاکمیت ما با مردم در‌هم‌تنیده است. سپاه از مردم برآمده و اتفاقاً علت قدرت ما و عامل بازدارندگی ما همین در‌هم‌تنیدگی است. علت دشمنی کسانی که در خارج نشسته‌اند و تبلیغ جنگ و تحریم می‌کنند، همین مردم‌اند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و سی
 - شماره هشت هزار و سیصد و سی - ۲۵ آبان ۱۴۰۲