مدیر شورای روابط خارجی اروپا در تحلیل اثرات جهانی جنگ غزه مطرح کرد

پایان توهم عادی‌سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی

پایگاه خبری «سندیکیت پروجکت» حدود یک ماه پس از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی و جنگ غزه مقاله‌ای به قلم «مارک لئونارد» مدیر شورای روابط خارجی اروپا منتشر کرد و در آن به بررسی تأثیر جنگ اسرائیل و حماس در صحنه بین‌الملل و پیامدهای آن در خاورمیانه، اروپا، چین و ایالات متحده پرداخت. در این مقاله لئونارد با بیان این اعتقاد که هیچ یک از طرفین و حامیان‌شان علاقه‌ای به گسترش درگیری یا گشوده شدن جبهه درگیری جدید ندارند به همذات‌پنداری بسیاری از مردم در سراسر جهان با هزاران فلسطینی که در حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند، اشاره کرده و گفته: جنگی که به خاورمیانه بازگشته است یک بحران ژئوپلیتیکی است که احتمالاً حتی از جنگ اوکراین تأثیرات جهانی عمیق‌تر و گسترده‌تری دارد.

فوری‌ترین پیامد جنگ غزه
نویسنده سپس با اشاره به توهم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که تصور می‌کرد می‌تواند بی‌توجه به مسأله فلسطین روند عادی‌سازی روابط با کشورهای جهان عرب را پیش ببرد، فوری‌ترین پیامدهای جنگ غزه را بر هم ریختن این توهم دانسته و افزود: «صرف نظر از نتیجه جنگ، اسرائیل باید استراتژی خود در قبال روند رو به نابودی صلح خاورمیانه را به طور کامل بازنگری کند. عربستان سعودی که در آستانه عادی‌سازی روابط با اسرائیل بود، اکنون احتمالاً قبل از حرکت به جلو، برای فلسطینی‌ها امتیازاتی را مطالبه خواهد کرد، تا مبادا خشم جمعیت خود و جهان اسلام را در پی داشته باشد.»
جنگ اوکراین به جنگ محلی تبدیل شد
مدیر شورای روابط خارجی اروپا در عین حال با اشاره به این رؤیای نتانیاهو که بتواند در همراهی با کشورهای عربی منطقه خلیج فارس به رویارویی با جمهوری اسلامی ایران و «محور مقاومت» بپردازد و مسأله فلسطین اشغالی را به یک موضوع فرعی تبدیل کند، تصریح کرد: «این درگیری همچنین عواقب سنگینی فراتر از خاورمیانه خواهد داشت و یکی از بزرگ‌ترین بازنده‌ها اوکراین است زیرا دیگر رنجی که مردم اوکراین متحمل می‌شوند استثنایی به نظر نمی‌رسد. جنگ غزه، جنگ اوکراین را به یک درگیری محلی اروپایی شبیه می‌کند. زیرا تصاویری که از غزه پخش می‌شود به اندازه هر چیزی که از خارکف یا ماریوپل منتشر شده، دلخراش‌تر است.»
ورود ایران و قیمت نفت
مارک لئونارد در ادامه درباره تأثیر جنگ غزه بر آنچه در اوکراین جاری است، افزود: «اگر جنگ اسرائیل و حماس تشدید شود و ایران وارد معارضه شود، تأثیر آن بر قیمت نفت می‌تواند ادامه تحریم‌های غرب بر انرژی روسیه را گران‌تر کند.»

شکاف در کشورهای اروپایی
وی با بیان اینکه بر خلاف اتحاد کشورهای اروپایی در اثر جنگ اوکراین، بحران غزه خطوط گسل عمیقی را بین کشورهای فرانسه، آلمان و بریتانیا آشکار کرده است و در رأی‌گیری هفته گذشته درباره قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که خواستار آتش‌بس بشردوستانه در غزه شد، کشورهای عضو اتحادیه اروپا به سه روش مختلف رأی دادند، ادامه داد: «واکنش خشم‌آلود اتحادیه اروپا به جنگ اسرائیل و حماس، واکنش قهرآمیز چین را بیش از پیش قابل توجه کرده است. پکن برخلاف تلاش برای بی‌طرف ماندن پس از حمله روسیه به اوکراین، در جنگ غزه به‌سرعت حمایت خود را از فلسطینی‌ها اعلام کرد. دیپلمات‌های چینی بدون شک در تلاش هستند تا استانداردهای دوگانه غربی - اسرائیل در مقابل روسیه، فلسطینی‌ها در برابر اوکراینی‌ها - را در هفته‌ها و ماه‌های آینده برجسته کنند.» او در عین حال این‌گونه پیش‌بینی کرد که رویارویی منطقه‌ای گسترده‌تر ممکن است بر روابط ایران و عربستان سعودی که با میانجیگری‌ چین در مسیر ترمیم روابط قرار گرفتند، تأثیر بگذارد.

هزارتوی بایدن
مدیر شورای روابط خارجی اروپا درباره تأثیر جنگ غزه بر امریکای تحت ریاست جمهوری جو بایدن نیز با نوشتن این کنایه که «درست زمانی که فکر می‌کردم بیرون آمده‌ام، مرا دوباره به داخل می‌کشانند!»، نوشت: «بایدن توانسته بین حمایت از اسرائیل و درخواست از اسرائیلی‌ها برای اعمال خویشتنداری بیشتر تعادل برقرار کند... با وجود این، او در حال راه رفتن روی لایه نازکی از یخ است. پیش ‌از این جنگ اوکراین سبب انحراف ناخواسته‌ای از اولویت اصلی امریکا، یعنی رقابت استراتژیک با چین شده بود. از این منظر، مداخله بیشتر در خاورمیانه آخرین چیزی است که ایالات‌متحده به آن نیاز دارد.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و سی
 - شماره هشت هزار و سیصد و سی - ۲۵ آبان ۱۴۰۲