ایران امروز به مصاف هنگ کنگ می‌رود

پیش به سوی جام جهانی 2026

انتقاد سرمربی هنگ کنگ از زمین تمرین هنگ کنگ جمعه در ورزشگاه راه‌آهن تمرین کرد که کیفیت خوبی نداشت. در این شرایط یورن‌اندرسن سرمربی این تیم در نشست خبری پیش از بازی با ایران به انتقاد از این موضوع پرداخت: «در زمینی تمرین کردیم که نتوانستیم در آن فوتبال بازی کنیم و این به دور از احترام است. همانگونه که گفتم ۴۰ سال در فوتبال حضور دارم و تاکنون چنین زمین بدی در عمرم ندیده بودم.» او ادامه داد: «از وقتی به هنگ کنگ آمدم، دو بار با ایران بازی کرده‌ایم و دیدار برگشت مقدماتی جام جهانی و دیدار در جام ملت‌ها را نیز با ایران پیش‌رو داریم. این باعث می‌شود دو تیم ازهم شناخت خوبی پیدا کنند. سعی می‌کنیم فوتبال قابل احترامی را به نمایش بگذاریم.»

حامد جیرودی
خبر‌نگار


تیم ملی فوتبال کشورمان در حالی خود را برای حضور در جام ملت‌های آسیا 2023 قطر آماده می‌کند که مسابقات مقدماتی جام جهانی 2026 و مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2027 عربستان نیز از امروز آغاز می‌شود. بر همین اساس، ایران که در گروه E این مسابقات در کنار ازبکستان، ترکمنستان و هنگ‌کنگ قرار دارد، از ساعت 18 امروز در ورزشگاه آزادی به مصاف هنگ‌کنگ می‌رود. دیداری که در آن، امیر قلعه‌نویی که بعد از جام جهانی 2022 جای کارلوس کی‌روش را روی نیمکت تیم ملی گرفت، بعد از 9 بازی دوستانه که با یک تساوی و هشت برد پیاپی همراه بوده، اولین بازی رسمی‌اش را تجربه خواهد کرد. آن هم برابر تیمی که روی کاغذ چندان حریف دست‌و‌پا‌گیری برای تیم کشورمان به حساب نمی‌آید. هرچند که فوتبال است و هزار اتفاق. چرا که تیم امید همین کشور در بازی های آسیایی هانگژو، موفق شد با نتیجه 1-0 تیم تحت هدایت رضا عنایتی را شکست دهد و باعث حذف امیدهای ایران شود اما از تیم بزرگسالان ایران انتظار می رود، پیروزی خوبی برابر این تیم به دست آورد. تیمی که در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا 2023 هم در گروه ایران قرار دارد و باید با تیم ملی کشورمان بازی کند.
ایران و هنگ‌کنگ، تاکنون شش‌بار در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند که حاصل آن، شش پیروزی برای ایران بوده است. در این بازی‌ها جمعاً ۱۵ گل به ثمر رسیده‌ که سهم تیم ایران ۱۴ گل و سهم تیم هنگ‌کنگ یک گل بوده است. این دو تیم اولین‌بار ۲۰ اردیبهشت ۱۳۴۷ در جام ملت‌های آسیا ۱۹۶۸ برابر هم قرار گرفتند که ایران 2-0 به پیروزی رسید. آخرین بازی دو تیم هم 13 خرداد 1400 و در مقدماتی جام جهانی 2022 و مقدماتی جام ملت‌های آسیا 2023 در بحرین برگزار شد که با برتری 3-1 شاگردان دراگان اسکوچیچ به پایان رسید. در آن بازی، علی قلی‌زاده، وحید امیری و کریم انصاری فرد برای ایران گلزنی کردند که از بین آنها تنها انصاری فرد در اردوی فعلی تیم ملی حضور دارد. ضمن اینکه از بازیکنان فعلی ایران، سردار آزمون هم سابقه گلزنی به هنگ‌کنگ را در کارنامه‌اش دارد. با این حال با حضور بازیکنانی چون او، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، سعید عزت‌اللهی، علیرضا بیرانوند و... باز هم هواداران فوتبال ایران امیدوارند تیم ملی که در رده دوم آسیا و بیست و یکم جهان است، برد دیگری را برابر هنگ‌کنگ که رده‌بندی صد و پنجاهم فیفا قرار دارد و جزو تیم‌های درجه دوم فوتبال قاره کهن محسوب می‌شود، به دست آورد. هنگ‌کنگ که هدایتش را یک مربی نروژی به نام یورن اندرسن برعهده دارد، برای رسیدن به این مرحله دو بازی برابر بوتان انجام داد که در بازی رفت 4-0 به پیروزی رسید اما در بازی برگشت 2-0 شکست خورد اما در مجموع موفق به صعود به این مرحله شد و حالا هم سرمربی این تیم به فاصله زیاد تیمش با ایران و اینکه بخت چندانی برای برد ندارند، اشاره کرده است. با این حال، این مسابقه اولین گام برای رسیدن به جام جهانی 2026 است. مسابقاتی که قرار است برای نخستین مرتبه در سه کشور امریکا، کانادا و مکزیک برگزار شود. تیم ملی پنج روز بعد از این مسابقه و سه‌شنبه هفته آینده در تاشکند به مصاف ازبکستان خواهد رفت.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و سی
 - شماره هشت هزار و سیصد و سی - ۲۵ آبان ۱۴۰۲