دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری با هدف تکریم مقام معلم، جایزه ملی آموزش هنر را طراحی کرد

تقدیر از اساتید و مفاخر آموزش هنر با نشان «سرو ایرانی»

ندا سیجانی / خبرنگار: اساتید و مفاخر آموزش هنر تکریم می‌شوند. خبری که روز گذشته مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری در نشست رسانه‌ای و رونمایی این نشان دولتی عنوان کرد و هدف از آن را ایجاد انگیزه برای معلمانی دانست که در مراکز آموزش هنری فعالیت می‌کنند.
محمدحسین اسماعیلی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این نشست به رویکرد این دفتر در بخش آموزش هنر اشاره کرد و بیان داشت:«سیاستگذاری در عرصه آموزش‌های هنری از اولین اهداف و رویکرد دفتر برنامه‌ریزی هنر است».
او با تأکید بر نقش معلم‌های هنر در ارتقای آموزش‌ گفت: توجه به جایگاه معلمان هنری یکی از رویکردهایی بود که موجب طراحی نشان ملی آموزش هنر شد. در همین راستا دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری با هدف تکریم مقام معلم، جایزه ملی آموزش هنر تحت عنوان «نشان سرو ایرانی» را برنامه‌ریزی و طراحی کرد. این نشان قرار است هر ساله به معلمان، اساتید و مفاخر حوزه هنر اهدا شود و یکی از اهداف اعطای این جایزه نیز زمینه‌سازی و ایجاد انگیزه برای معلمانی است که در مراکز آموزش هنری فعالیت می‌کنند. این رویداد از امسال به صورت سالانه برگزار خواهد شد و برگزیدگان آن در مراسم اختتامیه معرفی شده و نشان سرو ایرانی به آنها اعطا می‌شود.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری با بیان اینکه امسال هنرستان‌های هنرهای زیبا در این عرصه حضور خواهند داشت، اظهار کرد: این فرایند از خرداد‌‌ماه امسال آغاز و فراخوان در سه سطح؛ هنرستانی‌‌ (سه نفر از هر هنرستان)، استانی (یک مدیر یک مدرس برتر) و کشوری منتشر شد.اسماعیلی با تأکید بر اینکه میان نفرات معرفی شده در نهایت ۸۷ پرونده به ستاد مرکزی رسید، گفت: کسانی که شایسته دریافت نشان هستند مشخص و نشان «سرو ایرانی» به سه هنرآموز برتر استان، یک مدیر برتر و همچنین دو نفر مدیر شایسته تقدیر و دو نفر مدرس شایسته تقدیر اعطا می‌شود. به گفته وی، این نشان به 6 نفر از مفاخر ملی آموزش هنر نیز اعطا خواهد شد.وی ضمن اعلام زمان برگزاری مراسم اهدای این نشان گفت: مراسم اهدای این نشان ساعت ۱۴:۳۰ بعد‌از‌ظهر روز اول آذرماه در تالار رودکی برگزار خواهد شد.
نمایشگاهی با رویکرد آموزش هنر
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به آغاز سی‌ویکمین هفته کتاب جمهوری اسلامی گفت: دفتر برنامه‌ریزی‌های آموزش هنری برای نخستین‌بار تصمیم گرفت این حوزه را مورد توجه قرار دهد و با هدف ارتقای شاخص‌های کتابخوانی فعالیتی نو را رقم بزند. بنابراین قرار شد نمایشگاهی با رویکرد آموزش هنر برگزار شود که بر همین اساس نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش هنر با عنوان اختصاری «نکته» از روز شنبه ٢٧ آبان‌ماه در لابی تالار وحدت برگزار خواهد شد.
کسانی که کارت صلاحیت ندارند، حق تدریس نخواهند داشت
اسماعیلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به «ایران» به وضعیت کیفی آموزشگاه‌های هنری کشور پرداخت و درباره کارت صلاحیت‌هایی که از سوی برخی نهادهای صنفی ارائه می‌شود، گفت: بحث ساماندهی آموزشگاه‌های هنری در دستور کار قرار دارد و آنها بر اساس مصوبه شورای‌عالی فرهنگی فعالیت می‌کنند. از سال قبل اقدام در این زمینه انجام شده است و مصوبه‌ای که وجود دارد مربوط به بیست سال قبل است و ما برای اصلاح، پیشنهاداتی دادیم که در مراحل اداری به شورای‌عالی هنر ارجاع داده و نهایتاً اصلاحات تصویب شد و آن را برای تأییدیه نهایی ارسال کرده‌ایم.او درباره کارت صلاحیتی که خانه موسیقی ایران به مدرسان آموزشگاه‌ها اعطا می‌کند، گفت: باید صلاحیت تمامی معلمان و مربیان تأیید شود. این مسیر در سال گذشته مورد اصلاح قرار گرفت و در حال حاضر شیوه‌نامه آن نهایی شده است ومتقاضیان در سه سطح یک، دو و سه کارت صلاحیت دریافت خواهند کرد و کسانی که کارت صلاحیت ندارند، حق تدریس نخواهند داشت. ما خانه موسیقی را مجری این اتفاق قرار دادیم. آنها آزمون‌ها را برگزار می‌کنند و ما صادرکننده کارت‌ها خواهیم بود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و نه
 - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و نه - ۲۴ آبان ۱۴۰۲