صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هشت - ۲۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هشت - ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۶

آن‌سوی خبر

اعطای نشان نانونماد
به ۲ محصول فیلتر نانویی

ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری نخستین مجوزکاربرد نشان نانو (نانونماد) را به ۲ محصول فیلتر هوای خودرو سبک و فیلتر هوای خودرو سنگین بر پایه فناوری نانو تولید شرکت تولیدی و صنعتی بهران فیلتر اعطا کرد.
به گزارش ایرنا، نانو نماد، یک نشان ملی است که مجوز کاربرد آن توسط سازمان ملی استاندارد با همکاری ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو براساس فرایندهای تصویب شده در دستورالعمل اعطای نشان نانو برای استفاده در یک محصول فناوری نانو، به شرکت تولیدی اعطا می‌شود.
فیلترهای هوای احتراقی خودرو که به فیلتر هوای خودرو معروف است وظیفه جذب و جداسازی ذرات معلق موجود در هوای تازه ورودی به موتور را برعهده دارد. این فیلترها قطعاتی هستند که بر سر راه ورودی هوا به موتور احتراق داخلی خودروها (اعم از سبک، نیمه سنگین و سنگین) برای جلوگیری از ورود حشرات، گرد و غبار و سایر ذرات معلق به قطعات حساس آن قرار می‌گیرند.
این محصولات با بهره‌گیری از فناوری نانو در تولید فیلتر هوای خودرو سبک و سنگین و ایجاد الیاف نانومتری بر سطح فیلتر، توانسته موجب افزایش طول عمر فیلتر و بهبود قابل توجه خواص فیلتراسیون در محدوده ذرات بسیار ریز (زیر یک میکرون) شود.

 

آژانس فضایی اروپا به‌دنبال ساخت ایستگاه فضایی

 آژانس فضایی اروپا (ESA) با شرکت‌های ایرباس و وویجر اسپیس توافقنامه‌ای امضا کرده است که نگاهی اجمالی به اکتشاف و بهره‌برداری فضایی، پس از بازنشستگی ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) را می‌دهد.
به گزارش ایسنا، قرار است ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) در سال ۲۰۳۰ از رده خارج و مدت کوتاهی پس از آن از مدار خارج شود. 25 سال پیش، اولین ماژول این ایستگاه در مدار زمین قرار گرفت و از آن زمان تاکنون به یک غول ۱۰۰ تنی تبدیل شده که سنگ بنای پروژه‌های فضانوردی در مدار زمین است.
کشورها و پیمانکاران خصوصی در سراسر جهان در حال برنامه‌ریزی برای جایگزینی ایستگاه فضایی بین‌المللی هستند. آن هم نه با یک نسخه جدید و بهبودیافته، بلکه با ناوگانی از ایستگاه‌های کوچک‌تر که توسط مجموعه‌ای از سازمان‌های دولتی و خصوصی اداره می‌شوند. اکنون این یادداشت تفاهم سه‌جانبه جدید(MoU) نشان می‌دهد که این ایستگاه‌های جدید چگونه کار خواهند کرد.
نقطه مرکزی این تفاهمنامه، راه‌اندازی ایستگاه فضایی استارلب(Starlab) است که پایگاهی بسیار کوچک‌تر از ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد بود اما از یک نسل از پیشرفت‌های فنی برخوردار خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی