صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هشت - ۲۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هشت - ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۶

قرار گرفتن ایران بین 10 کشور برتر دنیا با استراتژی ملی هوش مصنوعی

گروه فناوری- «همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند که ایران باید در حوزه هوش مصنوعی جزو ۱۰ کشور برتر دنیا قرار بگیرد و در این باره باید گفت که هر جامعه‌ای می‌تواند در آینده هوش مصنوعی را به دست آورد و قرار گرفتن بین 10 کشور برتر دنیا شدنی است و در این زمینه نیازمند استراتژی ملی و بومی هوش مصنوعی هستیم.»
روح‌الله رحمانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و از مدیران اسبق شرکت‌های مایکروسافت و آمازون در پژوهشگاه فضای مجازی در سومین جلسه از سلسله‌ نشست‌های«علوم انسانی و فضای مجازی» که با موضوع «آیا رسیدن به قله هوش مصنوعی ضرورتی دارد» با بیان مطلب فوق گفت: اما باید به این موضوع فکر کنیم که شرایط امروز هوش مصنوعی چگونه است و چطور می‌توان از آن بهره‌برداری کرد؟
رحمانی به استراتژی ملی در حوزه هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: کشورهای زیادی در دنیا هستند که درباره هوش مصنوعی استراتژی ملی دارند. این استراتژی ملی قابل کپی‌برداری نیست و هر کشوری باید استراتژی خاص خود یعنی بومی داشته باشد. هوش مصنوعی که در استراتژی ملی انتخاب می‌شود، باید با ارزش‌های جامعه همخوانی داشته باشد.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال استراتژی ملی امریکا درباره هوش مصنوعی با تأکید بر بخش خصوصی است. استراتژی ملی آلمان در حوزه هوش مصنوعی بر نسل چهارم صنعت یعنی روی بخش کارخانجات (با قدمت 300 ساله در این حوزه) متمرکز شده است. ژاپن هم رویه‌ای مانند کشور آلمان درباره استراتژی ملی هوش مصنوعی در پیش گرفته اما بیشتر روی شرایط سالمندی کشورش تمرکز کرده است. به عبارتی هوش مصنوعی را برای سالمندها می‌خواهد.
رحمانی افزود: یعنی وقتی در ژاپن یک سالمند با یک عروسک هوش مصنوعی صحبت می‌کند، نباید همین موضوع را برای سالمندان خود کپی کنیم؛ چون این برخورد، مناسب فرهنگ بومی کشورمان نیست. در واقع باید از همه جای دنیا یاد بگیریم و در نهایت کار برتر را متناسب با کشور خود انجام دهیم.
وی ویژگی‌های استراتژی ملی را برشمرد و گفت: اگر استراتژی ملی بخواهد موفق باشد، باید چند خصوصیت داشته باشد. اول اینکه با ارزش‌های آن کشور هماهنگ باشد تا بتوان چرخه اقتصاد و چرخه پژوهش ایجاد کرد. قوانین و سیاست‌های این حوزه باید شفاف باشد.
مدیر سابق شرکت مایکروسافت گفت: خبر خوب این است در حوزه‌های مختلفی که در کشور وجود دارد می‌تواند استراتژی ملی ما را تعیین کند اما در این راستا چند گام کلیدی وجود دارد که باید مهیا شود. اول اینکه باید مدیران ارشد سازمان متناسب با هوش مصنوعی تربیت شوند و دارای اهداف جزئی‌تری باشیم و به سمت داده‌محوری حرکت کنیم؛ جایی که نیاز است، نیروهای مورد نیاز در هوش مصنوعی استخدام شود و همچنین ابزارهای مورد نیاز آن را داشته باشیم تا به درستی از آن بهره‌برداری کنیم.
 رحمانی با تأکید بر اینکه امروزه هوش مصنوعی هنوز چندان پیشرفته نشده است؛ بیان کرد: هوش مصنوعی، فناوری نیست که به پایان رسیده باشد بلکه در میانه راه است. شاید احساس کنیم در حوزه هوش مصنوعی پیشرفت‌های زیادی رخ داده است، اما نسبت به آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد، پیشرفت محسوب نمی‌شود. آنچه تاکنون در حوزه هوش مصنوعی اتفاق افتاده می‌توان به هوش مصنوعی غارنشین‌ها تشبیه کرد اتفاقی که فقط مربوط به ایران نیست و در سایر کشورها همینطور است.
به گفته وی، اگر تکنولوژی و علم ۲۷ بخش داشته باشد، فقط دو بخش آن کشف شده است. به عبارتی ۹۳ درصد از تکنولوژی کشف نشده و به روش‌های دیگری و در جای دیگری به دست می‌آید.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: به هوش مصنوعی از زوایای گوناگون از جمله اقتصاد، آموزش و پرورش، دانشگاه، فلسفه و غیره می‌توان پرداخت. در واقع هوش مصنوعی سه حوزه دارد که باید با هم همراه باشند تا موفقیت حاصل شود و آن سه شامل تفکرات و ریاضیات هوش مصنوعی، پالایش حجم داده و سخت‌افزارهاست. در اولین حوزه یعنی تفکرات و ریاضیات هوش مصنوعی در کشورمان مقاله‌های بسیاری در حال انتشار است که روز به روز پیشرفته‌تر می‌شود. در ۵ سال اخیر در حوزه حجم داده (بیگ دیتا) پیشرفت‌های خوبی بویژه در فروشگاه‌های آنلاین، تاکسی‌های اینترنتی و غیره بدست آمده است که بیش از ۱۰ میلیون کاربر دارند اما در حوزه دیتا سنتر به خوبی ورود نکرده‌ایم.

جستجو
آرشیو تاریخی