صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هشت - ۲۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هشت - ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

شکست‌های پیاپی ارتش رژیم صهیونیستی در جبهه‌های شمال و جنوب اراضی اشغالی فلسطین

میدان در دست محــور مقاومــت

حسین فاطمی
خبرنگار


حماس بعد از عملیات غافلگیرانه طوفان‌الاقصی که انتقادات امنیتی بسیاری را از درون جامعه صهیونیست‌ها متوجه کابینه بنیامین نتانیاهو کرد، طی 38 روزی که از فردای این عملیات می‌گذرد، با کنترل میدان نبرد در دستان خود، رژیم صهیونیستی را با بزرگ‌ترین چالش دوره حیاتش روبه‌رو کرده است. طوری که سران این رژیم که همواره بابت داشتن دست برتر در نبرد 6 روزه مقابل چند کشور عربی به خود می‌بالیدند، در این مدت از هماوردی با حماس بازمانده‌اند و راهی برای خلاصی از این وضعیت نمی‌بینند، بویژه که در جبهه‌های شمالی هم به رغم تهدیدات هر روزه‌ای که علیه حزب‌الله داشته‌اند، مقاومت لبنان بیش از هر زمان دیگری به مهم‌ترین نگرانی و دغدغه این رژیم بدل شده است، چرا که به باور بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، نظامی و امنیتی حزب‌الله لبنان تاکنون قدرت کامل خود را نشان نداده است. به همین دلیل صهیونیست‌ها کماکان بیم ورود جدی و مستقیم آن را به جنگ دارند. در این بین حملات مکرر حزب‌الله به مواضع صهیونیست‌ها دامنه نگرانی تل‌آویو را به اوج رسانده است.
در تازه‌ترین دور حملات حزب‌الله، دیروز-دوشنبه- مقاومت لبنان اعلام کرد، رزمندگان مقاومت موفق شدند پایگاه ارتش صهیونیستی را در «الرمثا» واقع در مزارع اشغالی شبعا هدف قرار دهند. هدف گیری این پایگاه تنها چند ساعت بعد از بیانیه دیگری از حزب الله صورت گرفت که در آن خبر داده بود، پایگاه صهیونیستی «الضهیره» در بخش غربی را با تعداد زیادی موشک هدف قرار داده است. به گزارش المنار، مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای عنوان داشت که در حمایت از ملت مقاوم فلسطین در غزه و در تأیید مقاومت شجاع و شریف آن مبارزان ما در ساعت ۱۰:۳۶ صبح دیروز -دوشنبه- نیروهای پیاده نظام صهیونیست را در پایگاه الضهیره با موشک‌های هدایت شونده هدف قرار دادند و این حملات مستقیماً به اهداف مورد نظر اصابت کردند .حزب‌الله لبنان همچنین اعلام کرد، پایگاه المرج رژیم صهیونیستی در مقابل شهرک مرکبا در جنوب را هدف قرار داد. همچنین به گزارش المیادین، بلند شدن دود سفید از داخل مقر نظامی البیاض بلیدا دال بر آن است که هدف قرار گرفته‌ است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی در پی شلیک موشک‌هایی ‌از لبنان و به صدا درآمدن آژیرهای خطر در الجلیل غربی گزارش دادند سه گلوله از سمت لبنان به «گرانوت هاگل» شلیک شد. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد، ۱۸ گلوله از اراضی لبنان به سمت منطقه عرب العمراشه در الجلیل علیا شلیک شد.
رسانه‌های عبری گزارش دادند، از شهرک‌نشینان الجلیل، المالکیه، یفتاح، یارون، برعام، ساسا، آویویم و نتوعا خواسته شد در پناهگاه‌ها بمانند. همچنین تمام مسیرها در تل رمیم و المناره بسته شده‌است. به گزارش رسانه‌های مذکور، موشک‌های ضدتانک به شهرک نتوعا در الجلیل شلیک شده و ارتش اشغالگر درصدد پاسخگویی برآمد. رسانه‌های عبری تصاویری از هدفی شعله‌ور بعد از شلیک موشک‌های ضد تانک حزب‌الله لبنان به سمت الجلیل غربی منتشر کردند. خبرنگار المنار نیز گفت، توپخانه رژیم صهیونیستی تپه شواط در جنوب عیتا الشعب، رامیه و حومه شهر الجبین در بخش غربی را هدف قرار داد.
طبق گزارش رسانه‌های عبری، در این موج از درگیری چندین موشک ضد تانک در شمال شلیک شد و دو صهیونیست در شهرک نتوعا در اثر شلیک موشک‌های ضد تانک از لبنان زخمی شدند. این رسانه‌ها اعلام کردند، دیروز (دوشنبه) روز پرتنشی در جبهه شمالی بوده است. این در حالی است که صدای آژیرهای هشدار در شهرک‌های الجلیل از ترس نفوذ یک پهپاد شنیده شد. همچنین آژیرهای خطر در صفد به صدا درآمد. با توجه به شدت و وسعت حملات حزب‌الله، خبرنگار شبکه سیزده تلویزیون رژیم صهیونیستی اذعان داشت که می‌توان گفت سراسر مناطق شمالی هدف حمله قرار گرفته است.
این تحولات در حالی است که رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز گذشته گزارش دادند که یکشنبه ۲۲ شهرک‌نشین و نظامی بر اثر اصابت گلوله‌های ضد تانک و خمپاره به دو هدف در شمال زخمی شدند. روزنامه عبری هاآرتص نوشت که در شهرک «دوو» در جلیل علیا، ۱۵ شهرک‌نشین بر اثر اصابت موشک ضدتانک مجروح شدند که یکی از آنها حالش وخیم است و دیگری جراحت شدیدی برداشت. این روزنامه افزود: در یک هدف‌گیری در شهرک المناره، هفت سرباز بر اثر اصابت خمپاره مجروح شدند.
رسانه‌های عبری خاطرنشان کردند، ارتش اشغالگر پس از مهم‌ترین روز در مرزهای شمالی از زمان آغاز جنگ غزه، با بمباران عکا و الکرایوت به عنوان بخشی از مجموعه‌ای از حوادث که منجر به تلفات جانی در صفوف شهرک‌نشینان و نظامیان صهیونیست شد، در شمال به حالت آماده‌باش درآمده‌ است. همزمان خبرنگار کانال «کان» در شمال با بیان اینکه «تخلیه مجروحان در «دوو» ساعت‌ها ادامه داشت»، گفت: «وضعیت بسیار خطرناک است و این فشار بر ارتش اسرائیل را افزایش می‌دهد و ناامیدی را در میان شهرک‌نشینان در منطقه مرزی و در میان خود پرسنل ذخیره ارتش افزایش می‌دهد.» وی افزود: «قرار گرفتن در این شرایط برای آنها آسان نیست، هفته‌هاست که در این شرایط هستند و آسان نیست.» رسانه‌های عبری هم نوشتند، روز یکشنبه مشخص شد حزب‌الله است که در مرز شمالی تصمیم می‌گیرد چه کسی زنده بماند و چه کسی بمیرد.

بی بی‌مشغول تهدید و نصرالله مشغول نبرد
با وضعیت میدانی کنونی، رسانه‌های صهیونیستی نیز لب به انتقاد از دولت خود گشوده‌اند. روز گذشته این رسانه‌ها در تحلیل‌هایی نوشتند، درحالی که «بنیامین نتانیاهو» و وزیر جنگ او مشغول تهدید و لفاظی هستند، سیدحسن نصرالله بی‌توجه به این تهدیدها، درحال افزایش شدت عملیات‌ها در مرز است. به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه العهد، روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نوشت: مبارزان فلسطینی درحال نشان دادن مقاومتی جانانه در غزه هستند و نتانیاهو باید سقف اهداف خود در جنگ غزه را پایین آورد. در پی تشدید حملات حزب‌الله لبنان به مناطق شمال فلسطین اشغالی و مشخص شدن توخالی بودن تهدیدهای مقامات رژیم صهیونیستی علیه لبنان و حزب‌الله، رسانه‌های صهیونیستی این حملات را لکه ننگی برای تل‌آویو ارزیابی کردند.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز یکشنبه نیز در این‌باره اعلام کرده بودند، با وجود تهدیدهای وزیر جنگ این رژیم، طی روز یکشنبه جبهه شمال شاهد شدیدترین حملات از زمان آغاز نبردها بود. این رسانه‌ها اذعان کردند: حزب‌الله از مدت‌ها قبل خطوط قرمز تعیین شده توسط گالانت را زیر پا گذاشته و حملات آنها لکه ننگی برای ما در سطح امنیتی است. بر پایه گزارش این رسانه‌ها، «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی معتقد است، واقعیت در جنوب لبنان باید از طریق یک جنگ فراگیر یا محدود یا از طریق فشار سیاسی به‌طور چشمگیری تغییر کند.
این اظهارات پس از آن مطرح شد که مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی و محل تجمع نظامیان آن آماج حملات حزب‌الله لبنان قرار گرفت و طبق اذعان رسانه‌های صهیونیستی، این حملات ۱۵ کشته و زخمی در میان صهیونیست‌ها برجای گذاشته است. شنبه شب پیش از این حملات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جریان بازدید از شهرک «الجلیل» در نزدیکی مرز لبنان و در جمع نظامیان این رژیم و با هدف سرپوش گذاشتن بر شکست‌های میدانی ارتش این رژیم مدعی شده بود: «حزب‌الله درحال ارتکاب اشتباه است و ممکن است مرتکب اشتباه بزرگی شود. ساکنان بیروت ممکن است در وضعیتی مشابه غزه قرار گیرند.» وی همچنین به لفاظی‌هایی برای به هراس افکندن مردم لبنان دست زد و گفت: «خلبانان ما در کابین نشسته‌اند و دماغه هواپیماها به سمت شمال است، ما به اندازه کافی برای انجام هرکاری در جبهه جنوب (نوار غزه) نیرو و تجهیزات داریم، اما نیروی هوایی به سمت شمال می‌رود و قدرت آن بسیار زیاد است.» تهدیداتی که البته تأثیری ندارد.
 
درخواست امریکا از صهیونیست‌ها برای پرهیز از جنگ با حزب الله
در پی قدرت روز افزون حزب الله، رسانه امریکایی «آکسیوس» بامداد دیروز گزارش داد لوید آستین، وزیر دفاع امریکا از تل‌آویو خواسته از اقداماتی که شاید منجر به جنگ گسترده میان تل‌آویو و حزب‌الله شود، خودداری کند. آکسیوس به نقل از یک منبع صهیونیستی گزارش داد که آستین در تماس تلفنی با «یوآو گالانت» همچنین نگرانی خود را درخصوص تشدید تنش در مرز اسرائیل و لبنان بیان کرده است.
آکسیوس به نقل از منبع خود که به نامش اشاره نکرده، افزود، آستین همچنین از گالانت درخصوص حمله هوایی اسرائیل به لبنان توضیح خواسته است و گالانت به آستین گفته که سیاست اسرائیل آن است که جبهه دومی در لبنان علیه تل‌آویو شکل نگیرد. آکسیوس همچنین به نقل از منابع دیگری که آنها را آگاه خوانده گزارش داد برخی از مقامات دولت بایدن نگران هستند که اسرائیل درحال تحریک حزب‌الله است. این رسانه امریکایی همچنین گزارش داد یکی از مشاوران ارشد بایدن هفته گذشته به لبنان رفته و از طریق مقامات دولت بیروت هشدار خود را به حزب‌الله بیان کرده است.

 

ادامه در صفحه  20

جستجو
آرشیو تاریخی