صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

نشست خبری دومین دوره جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی برگزار شد

محلی برای عرضه استعداد و توانمندی‌های نسل جدید سینما

گروه فرهنگی/ دومین دوره جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی از 30 آبان تا 2 آذر‌ماه در موزه سینما برگزار می‌شود. جشنواره‌ای که قرار است محلی برای کشف استعدادها، عرضه توانمندی‌ها‌ و سنجش میزان توانایی هنرجویان آموزشگاه‌های سینمایی باشد و در عین حال فرصتی برای تعامل و یادگیری بهتر هنرجویان فراهم کند. اولین دوره این جشنواره پس از سال‌ها درخواست در اوایل دهه 90 به مرحله اجرا رسید، اما پس از برگزاری یک دوره متوقف شد. بعد از گذشت حدود 12 سال معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری که بخشی از فعالیت آن متمرکز بر مباحث آموزشی است، تصمیم گرفت این جشنواره را برگزار کند. در این دوره از جشنواره که رقابتی است، آثار منتخب هنرجویان در چهار شاخه فیلم کوتاه، بازیگری، فیلمنامه‌نویسی و عکاسی داوری خواهند شد. در فاصله یک هفته به آغاز این جشنواره، مهدی شفیعی، دبیر دومین جشنواره سراسری آموزشگاه‌های آزاد سینمایی و قادر آشنا، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی با حضور در جمع اهالی رسانه و مدیران آموزشگاه‌های آزاد سینمایی سراسر کشور درباره کم و کیف این رویداد، اطلاعاتی را ارائه کردند.
در ابتدای این نشست که در سالن فردوسی موزه سینما برگزار شد قادر آشنا، معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، برگزاری دومین دوره جشنواره را برآمده از درخواست مدیران آموزشگاه‌های آزاد سینمایی عنوان کرد و گفت:«در اولین روز‌های حضورم در سازمان سینمایی جلسه‌ای را با مدیران آموزشگاه‌های سینمایی سراسر کشور داشتیم. این دوستان خواسته‌هایی داشتند که یکی از آنها برگزاری همین جشنواره بود. ما در کشور ۴۰۰ و در تهران ۹۰ آموزشگاه آزاد سینمایی داریم و طبیعی است که این خواسته هم بحق و طبیعی باشد.» او در ادامه شناسایی استعدادها، عرضه توانمندی‌ها و همچنین ایجاد فرصتی برای دیده شدن تولیدات هنرجویان را از اهداف این جشنواره عنوان کرد و گفت:«ما باید این افراد را شناسایی کنیم تا بالاخره نسل جدید وارد عرصه سینما شوند.»
 مهدی شفیعی، دبیر این رویداد نیز در ابتدای صحبت‌هایش اطلاعات آماری درباره کم و کیف جشنواره ارائه کرد. به گفته او، از میان 1255 اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره، 600 اثر در بخش بازیگری، 250 اثر در بخش فیلم کوتاه، ۲۳۰ اثر در عکاسی و 179 اثر در بخش فیلمنامه ارسال شده است که در هر کدام از بخش‌ها آثار منتخب از اول تا دوم آذرماه رقابت خواهند کرد و سوم آذر‌ماه آثار برگزیده معرفی خواهند شد. او اظهار امیدواری کرد که این رویداد آثار هنرجویان را به قضاوت درست و ارتقای سطح کلی آموزشگاه‌ها و بررسی صحیح برساند. شفیعی در توضیحاتی درباره نحوه داوری آثار در بخش بازیگری گفت:«هیأت انتخاب ۷۵ اثر را انتخاب کرده و قرار است در روز‌های برگزاری جشنواره سالنی در موزه سینما در اختیار هنرجویان بازیگری قرار بگیرد و اجرای آنها به صورت مونولوگ توسط تیم داوری قضاوت شود.» همچنین نمایشگاهی از 35 اثر برگزیده عکاسی در موزه سینما برگزار و در روز اختتامیه به آثار برگزیده جوایزی اهدا خواهد شد. به گفته شفیعی، در بخش جنبی جشنواره با عنوان «غزه» که متناسب با اتفاقات روز به این رویداد اضافه شده است، در سه بخش فیلم کوتاه، دلنوشته‌خوانی یا گویندگی و ساخت کلیپ و انیمیشن آثاری دریافت شده است. طبق اطلاعات ارائه شده در این نشست، هنرجویان زن رکورددار حضور در این دوره از جشنواره هستند. معرفی هیأت داوران هر بخش به روزهای آینده موکول شد. در بخش پایانی این نشست، شفیعی در پاسخ به سؤالی، رتبه‌بندی و درجه‌بندی آموزشگاه‌های آزاد سینمایی، ساماندهی طرح دروس در آموزشگاه‌ها، صدور کارت صلاحیت برای آموزشگاه‌ها و همچنین تشکیل صنف آموزشگاه‌های آزاد سینمایی را از برنامه‌های در حال پیگیری سازمان سینمایی عنوان کرد. او در پاسخ به انتقاد یکی از مدیران آموزشگاه‌های آزاد سینمایی درباره نحوه داوری در بخش بازیگری به صورت مونولوگ و تناسب این اجرا با تئاتر گفت که بخش بازیگری در دو قالب فیلم کوتاه و اجراهای مستقل قضاوت خواهد شد. به گفته او، هنرجویان مونولوگی منتخب از ژانرهای متنوع سینمایی را بر اساس متن‌هایی که پیش از برگزاری جشنواره برایشان ارسال خواهد شد، اجرا خواهند کرد. با وجود برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با مدیران آموزشگاه‌های آزاد سینمایی، در این نشست پیشنهادهایی هم از سوی مدیران آموزشگاه‌ها برای دوره‌های آتی این رویداد مطرح شد. یکی از درخواست‌های مطرح شده در این نشست داوری شاخه‌های اصلی از جمله گریم به صورت مستقل بود. به گفته حاضران در این نشست، بخش قابل‌توجهی از آموزشگاه‌های سراسر کشور به صورت اختصاصی در آموزش یک شاخه فعالیت دارند و منتقدان این روند معتقدند با این رویکرد آنها از گردونه حضور در این رویداد حذف می‌شوند.
قادر آشنا در پاسخ به این درخواست با اشاره به اینکه منتخب شاخه‌هایی همچون کارگردانی، گریم، صدابرداری و... در بخش فیلم کوتاه داوری خواهند شد، افزود:«وعده ما این بود که جشنواره را برگزار کنیم و حالا برگزار کرده‌ایم. جشنواره تازه شروع شده است و نمی‌توان رضایت صددرصدی همگان را جلب کرد. در گام اول با همان حداقل‌ها فضا را برای رقابت ایجاد کردیم. ممکن است در سال‌های بعد این شاخه‌ها به صورت مستقل به جشنواره اضافه شوند.»
در بخش پایانی این نشست امیرشهاب رضویان پیشنهاد داد جایزه بازیگری این دوره از جشنواره به یاد امین تارخ نامگذاری شود.

جستجو
آرشیو تاریخی