صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

اولین نشست رسانه‌ای جشنواره ملی سرود فجر برگزار شد

رسالت متعالی سرود

سرود در ساختار رسمی وزارتخانه قرار می گیرد

نداسیجانی
خبرنگار

«در تلاش هستیم بتوانیم سرود را به جایگاه واقعی‌اش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برسانیم. حتی سعی‌مان بر این است.این مقوله درساختار رسمی وزارتخانه قراربگیرد.» این بخشی ازصحبت‌های محمد الله‌یاری، مدیرکل دفترموسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که دراولین نشست رسانه‌ای جشنواره‌ ملی سرود فجرمطرح شد. این برنامه روز گذشته در سالن کنفرانس دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزارشد.
تأکید مقام‌معظم‌رهبری به مقوله سرود
سرود یکی ازانواعِ «کاربردی» موسیقی همراه با کلام (و گاه بی‌کلام) است که طی این سال‌ها نگاه جدی به آن نشده ومحدود به آثاری بود که در برخی از نهادهای فرهنگی کشورتولید می‌شد.اما با روی‌ کارآمدن دولت سیزدهم و درپیگیری فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری به این مقوله که ایشان بر«زبده‌گزینی درشعر، صدا و آهنگ در سرودها و انتخاب موضوعات اسلامی، انقلابی و ملی» در سرود تأکید داشته‌اند وهمچنین تأکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به احیای این هنرمتعالی، سرانجام جشنواره‌ای با موضوع سرود راه‌اندازی شد. جشنواره‌ای ملی که بتواند در معرفی این هنرانقلابی اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
محمد الهیاری مدیرکل دفتر موسیقی در ابتدای نشست رسانه‌ای این جشنواره در جملاتی گفت: «با روی کارآمدن دولت سیزدهم و حضور آقای اسماعیلی به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید بر این بود گونه سرود دوباره احیا شود. البته پس از پیروزی انقلاب اسلامی دفتر سرود ایجاد شده بود اما به دفتر موسیقی تغییر نام داد و طی این روند سرود به مرور زمان کمرنگ شد و به حاشیه رفت. اما اکنون با راه‌اندازی دفتر سرود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای توجه بیشتر به سرود اقدامات و تلاش‌های لازم را انجام خواهیم داد و به این واسطه، این مقوله مسیر مشخصی را طی خواهد کرد. خوشبختانه با روی کارآمدن آقای جلیلی درسمت مدیریت سرود دفتر موسیقی وزارت فرهنگ، تلاش کردیم تا درحوزه سرود تولید انبوه داشته باشیم، آنچه مهم بود شناسایی گروه‌های سرود کشور، توانمندسازی سرپرستان گروه‌های سرود، ارتقای سطح موسیقایی گروه سرود و مواردی ازاین دست بوده است. شرایطی که منجربه تولید آثاری درحوزه آموزش بوده و برای ما بسیارمهم است.
با متولیان عرصه سرود رقابت نداریم
مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بیانات مقام‌معظم‌رهبری در تقویت حوزه سرود، تأکید کرد: ما تصمیم داریم علاوه‌بر تقویت سرود درهمه بخش‌ها برحسب فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری، درحوزه‌هایی غیراز سرود دانش‌آموزی هم فعالیت‌هایی داشته باشیم. شرایطی که می‌تواند در حوزه سرود دانشجویی هم مورد‌توجه قرارگیرد.علاوه‌براین موضوع تصمیم داریم بااستفاده ازآثارآهنگ‌سازان شناخته شده موسیقی و سرود، کارهایی را در حوزه بزرگسال انجام بدهیم. ما به‌هیچ عنوان قصدی برای رقابت با متولیان عرصه سرود نداریم آ‌نچه انجام می‌شود موازی‌کاری نیست بلکه تنظیم فعالیت‌های سرود کشور به‌واسطه دفترموسیقی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی است که هم‌اکنون نیزدرحال انجام است.
جمع‌آوری تولیدات سرود در قالب یک آلبوم
او در ادامه اظهار کرد: ما طی این ماه‌ها جلسات متعددی را با گروه‌های سرود و فعالان این عرصه برگزار کردیم و تصمیم داریم با برگزاری جلسات آسیب‌شناسی شرایط بهتری را برای ارتقای سطح کیفی آثارانجام دهیم. ما در حوزه تولید هم برنامه‌های متعددی داریم و دراین راستا هشت تا ده اثر تولید شده که در قالب آلبوم‌هایی منتشر خواهند شد.
به گفته رئیس جشنواره موسیقی فجر، «بخش سرود سال گذشته در قالب این جشنواره در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد و امسال هم بخش سرود را در جشنواره موسیقی فجر خواهیم داشت.» او تأکید کرد: «سرود قابلیت این را دارد که یک جشنواره بزرگ و مستقل داشته باشد و امیدوارم برگزاری جشنواره سرود فجر بتواند به ارتقای سطح کیفی و افزایش وحدت و مودت بین اهالی موسیقی و سرود کمک کند.»
هدف ما ارتقای سطح شنیداری مردم است
حامد جلیلی، مدیر سرود دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر اولین جشنواره ملی سرود فجر هم در این نشست بیان داشت: در سال‌های اخیر جشنواره‌های متعددی با موضوع سرود برگزار شده که اتفاق مبارکی است و دربرگیرنده قابلیت‌های جریان‌سازی در عرصه سرود است. هدف ما ارتقای سطح شنیداری مردم است. سرود یک رسالت متعالی دارد که باید از قابلیت‌های آن استفاده کرد.
 محتوای سرود در قالب خانواده
او درپاسخ به «ایران» درباره بخش محتوای سرود باتوجه به شرایط امروز جامعه گفت: «تمام تلاش‌مان را انجام دادیم تا موضوعات تربیتی و تعلیمی در بخش‌های مختلف جشنواره سرود فجر پیش‌روی مخاطبان قرار گیرد. این در حالی است که ما در حوزه‌های خانواده هم تصمیم داریم که بخش‌های ویژه‌ای را در نظر بگیریم که می‌تواند دربرگیرنده تنوعات مختلفی باشد. موضوع اخلاق و خانواده و موضوعاتی که جامعه درگیر آن بوده در بخش ملی جشنواره به آن توجه شده و جایزه‌ای هم برای آن در نظر گرفته شده است.»
مدیر کل دفتر سرود وزارت ارشاد بیان کرد: از دیگر بخش‌هایی که در این جشنواره روی آن تأکید بسیاری داریم بخش موسیقی کرال است. موضوعی که در ورای آفت پلی‌بک‌خوانی است و می‌تواند دربرگیرنده مؤلفه‌های مهم آموزشی باشد که در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی انجام گرفته که باید حتی خارج از جشنواره موسیقی فجر نیز مورد توجه ما باشد. ما باید گروه‌های سرود را مجاب کنیم که به حوزه موسیقی کرال توجه بیشتری داشته باشند. این موضوع یکی از مهم‌ترین اهداف ما در بخش سرود دفتر موسیقی است که باید روی آن تمرکز بیشتری داشته باشیم.
کر، آکاپلا و سرود سه رویکرد مهم یک جشنواره
مسعود صیامی، دبیر اجرایی جشنواره ملی سرود فجر هم در این نشست بیان کرد: جشنواره امسال با رویکرد متفاوت در سه بخش فراخوان داده است و در همین راستا گروه‌های «کر»، «آکاپلا» و «سرود» می‌توانند در جشنواره شرکت کنند و در کنار آن دو بخش جانبی نیز قرار گرفته، کتاب در رابطه با جمع‌خوانی و بخش دیگر هم مربوط به پایان‌نامه‌هایی با موضوع سرود است که در این راستا براساس محتوای فراخوان هنرمندان می‌توانند شرکت کنند. ما در این زمینه هیچ محدودیت جنسیتی نداریم و همه گروه‌ها و هنرمندان این عرصه می‌توانند آثارشان را براساس فراخوان به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
 صیامی در ادامه صحبت‌های خود گفت: ما برای این جشنواره چهار مرحله را طراحی کردیم که به‌نظرم اتفاق متفاوتی است. مرحله اول ابتدا ارسال آثار است که ما در این زمینه روی اجرای زنده گروه‌ها تأکید داشته و داریم. یعنی گروه‌ها باید اثر مورد نظرشان را برای ارسال به ستاد جشنواره به‌صورت زنده بازخوانی کرده و تصویر آن را به جشنواره ارسال کنند. بعد از این ما مرحله مقدماتی را داریم که پس از آن آثار به مرحله منطقه‌ای و استانی راه پیدا خواهند کرد. ما در این حوزه پنج یا شش منطقه کشوری را انتخاب کردیم که در این مرحله آثار مورد داوری قرار می‌گیرند و پس از آن آثار منتخب به مرحله نهایی جشنواره راه پیدا می‌کنند. البته گروه‌های راه‌یافته به بخش نهایی جشنواره موظفند که یک اثر تولیدی جدید را با حضور یک «راهبر» تولید کنند که این می‌تواند شرایط برگزاری جشنواره را متفاوت کند. هیأت داوران اجرای زنده آثار است که از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود به همین جهت تلاش شده تا بخش نهایی جشنواره سرود فجر بتواند دربرگیرنده تفاوت‌های کیفی باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی