صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

بررسی کلیات لایحه بودجه در هیأت دولت

جلسه هیأت دولت دیروز یکشنبه به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در دو نوبت ویژه به صورت فوق‌العاده برگزار شد و به ادامه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ اختصاص داشت. مخبر در ابتدای جلسه به سفر آیت‌الله رئیسی به ریاض برای شرکت در اجلاس فوق‌العاده و مشترک سازمان کشورهای اسلامی و اتحادیه عرب در خصوص بحران غزه اشاره کرد و سخنرانی رئیس‌جمهور در دفاع از مردم مظلوم فلسطین و تبیین نقش امریکا در این جنایات هولناک و دعوت کشورهای اسلامی برای کمک به مردم غزه را اصولی، مبنایی و برجسته خواند. معاون اول رئیس‌جمهور افزود: جنگ غزه نمایشگاهی واقعی از نقض حقوق بشر و جنایت جنگی است که افکار عمومی ملت‌ها را به واکنش واداشته و ضروری است مسئولان دولت‌ها بویژه دولت‌های اسلامی در اجابت خواست عمومی نسبت به تلاش برای توقف جنایت علیه مردم فلسطین اقدام عاجل به عمل آورند. در ادامه جلسه چند آیین‌نامه اجرایی مطرح شد و به تصویب رسید.

 

در صورت تأیید شورای نگهبان:
خدمت سربازی ۱۲ ماه می‌شود

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر دیروز و در ادامه بررسی مواد ارجاعی از کمیسیون تلفیق بند «ن»
ماده ۱۰۲ لایحه برنامه هفتم را تصویب کردند. این مصوبه در صورت تأیید شورای نگهبان اجرا می‌شود. طبق این مصوبه، ستادکل نیروهای مسلح به منظور تحکیم دفاع از استقلال، تمامیت ارضی کشور، استفاده از ظرفیت‌های ملی و ایجاد انگیزه لازم برای جوانان در انجام خدمت وظیفه و رشد تعالی و توانمند‌سازی و افزایش مهارت‌های آنها در طول سال‌های اجرای برنامه هفتم توسعه نسبت به کاهش خدمت سربازی به میانگین ۱۲ ماه و جایگزینی سایر عضویت‌ها، تعیین تکلیف مشمولان غایب و دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور که به تأیید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی آموزش حوزه‌های علمیه می‌رسد اقدام نماید. تبصره ۱- در راستای سیاست کلان ابلاغی افزایش جمعیت، مشمولان غایب و غیر غایب بالای ۳۰ سال و دارای دو فرزند یا بیشتر از خدمت وظیفه عمومی معاف می‌باشند. تبصره ۲- ادامه تحصیل دانش‌آموزان مقطع دیپلم و بالاتر و طلاب حوزه‌های علمیه در خارج از کشور مطابق قانون خدمت وظیفه عمومی مجاز می‌باشد و دستورالعمل صدور معافیت تحصیلی آن توسط ستاد کل با همکاری وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه و اجرایی می‌گردد.

 

توصیه وزیر کشور به نمایندگان مجلس

 وزیر کشور از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست رویکردشان تا انتخابات به‌گونه‌ای باشد که باعث تقویت مشارکت شود. احمد وحیدی روز گذشته در جلسه شورای معاونین وزارت کشور، تأکید کرد: وزارت کشور و ستاد انتخابات، به عنوان مجری انتخابات از همه امکانات استفاده خواهند کرد تا بر اساس چهار مؤلفه سلامت، امنیت، شفافیت و رقابت، انتخابات اسفند به بهترین شکل ممکن برگزار شود. وی افزود: در دوره های گذشته گاهی مشاهده می‌شد که برخی نمایندگان سابق در دوره‌های نزدیک به انتخابات مسیر انتقاد از مدیران اجرایی را در پیش می‌گرفتند که این موجب کاهش مشارکت می‌شد. در این دوره انتظار می‌رود به‌رغم اینکه نمایندگان مجلس حق نظارت و سؤال از مدیران اجرایی را دارند و انتقاد سازنده موجب رشد و بالندگی خواهد شد، اما مراقب باشند فضای انتقادی به فضای انتخاباتی وصل نشود که این کار ممکن است به مشارکت آسیب بزند. وحیدی از همه گروه‌ها، جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های تأثیرگذار خواست از امکانات و ظرفیت‌های خود برای تقویت مشارکت استفاده کنند. وزیر کشور انتخابات در نظام مردم‌سالاری دینی را مظهر دموکراسی واقعی دانست و گفت: در نظام جمهوری اسلامی ایران همه ارکان نظام به شکل مستقیم یا غیرمستقیم در محضر انتخاب مردم قرار دارد و آنان تعیین‌کننده واقعی سرنوشت خود هستند. وی افزود: ستاد انتخابات کشور از سال گذشته مشغول برنامه‌ریزی است تا بر اساس قانون جدید، انتخابات را به بهترین شکل ممکن و بر اساس مرّ قانون برگزار کند.

 

فرمانده نیروی دریایی ارتش :
دولت سیزدهم ضعف‌های توسعه دریامحور را جبران خواهد کرد

امیر دریادار ایرانی با تأکید بر اینکه سازمان‌های مختلف باید ذیل سیاست‌های کلی توسعه دریامحور برنامه‌های اجرایی خود را تدوین کنند و کار را پیش ببرند، گفت: برای تحقق این سیاست‌ها علاوه بر همت و تلاش مجدانه و جهادی تمامی سازمان‌ها، در گام نخست باید سازمان‌های دریایی کنار یکدیگر قرار گیرند و خارج از فضای بوروکراسی اداری، اصل قضیه را پیش ببرند و با هم‌افزایی و کمک به یکدیگر شرایط را برای تحقق سیاست‌های ابلاغی، ‌فراهم کنند که اتفاق مبارکی رخ دهد.
وی افزود: رئیس‌جمهور، معاون اول و بدنه دولت همسو با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری عمل خواهند کرد و قطعاً با هم‌افزایی و تلاش مضاعف در صورت تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، ضعف‌های گذشته نیز جبران خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی