صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲

سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح کرد

تحفظ ایران درباره برخی بندهای قطعنامه نشست ریاض

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد که اکثر پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکره سند در قطعنامه درج شده است و لحن و عبارات این قطعنامه قوی و محکم است.
سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در نشست اضطراری اخیر که شنبه گذشته با هدف بررسی وضعیت بحرانی غزه برگزار شد، با پیشنهادات مشخصی از سوی جمهوری اسلامی روبه‌رو شد که 10 محور پیشنهادی را شامل می‌شد. این گردهمایی بازتاب روشنی بود از نزدیکی مواضع کشورهای منطقه که پیشتر در پی تلاش تل‌آویو برای عادی‌سازی رابطه در منطقه فاصله زیادی از هم گرفته بودند. در پایان این نشست بیانیه‌ای صادر و ضمن محکومیت تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، بر ضرورت رفع محاصره این منطقه و ارسال کمک‌های انساندوستانه عربی، اسلامی و بین‌المللی به آن تأکید شد.
اکثر پیشنهادهای ایران درج شد
سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در سخنان خود در این نشست با بیان اینکه امروز ماجرای غزه رویارویی محور شرافت در برابر محور شرارت است و همه باید مشخص کنند که در کدام صف قرار گرفته‌اند، دولت امریکا را آمر و شریک اصلی جنایات صهیونیست‌ها در پنج هفته اخیر علیه مردم مظلوم غزه معرفی و خاطرنشان کرد‌، اکنون که مجامع بین‌المللی تحت نفوذ امریکا دچار بی‌هویتی، بی‌تصمیمی و بی‌خاصیتی شده‌اند، ما باید میدان را به دست بگیریم.
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته به توضیح ابعاد قطعنامه مصوب اجلاس فوق‌العاده سران سازمان همکاری اسلامی در ریاض و محورهای پیشنهادی ایران پرداخت و گفت: «اکثر پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران در طول مذاکره سند در قطعنامه درج شده است و لحن و عبارات این قطعنامه قوی و محکم است.»
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به بندهایی از قطعنامه پایانی نشست، محورهایی همچون درخواست از همه دولت‌ها برای متوقف کردن صادرات اسلحه به رژیم صهیونیستی، درخواست از شورای امنیت برای تصمیم‌گیری فوری در خصوص توقف درگیری‌ها، جلوگیری از تخریب بیمارستان‌ها، منع ورود دارو، غذا و سوخت به غزه، طرح رفع حصر غزه و ورود کاروان‌های بشردوستانه عربی، اسلامی و بین‌المللی، درخواست از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی برای شروع تحقیق فوری جنایت جنگی و جرایم ضدبشریت و ایجاد واحد نظارت حقوقی در دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی برای مستندسازی جرایم رژیم اسرائیل را از مصادیق مهم و مستحکم قطعنامه پایانی برشمرد.

حق مشروع مقابله با اشغال
کنعانی همچنین تأکید کرد که قطعنامه مصوب اجلاس سران در ریاض با وجود متن قوی، در عین حال چند بند دارد که جمهوری اسلامی ایران در گذشته نیز همواره نسبت به آنها اعلام تحفظ کرده و مجدداً نیز در نشست مقامات ارشد و وزرای خارجه تأکید شد که ایران در مورد برخی بخش‌ها بویژه اشاره به راه‌حل دو دولتی، مرزهای ۱۹۶۷ و طرح صلح عربی تحفظ دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد موضع گروه عرب مندرج در قطعنامه در خصوص اینکه ساف تنها نماینده قانونی ملت فلسطینی است، تحفظ داشته و معتقد است که تمام فلسطینیان و گروه‌های فلسطینی ازجمله ساف نمایندگان ملت فلسطین هستند و حق مبارزه با اشغالگر و تعیین سرنوشت طبق حقوق مصرح بین‌المللی را دارند.»
کنعانی تأکید کرد: «این موارد توسط نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در جده نیز طی یادداشت رسمی به دبیرخانه سازمان منعکس شد و در گزارش نهایی نشست منعکس خواهد شد.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی