صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و هفت - ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲

آیت‌الله رئیسی در بازگشت از عربستان مطرح کرد

حمایت از مقاومت تنها راه آزادی قدس شریف

رئیس‌جمهور بامداد یکشنبه (روز گذشته) در بازگشت از سفر کوتاه و پرکار به عربستان سعودی که به منظور شرکت در نشست مشترک سران سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب انجام شده بود، نتایج و دستاوردهای این سفر را تشریح کرد. در این سفر، برخلاف برخی دیگر کشورهای حاضر، آیت‌الله رئیسی، در بیانی صریح و محکم، امریکا را عامل، بانی و آمر این جنایت‌ها برشمرد. نکته این است که این سفر را باید در چهارچوب تحرکات، سفرها و دیگر دیدارهای خارجی رئیس‌جمهور در روزهای اخیر برشمرد. علاوه بر 10 دیداری که آیت‌الله رئیسی در ریاض با سران کشورهای عرب و مسلمان داشت، پیش از آن در تاشکند پایتخت ازبکستان نیز دیدارهایی با برخی کشورها، بویژه در موضوع فلسطین و غزه انجام شده است. این امر به همراه تماس‌ها و گفت‌و‌گوهای تلفنی رئیس‌جمهور با سران کشورهای مختلف جهان، حتی کشورهای اروپایی، نشان دهنده تلاش فراگیر و بی‌وقفه آیت‌الله رئیسی برای توجه دادن سران کشورهای جهان به رنج‌های غزه و مردم فلسطین است. این تحرکات و تلاش‌های دیپلماتیک گسترده، واقعیتی است که حتی دشمنان هم به آن وقوف داشته و به نقش ایران در تحولات منطقه اذعان دارند.

حرف‌های متقن ایران در مسأله فلسطین
آیت‌الله رئیسی در بازگشت از سفر ریاض، با بیان اینکه شرکت در این نشست از دو جهت اهمیت داشت؛ یکی اینکه این نشست با حضور همه کشورهای اسلامی و عربی برگزار می‌شد و دیگر اینکه موضوع آن مسأله اصلی امروز جهان و همه مردم دنیا بود، اظهارکرد: جمهوری اسلامی ایران درباره موضوع فلسطین حرف‌های متقنی برای گفتن دارد و بنده سعی کردم در این سفر صدای ملت ایران و مردمی که حق فلسطینیان را در خیابان‌ها فریاد می‌زنند، باشم. رئیس جمهور اضافه کرد: ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نظر صریح و روشنی درباره حق مردم فلسطین داشته و متقابلاً رژیم صهیونیستی را همواره رژیمی جعلی، غاصب و بی‌هویت می‌دانسته است. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه مرور زمان حتی اگر 75 سال باشد، برای یک رژیم غاصب و اشغالگر مشروعیت و حق مالکیت ایجاد نمی‌کند، اظهارکرد: جمهوری اسلامی ایران به پیروی از نظر روشن و صریح امام راحل و رهبری معظم انقلاب اسلامی، حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، مسأله آزادی قدس و احقاق حقوق ملت فلسطین را مسأله اول جهان اسلام و محک تشخیص و شناخت مواضع حقیقی کشورها می‌دانسته و می‌داند.

معرفی امریکا به عنوان مجرم اصلی
رئیس جمهور در ادامه تبیین نگاه جمهوری اسلامی درباره فلسطین و روشنگری درباره ابعاد جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه را از دیگر اهداف خود برای شرکت در این نشست برشمرد و اظهارکرد: یکی از تفاوت‌های اصلی حضور و سخنرانی ما در این نشست نسبت به دیگر شرکت‌کنندگان معرفی امریکا به عنوان مجرم اصلی در این جنایات بود که هم در ایجاد، هم در بقا و هم در تسلیح و حمایت از رژیم صهیونیستی در کشتار زنان و کودکان فلسطینی بیشترین نقش را داشته است.

راهکار ایران برای مسأله فلسطین
آیت‌الله رئیسی همچنین به تشریح راهکارها و پیشنهادات 10 گانه خود در این نشست برای برون رفت غزه از بحران کنونی و تأکید بر ضرورت حمایت از مقاومت به‌عنوان تنها راه آزادی قدس شریف پرداخت و گفت: ما در این اجلاس برخلاف آنچه برخی درباره آینده مسأله فلسطین در قالب راهکار دو دولت بیان کردند، راهکاری کاملاً دموکراتیک مبتنی بر مراجعه به آرای همه فلسطینیان اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی برای تعیین سرنوشت‌شان ارائه کرده‌ایم.
رئیس جمهور در ادامه برگزاری قریب به 10 دیدار جانبی در حاشیه این اجلاس با سران کشورهای عربی و اسلامی و ابراز خرسندی آنها از بیان موضع صریح جمهوری اسلامی درباره مسأله فلسطین و غزه و همچنین مرور روابط دوجانبه و بین‌المللی در خلال این دیدارها را از دیگر فرصت‌های به‌دست آمده در این نشست عنوان کرد و اظهار داشت: امیدواریم آنچه در این سفر و در این نشست انجام شد در جهت تأمین منافع ملی و امت اسلامی بوده باشد، ان‌شاءالله.

جستجو
آرشیو تاریخی