صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و شش - ۲۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و شش - ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

وعده الهی برای حمایت از مظلوم

دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی
قرآن پژوه و هیأت علمی
جامعه المصطفی(ص)

  1. قرآن کریم حوادث و مصیبت‌های بشری را سه دسته معرفی می‌کند: نخست، مصیبت‌هایی که در اثر کوتاهی انسان به او می‌رسد: «و آنچه از رنج و مصایب به شما می‌رسد همه از دست (اعمال زشت) خود شماست در صورتی که خدا بسیاری از اعمال بد را عفو می‌کند.» (شوری / 30) دسته دوم، مصیبت‌هایی که برای امتحان انسان آمده است: «و البته شما را به پاره‌ای از سختی‌ها چون ترس و گرسنگی و نقصان اموال و نفوس و آفات زراعت بیازماییم و صابران را بشارت و مژده بده.» (بقره / 155) دسته سوم، مصیبت‌هایی که به خاطر ظلم افراد به همدیگر است که چنین ظلمی را اکنون در فلسطین شاهد هستیم که در این مورد، خداوند اجازه قتال داده است.
 
2. بیش از هفتاد سال است که ملت فلسطین تحت ستم قرار گرفته و سرزمین‌شان غصب و جان و مال‌ آنان مورد تعرض واقع شده است. این ظلم از جانب صهیونیست‌ها انجام می‌گیرد که توسط انگلستان بر این سرزمین مسلط شدند و سپس مورد حمایت امریکا قرار گرفتند.
انگلیسی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم، پایگاهی را از عثمانی گرفته و یهودیان را در آنجا ساکن کردند. انگلیسی‌ها می‌خواستند از روحیات آنها برای تسلط بر منطقه استفاده کنند. به قول حضرت امام(ره) یک غده سرطانی را برای تسلط بر مسلمانان ایجاد کردند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، باید پیشانی و بازوی افرادی را که در مقابل صهیونیست‌ها ایستاده‌اند بوسید وگرنه تا هستند کودک‌کشی می‌کنند و این نشانه ضعف اسرائیل است و این ضعف و ذلت، به نابودی آنان منتهی خواهد شد. نشانه‌های این پیروزی هم ظاهر شده است.
در آیه ۴ سوره اسراء آمده است: «و در کتاب (تورات، یا در لوح محفوظ و کتاب تکوین الهی) خبر دادیم و چنین مقدر کردیم که شما بنی اسرائیل دو بار در زمین فساد و خونریزی می‌کنید و تسلط و سرکشی سخت ظالمانه می‌یابید (یک بار به قتل اشعیا و مخالفت ارمیا و بار دیگر به قتل زکریا و یحیی)» در آیه ۵ سوره اسراء هم آمده است: «پس چون وقت انتقام اول فرا رسد بندگان سخت جنگجو و نیرومند خود را (چون بخت النصر) بر شما برانگیزیم تا آنجا که در درون خانه‌های شما نیز جست‌وجو کنند. و این وعده (انتقام خدا) حتمی است»
 3. یکی از سنت‌های الهی این است؛ کسانی که راه پیامبران را بروند خداوند به آنان کمک می‌کند: «آنان که گفتند: محققاً پروردگار ما خدای یکتاست و بر این ایمان پایدار ماندند فرشتگان رحمت بر آنها نازل شوند (و مژده دهند) که دیگر هیچ ترسی (از وقایع آینده) و حزن و اندوهی (از گذشته خود) نداشته باشید و شما را به همان بهشتی که (انبیا) وعده دادند بشارت باد.» (فصلت/ ۳۰) بنابراین سنت الهی، پیروزی مسلمانان است و فرموده چه بسا گروه‌های کوچکی که مؤمن هستند و با توکل بر خدا به جبهه می‌‌روند و بر گروه‌های بزرگ پیروز شوند. وعده الهی، حق است. هرچند که ممکن است در این راه صدماتی هم بر انسان وارد شود اما باید مسیر را ادامه داد و وظیفه ماست که با ظالم مبارزه کرده و از مظلوم حمایت کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی