انتقال بار از آفریقا و حوزه خلیج‌فارس به ایران

سرمایه‌گذاری چینی‌ها برای تحقق سیاست های توسعه دریامحور بنادر کشورمان آغاز شد

معاون وزیر راه و شهرسازی اقدامات توسعه‌ای و عمرانی این سازمان در دولت سیزدهم را مردم‌محور دانست و گفت: بر مبنای تأکید رهبر انقلاب مبنی بر توسعه اقتصاد دریا محور و با هدف رونق اشتغال و معیشت مردم ساحل‌نشین، ساخت و تکمیل بنادر کوچک در مناطق ساحلی فاقد بندر در جنوب در دستور کار قرار دارد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی‌اکبر صفایی در «همایش ملی فرصت‌های نوپدید دریایی» در انزلی، گفت: با راهبرد اقتصاد دریا و رویکرد دگرگونی معیشت مردم جنوب، «بندر خمیر» در استان هرمزگان و «بندر اروند کنار» در خوزستان به بهره‌برداری رسید و تحویل مردم شد، «بندر سیریک» نیز در هرمزگان آماده بهره‌برداری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با اتمام مطالعه طرح جامع «بندر بزرگ مکران»، این بندر نیز در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد تا این بندر بتواند تحول عظیم اقیانوسی برای کشور داشته باشد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به آغاز مطالعات طرح جامع توسعه دریامحور از سال ۱۴۰۰ در کشور، تأکید کرد: با ابلاغ سیاست‌های کلان اقتصاد دریا توسط مقام معظم رهبری، سیاست‌گذاری یکپارچه در حوزه فعالیت‌های دریایی با هدف توسعه اقتصاد دریامحور و اشتغالزایی انجام شده تا تعریف درستی از مفاهیم توسعه دریامحور، اقتصاد دریا و ساحل ارائه شود.
صفایی با بیان اینکه سازمان بنادر بر اساس ادبیات حکمرانی منبعث از مطالعات سند اقتصاد دریا به توسعه و پیشرفت دریایی در همه بخش‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیط زیستی، علم و فناوری و امنیتی می‌پردازد، اظهار داشت: حوزه دیگری که مطالعه آن انجام شده و نتیجه آن در اختیار سازمان برنامه‌ریزی کشور قرار گرفته است، آمایش سرزمینی طرح ویژه راهبردی توسعه پایدار و یکپارچه جنوب کشور است که با هماهنگی با فرماندهان نیروی دریایی سپاه و ارتش این سند به‌زودی ارائه می‌شود تا در سطح ملی به تصویب برسد.
 مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: در حوزه دریایی در جنوب کشور نیز کریدورهایی در حال شکل‌گیری است که آخرین آن توسط کشورهای روسیه و هند دنبال می‌شود. در این کریدور بندر چنای در شرق هند به بندر ولادی وستوک مسکو در روسیه وصل می‌شود.
صفایی تأکید کرد: با راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب می‌توانیم زمان انتقال کالا را از بندر بمبئی تا روسیه و قزاقستان کاهش دهیم.
وی با اشاره به نهایی شدن قرارداد بلندمدت ایران با هند برای نقش‌آفرینی بیشتر و مؤثرتر در بندر چابهار، افزود: مذاکراتی نیز با شرکت چینی انجام شده و امیدواریم با سرمایه‌گذاری آنها انتقال کالا از کشورهای آفریقایی و حاشیه خلیج‌فارس با کشتی‌های رو-رو، سپس از بندر شهید رجایی تا قزاقستان انجام شود.
به گفته صفایی، برای اولین‌بار چهار فروند کشتی‌های رو-رو در جنوب توسط سرمایه‌گذاران خارجی خریداری شده و ترمینال کشتی رو-رو در بندر شهید رجایی نیز مهیا شده است.
وی در پایان اعلام کرد: با خریداری هزار دستگاه کامیون خارجی و تولید داخل، به‌زودی سرویس دریایی کشورهای آفریقایی و عربی به بندرعباس و از آنجا به ترکیه و مجموعه کشورهای شرق دریای خزر، قزاقستان و روسیه متصل خواهد شد تا غلات قزاقستان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر شود.

 

برش

تمرکز بر فعال‌سازی سند دریامحور
معاون وزیر راه و شهرسازی فعال‌سازی سند دریامحور در بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سکونتگاهی در جزایر کشور را راهبرد دیگر وزارت راه برشمرد و تأکید کرد: به عنوان مثال در طرح جامع جزیره ابوموسی، نقطه‌بندی و جانمایی‌ها به صورت موضوعی و موضعی انجام شده، به این معنا که چه فعالیتی در چه قسمتی انجام شود.
صفایی گفت: موضوع مهم دیگری که در دولت سیزدهم با قوت دنبال می‌شود، توسعه مناسبات تجاری و بازرگانی با کشورهای همسایه است و اکنون تأثیر ارتباط با کشورهای همسایه در منطقه شمال کشور مشهود است. وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته، کشورمان کمترین تجارت دریابرد را در منطقه خزر داشت، اعلام کرد: امسال تجارت دریابرد را در بندرانزلی به ۴۶ درصد، در بندر امیرآباد به ۶۰ درصد و در بندر نوشهر به ۱۲۰ درصد رساندیم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج
 - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲