صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و پنج - ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۵

مدیرکل متوسطه نظری آموزش و پرورش عنوان کرد

ارائه الگوهای جدید تدریس برای توسعه صلاحیت حرفه‌ای معلمان

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

 وقت آن رسیده آموزش و پرورش با تزریق نیروهای جدید به مدارس نحوه تدریس را هم به روز کند. اکنون این وزارتخانه در صدد آن است الگوی جدیدی برای تدریس معلمان ایجاد کند، هرچند این‌گونه طرح‌ها بارها با شکل‌های مختلف از سوی این وزارتخانه عنوان شده اما آن‌طور که انتظار می‌رفت از سوی برخی از معلمان مورد استقبال قرار نگرفته است و خیلی از آنها حاضر به تغییر شیوه آموزشی خود نشده‌اند. در هر صورت کنار گذاشتن شیوه‌های منسوخ آموزشی باید مورد توجه معلمان باشد.
عباس سلطانیان، مدیرکل متوسطه نظری آموزش و پرورش، در گفت‌و‌گو با «ایران» در این باره که استفاده از شیوه‌های منسوخ چه آسیبی به دانش‌آموزان می‌زند، گفت: استفاده از شیوه‌های منسوخ به نیازهای دانش‌آموزان امروز، پاسخ نمی‌دهد. نگاهی که ما به الگوی جدید تدریس داریم به همین علت است. با همین نگاه ۱۹ دوره از جشنواره الگوهای برتر تدریس را برگزار کردیم. هر سال درس‌های مختلفی برای تهیه الگوی جدید تدریس معرفی می‌شوند. معتقدیم آموزش معلمان و توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان و مسلح شدنشان به روش‌های نوین یادگیری اساس رشد دانش‌آموز است.
وی در پاسخ به این سؤال که به نظر می‌رسد فاصله زیادی بین طرز تفکر و شیوه‌های تدریس برخی از معلمان در زمینه آموزش در مدارس با شیوه‌های مورد توجه بچه‌های امروز وجود دارد، گفت: همین معلمان در خانه خود فرزندانی دارند که متعلق به همین نسل هستند و نزدیک کردن فاصله بین اطلاعات معلمان با دانش‌آموزان یکی از مباحث اصلی و چالش‌های ما در دوران کرونا بود. به عنوان مثال وقتی کرونا شیوع پیدا کرد برخی از معلمین زمانی که با این موضوع مواجه شدند، برای تولید محتواهای آموزشی دچار مسأله و مشکل بودند. در همان برهه ما به معلمان آموزش دادیم که با استفاده از ابزارها و سامانه‌ها چطور بتوانند محتوای الکترونیکی درست کنند و در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند.
معلمان در برخی از جهات مثل هوش مصنوعی و کدنویسی با دانش‌آموزان قدری فاصله دارند. برای اینکه دانش معلمان در حوزه هوش مصنوعی افزایش پیدا کند دوره‌های ضمن خدمت برگزار می‌کنیم و نیروهای جدیدی که داریم و آموزش‌هایی که در دانشگاه فرهنگیان داریم مبتنی بر همین رویکردهای جدید است. در دانشگاه فرهنگیان با معلمانی که به مجموعه ما اضافه می‌شوند این خلأ و گپ را پر خواهیم کرد.
سلطانیان درباره دروس امسال که الگوی جدید تدریس دریافت خواهند کرد گفت: هر سال یکی دو عنوان درس را به صورت چرخشی برای برنامه‌ریزی در زمینه الگوهای جدید تدریس انتخاب می‌کنیم. امسال درس فیزیک، تفکر و سواد رسانه‌ای و آمادگی دفاعی را به دلیل اهمیتی که این موضوعات داشتند انتخاب کردیم.
مدیرکل متوسطه نظری آموزش و پرورش با اشاره به اینکه الگوی تدریس برای هر درس متفاوت است، گفت: به عنوان مثال امسال در درس فیزیک الگوی تدریسمان مبتنی بر روش حل مسأله است. یا در درس آمادگی دفاعی و تفکر و سواد رسانه‌ای مبتنی بر الگوی 7E است.
وی با تأکید بر اینکه فرهنگیان باید در دوره‌های ضمن خدمت حضور فعال داشته باشند، گفت: توصیه ما به مدیران همواره این است که مقدمات حضور پررنگ معلمان و فرهنگیان را در دوره‌های ضمن خدمت و جشنواره‌ها فراهم کنند.
وی افزود: هدف ما از در نظر گرفتن الگوهای جدید برای تدریس این است که معلم در موقعیت قرار بگیرد و اطلاعات خود و روش تدریسی را که در کلاس درس موفق بوده
ارائه کند. اگر پس از داوری وارد مرحله کشوری شد و در مرحله کشوری هم مقام آورد، آن تدریس را در آن موضوع کتاب درسی هم از طریق سامانه ltms، هم از طریق تهیه dvd و cdهایی که در اختیار همکاران قرار می‌دهیم و هم از طریق سامانه شاد در اختیار معلمان هم رشته‌اش در سراسر کشور قرار می‌دهیم.

جستجو
آرشیو تاریخی