صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و چهار - ۱۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و چهار - ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

فضای‌مجازی

نسل امروز باید بداند...
سعید مستغاثی، مستند‌ساز و کارشناس سینما در واکنش به جنایات اسرائیل در فلسطین با عنوان «نسل امروز باید بداند» در صفحه اینستاگرامش نوشته است:«شاید نسل امروز اطلاع نداشته باشد و غوغای رسانه‌ها هم مجال یافتن حقیقت را به او ندهد اما این نسل باید بداند که چگونه دولت اسرائیل با توطئه انگلیس و با استفاده از تشکیلات نظامی صهیونیست‌ها که طی 3 سال بعد از جنگ جهانی دوم (1945 تا 1948) قدرت گرفته بود، هنگامی که با طرح قبلی، ناگهان نیروهای انگلیسی سرزمین فلسطین را ترک کردند، تشکیل شد. این نسل باید بداند که طی آن سال‌ها، سازمان‌های تروریستی صهیونیست‌ها از جمله سازمانی به نام «ایرگون» به رهبری مناخیم-بگین قدرت یافته و عملیات تروریستی وسیعی را علیه فلسطینی‌ها انجام دادند تا آنها را از سرزمین‌های خود برانند.
نسل جدید باید بداند که همین سازمان ایرگون کمتر از یک ماه قبل از تشکیل دولت اسرائیل در وحشیانه‌ترین عملیات خود در آوریل 1948 سکنه روستای دیریاسین در نزدیکی بیت‌المقدس را قتل‌عام کرد.
نسل امروز باید بداند که از زمان تشکیل دولت اسرائیل، بارها نیروهای نظامی این کشور ساکنان آواره اردوگاه‌های فلسطینی را قتل‌عام کردند؛ از فاجعه کشتار روستای کفرقاسم  و کشتار پناهندگان اردوگاه تل زعتر در آگوست 1976 که پس از 52 روز محاصره و قطع آب و برق همه اردوگاه را به خاک و خون کشیدند تا فجایع اردوگاه‌های صبرا، شتیلا و جنگ 33 روزه که پناهگاه سازمان ملل برای زنان و کودکان در روستای «قانا» لبنان را با خاک یکسان کردند. این نسل باید بداند که نزدیک به 20 سال پس از شکل‌گیری دولت اسرائیل و جنایات بی‌شمارش، در سال 1965 برای نخستین‌بار مقاومت فلسطین شکل گرفت و پیش از آن در واقع در طول 17 سال رژیم‌صهیونیستی هر آنچه خواست بدون کمترین مقاومت بر سر فلسطینیان آورد.
«واعظ شهر» به بازار آمد
آزاده جهان‌احمدی هم از یک اثر تازه در حوزه کتاب به نام «واعظ شهر» خبر داده و در این‌باره نوشته است:«هر کار جدید تجربه‌ای است برای منظری نو‌ در نگاه به زندگی. «واعظ شهر» مجموعه خاطراتی از مرحوم واعظ‌‌‌زاده خراسانی است که اسفند‌ماه سال پیش نوشتم و در پاییز1402 توسط انتشارات ایران منتشر شده است. «واعظ شهر» در چهار بخش اصلی؛ خاطرات آیت‌الله، روایت آیت‌الله از دیگران، روایت دیگران از آیت‌الله و پیوست‌ها را دربرمی‌گیرد که در بخش نخست، روایت این عالم و مجاهد تأثیرگذار در مبارزات انقلابی و شیوه زیست او از زبان خودش را شامل می‌شود و در بخش‌های دیگر نیز در چشم‌اندازی وسیع‌تر، جایگاه آیت‌الله محمد واعظ‌‌‌زاده خراسانی پیش‌روی مخاطب قرار می‌گیرد.

جلیقه خونی خبرنگار
میکائیل دیانی، روزنامه‌نگار و مستندساز به شهادت خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در جنگ اسرائیل و فلسطین اشاره داشته و با تیتری با عنوان «جلیقه خونی خبرنگار؛ پیام رسانه‌ساز» نوشته است:«دورانی در جهان، غلبه بر نظریه مارشال مک لوهان بود که «رسانه همان پیام است»، اما امروزعصر «پیام رسانه‌ساز» است. در یک ماه گذشته چند ده خبرنگار و گزارشگر در کنار چند هزار کودک و زن و مرد فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. آنها در آن موقعیت خاص جغرافیایی و تاریخی قرار گرفته‌اند که حقیقت فراموش نشود، واقعیت به تصویر کشیده شده و پیام مظلومیت، رشادت و حقانیت مردم فلسطین به جهانیان مخابره شود.
خبرنگارانی که قرار بود روایتگر جنگ باشند، خودشان بخشی از اخبار جنگ‌اند و هر روز خبر شهادت یک یا چند نفر از آنان مهم‌ترین رسانه برای مظلومیت و در عین حال ایستادگی و مقاومت مردم فلسطین شده است. آنان که با چهره‌ای مجروح و جلیقه‌های خونی از حملات اسرائیل به غزه، مهم‌ترین پیام رسانه‌ساز فلسطین شده‌اند؛ اینکه ملت فلسطین مجروح است اما همچنان ایستاده است.»

بازهم یک غرور ملی
محمد معتمدی با انتشار پستی از تولید کیت تشخیص سرطان روده در ایران خبر داد و در این‌باره نوشت:«امروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه ایران عزیزمان به دانش و تکنولوژی تولید کیت تشخیص سرطان روده دست یافته است.
طبق گفته افراد آگاه، تا پیش از این تنها تولید‌کننده انحصاری این کیت کشور آلمان بوده ولی ورود آن به کشور به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها همواره معضل و مشکل بوده است...«امروز که این خبر را خواندم بسیار احساس غرور کردم و به روان پاک تمام مبارزین و میهن‌پرستان تاریخ ایران درود فرستادم. البته شکی در این نیست تا زمانی که در تولید و تأمین هر دارویی در کشور به هر دلیل کم‌وکاستی داریم، باید از هر طریق نسبت به واردات آن اهتمام شود. به نوبه خود دست تمام دانشمندان، محققان و نخبگان وطنم را می‌بوسم.»

جستجو
آرشیو تاریخی