صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و سه - ۱۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و سه - ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

امریکا با ژست حقوق بشر به صهیونیست ها سلاح می دهد!

عملیات فریب بلینکن در منطقه

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

در حالی که رژیم‌صهیونیستی بی‌وقفه به حملات مرگبار و جنون‌آمیز خود ادامه می‌دهد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا در جست‌و‌جوی راه‌حلی برای کنترل شرایط و تعدیل فضا، به دوره‌گردی در منطقه روی‌ آورده است.
سفرهای فشرده و ریاکارانه بلینکن در منطقه در حالی با ادعای کمک‌های بشردوستانه و اطمینان از عدم گسترش تنش در منطقه و تحقق روند صلح بلند‌مدت میان رژیم‌صهیونیستی و فلسطینی‌ها با کلید‌واژه «وقفه بشردوستانه» در جریان است که کاخ سفید به طور همزمان 14.3 میلیارد دلار برای حمایت مالی در نظر گرفته و نیروی هوایی آلمان نیز صراحتاً به اشغالگران صهیونیست کمک کرده است. این در حالی است که پیش‌تر و حتی در دو سفر قبلی بلینکن، گزینه آتش‌بس یا توقف نبرد هیچ محلی از اعراب نداشت و امریکا طرح‌های موجود در شورای امنیت را وتو می‌کرد. موضعگیری‌های عمدتاً ضد و نقیض ایالات‌متحده نشان می‌دهد امریکا در فرماندهی اتاق جنگ رژیم‌صهیونیستی برای مدیریت وضعیت بحران‌زده دچار سردرگمی شده است و می‌کوشد با قید فوریت وضعیت را به نفع این رژیم تغییر دهد.
اکنون در حالی از «صلح بلند‌مدت» نام برده می‌شود که به اعتقاد ناظران، امریکا و رژیم‌صهیونیستی هیچ تضمین معتبری در گرو آن ارائه نخواهند داد. همچنین امریکا وانمود می‌کند طرح منسوخ دو‌ دولتی را که یکی از طرح‌های پیشنهادی برخی از کشورهای منطقه در نشست قاهره بود معتبر می‌داند تا آنها را با خود همراه کند. از سوی دیگر به نظر می‌آید بخشی از مأموریت بلینکن تلاش برای کاهش واکنش‌های مقاومت نسبت به منافع امریکا و کاهش آسیب‌پذیری وجهه آن در منطقه باشد.
 آتش‌بس
بلینکن تلاش دارد طرح فریبنده «وقفه بشردوستانه» را در کنار حجم بالای حملات رژیم‌صهیونیستی، تنها راه گریز اضطراری از این وضعیت معرفی کند؛ لذا تلاش می‌کند با ژست انسان‌دوستانه و سرپوش گذاشتن بر همکاری با رژیم‌صهیونیستی برای قتل‌عام مردم، ‌حداقلی‌ترین امکانات را به زعم خود برای مردم غزه ارسال کند. در همین رابطه او ادعا کرد که ایالات‌متحده در روزهای اخیر پیشرفت‌های بسیاری برای افزایش ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه داشته است و افزود:«ایجاد یک وقفه در درگیری‌ها نیز می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.»
وقفه به طور آشکارا از بازه زمانی تعیین‌نشده‌ای خبر می‌دهد که در آن شاید حملات به نوار غزه متوقف شود، اما در عمل این کدگذاری به سمت حملات موذیانه و غیرمحسوس زمینی و فشار مضاعف به مردم حرکت خواهد کرد. در این صورت کوچ اجباری مردم نیز در اثر این فشارها، به میل به تغییر محل سکونت تعبیر خواهد شد. علاوه بر آن، آنها در نظر دارند در این وقفه مبهم، تحرکات تهاجمی گروه‌های مقاومت فلسطینی و منطقه‌ای را به ایستایی برسانند و عوض آن وضعیت خود را سامان داده و در اتاق فکر جنگ نقشه راه دیگری طراحی کنند. ورود فرمانده نیروی هوایی آلمان و ارسال بمب‌های هدایت‌شونده از سوی امریکا به خاک سرزمین‌های اشغالی به خوبی از تغییر معادلات در جهت تشدید فشار نظامی به مردم غزه خبر می‌دهد.
در این بین استفاده همزمان نتانیاهو از کلیدواژه «وقفه‌های کوچک تاکتیکی» برای تسهیل ورود کمک‌ها یا خروج گروگان‌ها از نوار غزه نیز روی دیگر سکه فریب است که هدفگذاری مشترک رژیم‌صهیونیستی و امریکا را نشان می‌دهد.
 اداره غزه
بلینکن در دیدار با محمود عباس به نوعی سعی کرد با وعده دادن به تشکیلات خودگردان برای اداره نوار غزه، این تشکیلات را در صف خود قرار داده و بین گروه‌های فلسطینی انشقاق کامل برقرار کند، چراکه از منظر کاخ سفید در برهه کنونی منفک کردن گروه‌های فلسطینی یکی از شیوه‌های هدایت بحران به درون جامعه سیاسی فلسطینی‌هاست که می‌تواند رژیم‌صهیونیستی را از مرکزیت انداخته و گروه‌های فلسطینی را در یک کشمکش انتها‌ناپذیر فرو برد. از طرفی پروژه حذف یا کوچاندن اجباری مردم ساکن غزه که عنوان «حذف حماس» را یدک می‌کشد، با برچسب تشکیلات خودگردان کلید خواهد خورد که می‌تواند نقش رژیم‌صهیونیستی و امریکا را بسیار کمرنگ کند.
ازسوی دیگر نتانیاهو به طور همزمان اعلام کرد که مسئولیت امنیت در غزه را پس از جنگ برعهده خواهد گرفت. به معنایی نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی از اهداف بلند‌مدت مشترک کاخ سفید و اشغالگران پرده برداشته و تلاش می‌کند با برچسب تشکیلات خودگردان راه دستیابی به کنترل نوار غزه را هموار کند.
 آزادی اسرا
یکی از کارت‌های بازی بلینکن برای رایزنی با مقامات کشورهای منطقه، آزادی اسرای در دست حماس است. رژیم‌صهیونیستی که در روزهای ابتدایی حملات مرگبار به نوار غزه سودای پیروزی را در سر داشت، نسبت به آزادی و جان اسرای در دست حماس ابراز بی‌تفاوتی کرد و اعلام داشت که آنها نمی‌توانند مانعی برای بمباران نوار غزه باشند. بر همین اساس بود که بر اثر بمباران جنگنده‌های رژیم اسرائیل حدود 60 اسیر صهیونیست کشته شدند، اما دیری نپایید که نتانیاهو در تله فشار گروه‌های مقاومت قرار گرفت. از این‌رو بالاجبار با دستمایه قرار دادن جان آنها تلاش کرد توجیهی برای تهاجم زمینی فراهم کند. در این بین کاخ سفید که نگرانی‌های عمده‌ای از فشار افکارعمومی دارد، به رژیم‌صهیونیستی برای پذیرش توافق برای آزادی اسرا فشار می‌آورد. در همین راستا آنتونی بلینکن تأکید کرد که واشنگتن خواستار بازگرداندن گروگان‌هایی است که توسط حماس اسیر شده‌اند و کشورهای منطقه می‌توانند نقشی کلیدی در بازگرداندن آنها ایفا کنند. نتانیاهو نیز اعلام کرده است که آتش‌بس در نوار غزه بدون آزادسازی گروگان‌ها امکان نخواهد داشت.
 کاستن از فشار افکارعمومی
«وقفه بشردوستانه» مزین شده به شعار انسان‌دوستی؛ شیوه جدید کاخ سفید در راستای فریب عمومی جهان، برای تقلیل فشار روانی حاکم بر کاخ سفید، رژیم‌صهیونیستی و دیگر همپیمانان طراحی شده است. با وجود آنکه رژیم اسرائیل و امریکا از همان ابتدا برای انحراف اذهان جهانیان از واقعیت‌های میدانی و شکست مفتضحانه  این رژیم متوسل به دروغ‌پردازی شدند، اما شدت فاجعه به قدری بود که نتوانستند بر دیدگان جامعه جهانی چیره شوند. مردم جهان در پی این جنایات به خیابان‌ها آمدند و ضمن همبستگی با مردم فلسطین خواستار پایان دادن به حملات جنایتکارانه رژیم‌صهیونیستی از سوی هدایت‌کنندگان آن شدند. این امر با شتاب گرفتن حملات سیر صعودی به خود گرفت و فشار فزاینده افکارعمومی بر سیاستمداران، آنها را وادار کرد در اظهارات خود تجدید‌نظر کرده و لفظی تعدیل یافته و مزورانه‌ای را در بیانات خود به کار برند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی