صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و سه - ۱۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و سه - ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

نسل کشی کم سابقه اشغالگران در غزه

غربی ها غزه را ویران کردند

محمد عیاش
استاد رشته جامعه‌شناسی در دانشگاه مانت رویال کانادا
مترجم: وصال روحانی

اینک کوچک‌ترین شکی وجود ندارد که آنچه در نوار غزه جریان دارد، یک نسل‌کشی بی‌رحمانه توسط صهیونیست‌ها است و آنچه این پاکسازی قومی نفرت‌انگیز را از موارد مشابه قبلی تفکیک می‌کند، سهم داشتن کشورها و نهادهایی بسیار فزون‌تر از دفعات پیشین در این قتل‌عام‌های گسترده است.
یک ماه بعد از شروع طوفان‌الاقصی، درحالی که رژیم جعلی صهیونیستی برای جبران آن، باریکه غزه و 3/2 میلیون فلسطینی ساکن در آن را بی‌وقفه بمباران می‌کند، نشانه‌ای از امنیت و عدالت در این منطقه به چشم نمی‌خورد. این در شرایطی است که بیش از 10 هزار و 500 فلسطینی به شهادت رسیده‌اند و آمار زنان و کودکان قربانی شده، به 7 هزار نفر نزدیک‌تر می‌شود. نه‌تنها دولت‌های بزرگ غربی کوچک‌ترین مداخله مثبت و مؤثری در این رویداد اسفبار نداشته‌اند، بلکه انواع همراهی‌ها را با جنایتکاران صهیونیستی صورت داده‌اند و آنها را تا بن دندان مسلح کرده‌اند تا رودی از خون را در غزه جاری سازند. فضای غزه سرشار از دود و آکنده از بوی انفجار است و ارتش صهیونیستی نه‌تنها جان فلسطینی‌ها را می‌ستاند بلکه با سلاح زور و تهدید، آنها را مجبور به ترک منطقه و تخیله نوار غزه کرده است. این پاکسازی قومی شرم‌آور لکه ننگی ماندگار برای کل «قدرت»های غربی و بویژه امریکا است که به‌جای نجات دادن فلسطینی‌ها و عقب راندن نظامیان اسرائیلی قطعنامه‌های مکرر سازمان ملل در زمینه لزوم پایان بخشیدن هرچه سریع‌تر به کشتار فلسطینی‌ها را وتو می‌کنند و به استمرار جنایات بی‌سابقه آنان مبادرت می‌ورزند.
 
نوار غزه، «منطقه امنیتی ویژه» می‌شود؟
در یک ماه سپری شده نه تنها به سربازان بی‌رحم صهیونیستی اجازه داده شده به هر جنبنده‌ای در نوار غزه تیراندازی کنند بلکه سیل کمک‌های جاری شده از سوی کشورهای دیگر را که قصد رساندن غذا و دارو و امدادهای فوری پزشکی به مردم این منطقه داشته‌اند، در لب مرزها متوقف مانده و رژیم ضدبشری تل‌آویو اجازه ورود آن را به باریکه غزه نداده است. جریان برق هم 15 روزی است که در سطح وسیعی از غزه قطع شده و آب شرب سالم هم وجود ندارد و وسایل ارتباطی از کار افتاده و سربازان صهیونیستی به هر خشونت ممکنی دست می‌زنند. با این تمهیدات دولت نامشروع تل‌آویو به وضوح قصد دارد با خالی کردن کل منطقه از ساکنان آن و کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها، نوار غزه را تبدیل به یک منطقه امنیتی غیرقابل ورود و پایگاهی برای استقرار تجهیزات ویژه نظامی خود کند. چیزی که اسرائیل امید دارد بر امنیتش در منطقه بیفزاید و از قدرت و وسعت عمل مبارزان فلسطینی که در جریان طوفان‌الاقصی ضربات مهلکی به اسرائیلی‌ها وارد کرده‌اند، بکاهد. این درحالی است که حماس و جنبش جهاد اسلامی در جریان بپاخیزی اخیرشان چنان سرزمین‌های اشغالی و نقاط تصرف شده توسط اسرائیلی‌‌ها را از زمین و هوا و دریا کوبیده‌اند که در تاریخ مخاصمات 75 ساله اسرائیل- فلسطین بی‌سابقه بوده و نفس صهیونیست‌ها را گرفته است.
 
یک همراهی اسفبار و هولناک
تاریخ‌نگاران و نظریه‌پردازان علوم اجتماعی- سیاسی معتقدند که پاکسازی‌های قومی که در سنوات اخیر بارها در جاهای مختلف جهان تحقق یافته، معمولاً محصول عمل فقط یک رهبر شیطان‌صفت و یا تک‌لشکرهای تندرو و تک‌دولت‌های کوچک رادیکال نبوده بلکه با حمایت وسیع کشورهای دیگر و مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم آنها و یا حداقل اتخاذ سیاست سکوت توسط این کشورها در قبال اقدامات عوامل پاکسازی صورت پذیرفته است. با این‌حال نسل‌کشی فعلی در باریکه غزه که احتمال بسط هرچه بیشتر و دیر یا زود آن به کرانه غربی هم وجود دارد، با چنان حجم عظیمی از همراهی دولت‌های بزرگ و ظالم غربی همراه است که در هیچ‌یک از موارد قبلی پاکسازی‌های قومی چنین گستره‌ای از همراهی با عاملان جنایت رؤیت نشده بود. درست است که مردم عادی در جای جای جهان بپاخاسته و با برپایی تظاهرات خیابانی، حمایت وسیع خود را از مظلومان فلسطینی اعلام و متوقف کردن جنایتکاران صهیونیست توسط سازمان ملل و شورای امنیت را خواستار شده‌اند اما دولت‌های اکثر کشورها در امریکای شمالی و مرکزی و اروپای غربی یا به طور علنی به تجهیز نظامی و پشتیبانی سیاسی رژیم صهیونیستی پرداخته‌اند و یا با سکوت کردن در قبال فجایع غزه، به ارتش متجاوز اسرائیل امکان استمرار بخشیدن به اقدامات ضدانسانی خود را داده‌اند. این بی‌گمان یکی از بزرگ‌ترین پاکسازی‌های قومی در سطح جهان طی سالیان معاصر است و فقط آنچه جنایتکاران صرب در سال‌های 1992 تا 1995 بر سر مسلمانان و آزادگان بوسنی و هرزگوین آوردند، از آن فراتر می‌رود و البته رژیم غیرقانونی تل‌آویو در صورت برقرار نشدن آتش‌بس این فرصت را می‌یابد که به آمار هولناکی دست یابد که نسل‌کش‌های صرب 30 سال پیش در منطقه بالکان (در قلب اروپا) به آن نائل شدند.
 
پیشنهاد رشوه‌دهی آشکار از سوی غربی‌ها
امریکا در عین فرستادن مدرن‌ترین تجهیزات نظامی‌اش به تل‌آویو به وضوح به هر دولت و نهادی در سطح جهان که قصد تقویت فلسطین را در ستیز جاری‌اش با اسرائیل داشته باشد، اخطار داده که شدیدترین برخورد ممکن را با آنها خواهد داشت. بریتانیا هم مثل امریکا که سه هفته‌ای است دو ناو هواپیمابر خود را به سواحل دربرگیرنده جنوب لبنان گسیل کرده، دو ناو از همین نوع را در نقاط مشرف به کرانه باختری مستقر ساخته است. آلمان و فرانسه هم با انواع حمایت‌های آشکار و نهان از صهیونیست‌ها آنها را جری‌تر ساخته‌اند و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه همانند جو بایدن همتای امریکایی‌اش و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا دو هفته پیش سفری رسمی به اسرائیل داشت و آنجا با صراحت کلام هرچه بیشتر با خانواده صهیونیست‌های به هلاکت رسیده طی «طوفان‌الاقصی» ابراز همدردی کرد و هیچ اشاره‌ای به مردم فلسطین نکرد که صبح و شب زیر بمباران صهیونیست‌ها قرار دارند و چندبرابر اسرائیلی‌ها تلفات داده‌اند. از دیدگاه آنها، حماس یک نهاد تروریستی است و در اظهارات آنان فلسطینی‌ها ملتی هستند که خاورمیانه را ناامن ساخته‌اند و باید از آنجا اخراج شوند. برپایه چنین ایده‌های شرم‌آوری است که تعداد زیادی از کمپانی‌های ثروتمند و نهادهای بزرگ سرمایه‌گذاری در امریکا و اروپای غربی به یکی دو کشور واقع در شاخ آفریقا و بویژه مصر عنوان کرده‌اند که اگر وسایل و امکانات اسکان بیش از 3 میلیون فلسطینی را که تل‌آویو می‌کوشد از کل مناطق جنوبی فلسطین دیپورت کند، مهیا کنند و آنها را در خاک خود بپذیرند و به آنها اسکان دائمی بدهند، هرگونه نیاز مالی آنها را تأمین و هر امتیاز و نعمتی را که بطلبند، ارائه خواهند کرد. این یک رشوه‌دهی آشکار به هر دولت و نهادی است که حاضر باشد در راه کامل شدن روند پاکسازی قومی مذکور با اسرائیل همکاری و مأموریت پلید آنها را کامل کند.
 
«به‌روزسازی» ابزار فاجعه
بسیاری از مطبوعات در غرب هم در 30 روزی که از شروع طوفان‌الاقصی می‌گذرد، کوشیده‌اند با متهم کردن حماس به عنوان نهاد شروع کننده جنگ جاری، ‌هرگونه تغییری را در اردوگاه غاصبان صهیونیستی بزدایند و فلسطینیان را که در عملیات اخیر اسرائیل بیش از 23 هزار مجروح داده‌اند، بانی هرگونه ناامنی جلوه بدهند که در نیم قرن اخیر در خاورمیانه وجود داشته است. از دید سیاست‌پیشه‌های سرسپرده غربی نیز حماس نهادی تروریستی است که باید به هر قیمتی حذف شود و تک‌دولت‌ها و ارگان‌ها و رسانه‌هایی که با این موج پوشالی غربی همسویی نشان ندهند، به انزوا کشیده خواهند شد. میزان صحنه‌سازی و دروغ‌پردازی برخی دولت‌های غربی به حدی رسیده که در ادعاهایشان و یا رسانه‌های بیانگر افکار و امیال آنها، فلسطینی‌ها ملتی آشوبگر و نماد تروریسم هستند و اسرائیلی‌ها نمونه تمدن و نماد انسانیت، حال آنکه هر آزاده‌ای در سطح جهان می‌داند که این اسم‌گذاری‌ها برعکس است و این صهیونیست‌ها هستند که باید بزرگ‌ترین مظاهر بربریت و تروریسم دولتی در جهان فعلی توصیف شوند. عدم همراهی مردم عادی در اکثر قریب به اتفاق کشورهای غربی با ایده‌های پرتزویر سران آنها و به اهتزاز درآمدن پرچم قدس شریف در دست آنها در تظاهراتی که در جای جای جهان برپاست، حاکی از رسوخ علاقه و ارادت به ملت مظلوم فلسطینی در دل جمعیت کشورها و منفور شدن هرچه بیشتر کودک‌کش‌های اسرائیلی در چشم مردم است. با این حال اگر روند فعلی نسل‌کشی در باریکه غزه متوقف نشود و ارتش اسرائیل، فلسطینی‌ها را همچنان شهید یا از منطقه دیپورت کند و از این طریق بر حجم سرزمین‌های اشغال شده توسط خود بیفزاید، شاید فاجعه‌ای شکل گیرد که از تمامی فجایع قبلی اسرائیلی‌ها فراتر برود و دنیا به تیره‌ترین شکل ممکن درآید و انسانیت به کلی لگدمال شود. به واقع زیاده‌خواهی امپریالیسم غربی و بلعیدن متعلقات دیگران و ریختن هر میزان خونی در راه آن مدت مدیدی است که در سطح جهان ادامه دارد و فقط شکل و وسایل اجرای آن در هر دهه و مقطع زمانی مشخصی تغییر می‌یابد و به‌روز می‌شود و عاملان اجرای آن تغییر چهره می‌دهند. این بزرگ‌ترین خطری است که از تجاوز اخیر صهیونیست‌ها مایملک فلسطینی‌ها را تهدید می‌کند و متأسفانه هیچ تلاش مؤثری برای رفع و حتی مهار نسبی آن توسط کشورهایی مشاهده نمی‌شود که توان انجام این کار را دارند ولی به‌جای آن قطعنامه‌های مکرر صادر شده توسط شورای امنیت را در لزوم متوقف‌سازی نسل‌کشی در غزه وتو می‌کنند و تأسف و افسوسی هرچه بیشتر را بر چهره انسان‌های واقعی زمانه می‌نشانند.
 منبع: Aljazeera

جستجو
آرشیو تاریخی