صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و سه - ۱۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و سه - ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

سازمان ملل: ۷۰ درصد از ساکنان غزه آواره شدند

آوارگان بی پناه!

با ورود جنگ غزه به ماه دوم خود، نگرانی‌های بین‌المللی از وضعیت آوارگان این جنگ رو به افزایش دارد. درهمین ارتباط دیروز سازمان ملل در گزارشی جدید اعلام کرد، شمار آوارگان این جنگ به 1.61 میلیون نفر رسیده است.
به گزارش سایت شبکه خبری الجزیره، بنابر گزارش مقامات رسمی، از یک ماه پیش تاکنون بیش از 70 درصد جمعیت فلسطینی‌های ساکن غزه که اغلب آنان را ساکنان شمال این منطقه تشکیل می‌دهند، از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند. بنابر آماری که دفتر رسانه‌ای غزه منتشر کرده است، در این مدت 1.61 میلیون نفر از 2.3 میلیون ساکن باریکه غزه به‌خاطر شدت بمباران‌ها و وضعیت وخیم بخش شمالی این منطقه، مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. این درحالی است که شمار شهدای غزه که اغلب آنها ساکن شمال این منطقه بوده‌اند، به بیش از 10 هزار نفر رسیده است.
این درحالی است که ناظران سازمان ملل اعلام کرده‌اند، تنها طی روز گذشته 5 هزار نفر از بخش شمالی نوار غزه راهی بخش جنوبی آن شده‌اند. این افراد، پس از آن منطقه شمال غزه را ترک کردند که رژیم صهیونیستی با اعلام مهلت چهارساعته‌ای از شهروندان خواست تا این منطقه را ترک کنند. دیروز نیز ارتش رژیم صهیونیستی با انتشار یک کلیپ کوتاه ویدیویی که در آن شماری از فلسطینیان مشاهده می‌شدند که دست‌های خود را بالای سر گرفته و با پرچم سفید حرکت می‌کردند، مدعی شد، این افراد بدون هیچ آسیبی موفق به عبور از مناطق شمالی شده‌اند. درهمین ارتباط آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در سخنانی مدعی شد، این واحد‌ها در حال گشودن کریدوری بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان از شمال باریکه غزه هستند. او همچنین خطاب به ساکنان غزه گفت: «اگر به خود و عزیزان‌تان اهمیت می‌دهید، می‌توانید طبق دستورات از جاده صلاح‌الدین به جنوب بروید.»
با این‌حال هنوز بسیاری از ساکنان بخش شمالی غزه حاضر نشده‌اند، خانه‌های خود را ترک کنند.
این درحالی است که ارتش رژیم صهیونیستی در دو روز گذشته راه ارتباطی شمال و جنوب غزه را قطع کرده و شهر غزه را که پرجمعیت‌ترین بخش باریکه غزه است، زیر آتشباران شدید هوایی و زمینی قرار داده است. به همین دلیل نیز راه‌های ارتباطی شمال به جنوب غزه کاملاً ویران شده است و در نتیجه شهروندانی که قصد کوچ به منطقه جنوبی را دارند، مجبور هستند، پای پیاده این مسیر را طی کنند. این در شرایطی است که این افراد به‌طور خانوادگی کوچ می‌کنند و در بین آنها کودکان و افراد مسنی هستند که توانایی پیاده‌روی طولانی‌مدت را آن هم در شرایطی که معدود وسایل زندگی خود را حمل می‌کنند، ندارند. ضمن آنکه این افراد حتی اگر بتوانند از مشقات پیاده‌روی جان سالم به در ببرند، هیچ تضمینی برای امنیت جانی آنها برای در امان ماندن از حملات موشکی و جنگنده‌های رژیم صهیونیستی وجود ندارد. همان‌طور که دو هفته قبل نیز ارتش رژیم صهیونیستی با حمله به کاروان آوارگانی که به سمت جنوب می‌رفتند، 80 نفر را به شهادت رساند.
در این میان برای آوارگان فلسطینی که نیازمند کمک‌های انسانی هستند، کمک‌هایی که از برخی کشورها می‌رسد، دردآور است. یکی از این کشورها آلمان است که دیروز همزمان با اعلام ارسال کمک‌های نظامی برای ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد  قصد دارد همکاری‌های خود با آژانس آوارگان فلسطینی (آنروا) را از سر گیرد.
علاوه بر این، فلسطینیان حتی در کمپ‌های آوارگان نیز امنیت ندارند و در هفته‌های گذشته ارتش رژیم صهیونیستی بارها به این اردوگاه‌ها حمله کرده و جان صدها نفر را گرفته است. به گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین وفا، دیروز در جدید‌ترین این حملات، هواپیماهای اسرائیل خانه خانواده الحمیده در اردوگاه آوارگان شبوره در شهر رفح را هدف قرار دادند که در نتیجه آن 5 نفر از جمله یک زن شهید شدند. همچنین هواپیماها و واحدهای توپخانه اسرائیل اطراف بیمارستان قدس در منطقه تل الحوا در نوار غزه که عموماً آوارگان از محیط این بیمارستان‌ها برای در امان ماندن از حملات استفاده می‌کنند و همچنین اردوگاه آوارگان شاطی و المغازی در منطقه زیتون و بسیاری از نقاط در منطقه بیت حانون را بمباران کردند که در نتیجه این بمباران‌ها تعداد زیادی شهید و زخمی شدند.
این در حالی است که هلال احمر فلسطین اعلام کرد، جنگنده‌های اسرائیلی اطراف بیمارستان قدس را با دو موشک مورد هدف قرار دادند و از سازمان‌های امدادی خواست تا کمک‌های اولیه را فوری به غزه و مناطق شمالی برسانند. همچنین گزارش شده است که یک مسجد در اردوگاه آوارگان بریج مورد اصابت موشک‌ جنگنده‌های رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی