معاون متوسطه آموزش و پرورش اعلام کرد

توسعه تدریس خلاقانه در مدارس

غزل رضایی ثانی
خبرنگار

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در کنار بحث دسترسی آموزشی برای دانش‌آموزان، توجه به ارتقای آموزش بسیار مهم است لذا برای افزایش کیفیت آموزش متوسطه برنامه‌ریزی کردیم و نهایتاً جمع‌بندی این برنامه‌ها، آغاز یک حرکت جدید خواهد بود.
به گزارش «ایران»، محمدمهدی کاظمی دیروز در نشست خبری جشنواره الگوهای برتر تدریس، افزود: کیفیت آموزش یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌های معاونت متوسطه است که آن را دنبال می‌کنیم و قطعاً این تحول با نقش آفرینی معلمان ایفا خواهد شد.
کاظمی گفت: اجرایی کردن سند تحول بنیادین از مدرسه و با مشارکت معلمان آغاز می‌شود. اگر دنبال یادگیری خلاق هستیم باید توجه بیشتری به معلمان و کلاس درس داشته باشیم. لذا ارتقای شایستگی و توانمندی تربیتی معلمان و همچنین زمینه‌سازی برای توسعه پژوهشگری و خلاقیت‌ را از طریق برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس دنبال می‌کنیم. از سوی دیگر ما دوران پسا کرونا را تجربه می‌کنیم. علی رغم مشکلاتی که کرونا برای ما به وجود آورد، فرصت‌هایی هم ایجاد کرد که یکی از آنها استفاده از بستر فناوری بود. با این رویکرد جشنواره الگو‌های برتر تدریس را در دوره اول و دوم متوسطه نظری و کار و دانش برگزار کردیم. ۲۳ درصد از معلمان متوسطه اول یعنی حدود ۲۷ هزار معلم در این جشنواره شرکت کردند. همچنین در دوره دوم متوسطه ۳۱ درصد از معلمان، یعنی ۲۷ هزار و ۸۱ نفر و همچنین در شاخه فنی حدود ۳ هزار و ۶۰۰ معلم در ۱۹ گروه رشته شرکت کردند.
معاون متوسطه آموزش و پرورش در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» مبنی بر اینکه شیوه اجرای این طرح چیست، گفت: تأکید ما این است که الگوها در سامانه الگوهای تدریس درج شود، البته که ممکن است هر الگویی نقص‌هایی داشته باشد ولی برای اشاعه آن سعی می‌شود از طریق سامانه اقدام شود. همچنین از ظرفیت شبکه آموزش برای ارائه الگوها توسط معلمان منتخب استفاده خواهیم کرد. لازم به ذکر است دو بخش شایستگی‌های حرفه‌ای و تخصصی از موضوعات مهم برای رتبه‌بندی معلمان است. آنها باید از روش‌های خلاق و نوآورانه در امر تدریس استفاده کنند. معلمان باید خودشان را توسعه دهند و برگزاری این رویداد‌ها در کنار رتبه بندی، عملیاتی‌تر شدن این الگوها را در پی خواهد داشت. همچنین اجرای برنامه‌هایی که به دنبال ارتقای کیفیت هستند، اجرای الگوی تدریس و رویکردهای خلاق در مدارس پیگیری خواهد شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص سایر برنامه‌های این معاونت گفت: تغییر در شیوه پذیرش نیروی انسانی چه در دانشگاه فرهنگیان و چه توسط ماده ۲۸ ازجمله برنامه‌های تحولی بوده است. امسال آزمون دبیری متفاوت از سال‌های دیگر بود. با تشکیل کانون‌های ارزیابی زمینه انتخاب مناسب‌تر فراهم شد. هر سال در آزمون‌های استخدامی نهایتاً نیم ساعت برای آزمون‌ها زمان صرف می‌شد ولی امسال هر داوطلب حدود شش ساعت مورد ارزیابی قرار گرفت و دانش تخصصی، شایستگی‌های حرفه‌ای و شایستگی‌های عمومی او ارزیابی شد.در نهایت ۱۵ هزار و ۵ نفر جذب و ۷ هزار و ۱۷۹ ظرفیت خالی داشتیم که تکمیل ظرفیت از دوشنبه آغاز شد.
وی درباره توسعه متوازن آموزش افزود: توسعه متوازن یکی از برنامه‌های ما بوده که سعی شد در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان لحاظ شود.

جستجو
آرشیو تاریخی