با تدوین سند توسعه جزایر خلیج فارس محقق می‌شود

چشم‌انداز شهر 20 هزار نفری ابوموسی

شیما جهان بخش
خبرنگار

جزیره ابوموسی با ساحل آکواریومی و صخره‌ای خود در قلب خلیج فارس قرار است با اجرای سند توسعه آن که از سوی دولت تدوین شده پذیرای افرادی باشد که مشتاق زندگی در این جزیره هستند. این جزیره کم سکنه تا مدت‌ها محل حضور نظامیان و تعداد کمی از ساکنان بومی بود. مسئولان استان هرمزگان در تلاشند با اجرای طرح‌های مختلف و حمایت از سرمایه‌گذاران زمینه ماندگاری افراد در این جزیره را افزایش دهند و طی چند سال آینده جمعیت آن را به ۲۰ هزار نفر برسانند. البته به گفته استاندار هرمزگان در حال حاضر با اجرای طرح‌هایی همچون احداث آب شیرین‌کن، برقراری خط مسافری و حضور در بخش حوزه شیلات، کشتیرانی و...چراغ اول برای توسعه این جزیره روشن شده است.
«مهدی دوستی» استاندار هرمزگان با اشاره به اهمیت جزیره بوموسی و تأکید رهبری در رابطه با توسعه جزایر سه‌گانه در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در نقاط مختلف کشور دستورات ویژه‌ای برای توسعه و آبادانی کشور داشته‌اند اما بیشترین دستورات محلی مربوط به استان هرمزگان بوده است.
دوستی با تأکید بر اینکه از سرمایه‌گذارانی که بخواهند در جزیره بوموسی فعالیت داشته باشند حمایت‌ خواهد شد، افزود: این جزیره استراتژیک قابلیت تبدیل شدن به یکی از قطب‌های گردشگری کشور را دارد از این‌رو از گروه‌های دغدغه‌مند دعوت می‌کنیم برای توسعه گردشگری خانواده‌محور در جزیره بوموسی طرح‌های خود را به ما ارائه دهند تا بعد از بررسی نهایی در خصوص اجرای آنها اقدامات لازم انجام شود.
دوستی، سبز شدن فرم (ج) ساکنان بوموسی، افزایش ظرفیت آب‌شیرین‌کن‌ جزیره و احداث مخزن چهار هزار مترمکعبی ذخیره آب، تقویت نیروگاه برق، احداث فیبرنوری دریایی و اتصال منازل و کسب و کارها از این طریق به شبکه ملی اطلاعات را جزو طرح‌های اجرا شده در این جزیره عنوان کرد و گفت: برای نخستین بار احکام توسعه این شهرستان در برنامه هفتم توسعه تصویب شده  و دولت در پی آن تعهدات ویژه‌ای را در قبال این منطقه پذیرفته است.
استاندار هرمزگان، همچنین از تشکیل کارگروه ویژه برای توسعه جزیره بوموسی نیز خبر داد و گفت: با پیگیری‌های مستمر موفق شده‌ایم مجوزی از وزارت نفت برای استخدام ساکنان جزیره بوموسی در شرکت فلات قاره اخذ کنیم. اقداماتی نیز در راستای تقویت حمل‌ونقل عمومی درون جزیره انجام شده و برای افزایش امکان سکونت نیز مقدمات احداث ۹۰ واحد مسکونی در جزیره آغاز شده است. از سوی دیگر طرح 18 واحدی که طی سال‌ها در این جزیره مسکوت مانده بود هم تکمیل شده و بزودی در اختیار خانواده‌ها قرار خواهد گرفت.
دوستی بر لزوم افزایش نقش جوامع محلی بویژه بانوان ساکن در بوموسی در اشتغال‌های خانگی تأکید کرده و گفت: زنجیره ماهیان زینتی، زنجیره تولید صدف و تولید مروارید مصنوعی از جمله فعالیت‌هایی است که می‌توان در جزیره بوموسی در کنار طرح ماهی در قفس راه‌اندازی کرد.
به گفته استاندار هرمزگان، جزایر خلیج فارس اهمیت ویژه‌ای دارند و باید به فرزندان خود و نسل‌های آینده پاسخگو باشیم که در آن سوی خلیج فارس چه اتفاقاتی درحال رخ دادن است و چرا رشد و توسعه‌ای اتفاق افتاده و اینجا اتفاق نیفتاده است، بنابراین بر توسعه همه‌جانبه جزایر خصوصاً هرمز و ابوموسی تأکید ویژه داریم.
اختصاص ردیف مستقل بودجه برای جزیره ابوموسی
«عبدالرسول دریایی» مدیر کل دفتر هماهنگی و امور توسعه جزایر استان هرمزگان در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به حمایت و تلاش‌های دولت برای توسعه جزایر استان، از اختصاص یک ردیف مستقل بودجه برای جزیره ابوموسی در بودجه سال آینده خبر داد و اظهار داشت: با توجه به استراتژیک بودن منطقه ابوموسی و با پیگیری‌های انجام شده از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور، قول مساعد داده شده که این ردیف در لایحه بودجه سال 1403 گنجانده شود.
وی مسکونی‌سازی جزایر را از اولویت‌های استان عنوان کرد و افزود: در این زمینه با مساعدت استاندار قرار شده به متقاضیانی که قصد اقامت در جزیره ابوموسی را داشته باشند برای ساخت مسکن، زمین واگذار شود. بر این اساس برخی شروط از جمله فرم «ج» نیز برای متقاضیان زمین حذف شده و ثبت‌نام همه شهروندان ایرانی سرپرست خانوار یا واجد شرایط برای دریافت زمین در ابوموسی آزاد است.
دریایی با اشاره به اجرای طرح‌های عمرانی برای توسعه زیرساخت‌های این شهرستان، گفت: برای مسکونی‌سازی جزیره ابتدا لازم است زیرساخت‌ها گسترش یابد که در این راستا هماهنگی‌های لازم جهت برقراری پروازها به‌صورت 3 روز در هفته با ظرفیت مجموع 125 مسافر انجام شده است. همچنین با راه‌اندازی شناور اختصاصی در مسیر بندرعباس به ابوموسی زمینه‌ای را فراهم کرده‌ایم که طی 2 سفر در هفته امکان تردد 600 مسافر در این مسیر فراهم شود.
راه‌اندازی سامانه «ایران بندی»، گرفتن مجوز سفر به جزیره را راحت کرد
 مدیر کل دفتر هماهنگی و امور توسعه جزایر استان هرمزگان از راه‌اندازی سامانه «ایران بندی» برای سفر به این جزیره خبر داد و گفت: در ادوار گذشته اگر کسی قصد سفر به جزایر استان را داشت باید اقدام به اخذ مجوزهایی از فرمانداری، محیط زیست، منابع طبیعی و سایر نهادها می‌کرد اما بعد از اینکه زمینه حضور افراد در این جزیره فراهم شده، مسئولان با راه‌اندازی این سامانه شرایطی را مهیا کرده‌اند که افراد بتوانند از طریق الکترونیک اقدام به اخذ مجوز کنند.
وی معافیت سربازی برای جزیره‌نشینان خلیج‌فارس را از دیگر مشوق‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده فرمانده معظم کل قوا با این پیشنهاد موافقت کرده و هدیه ویژه‌ای را برای جزیره‌نشینان خلیج‌فارس بالاخص ساکنان جزایر ابوموسی، سیری، لاوان، لارک، هندورابی، تنب بزرگ و کوچک و فارور بزرگ و کوچک عنایت کردند. براین اساس ساکنانی که بیش از ۱۲ سال سابقه سکونت در جزایر مذکور را داشته باشند، می‌توانند از خدمات معافیت سربازی بهره‌مند شوند. این امتیاز می‌تواند شامل یکی از فرزندان یا پدر خانواده‌ای که ۱۲ سال سابقه سکونت در جزایر فوق‌الذکر را داشته باشند، بشود.
 کمپ ورزش‌های آبی- ساحلی در جزیره بوموسی
وی با تأکید براینکه از تمام سرمایه‌گذارانی که قصد انجام طرح‌های عمرانی در این شهرستان را داشته باشند حمایت خواهیم کرد، افزود: از آنجایی که توجه ویژه به رونق صنعت گردشگری و افزایش مراکز اقامتی و بوم‌گردی، امکان رونق اقتصادی و کسب درآمد برای ساکنان و بومیان منطقه را در پی خواهد داشت، عملیات ساخت کمپ گردشگری و کمپ ورزش‌های آبی- ساحلی در این شهرستان کلید خورده و در نظر داریم در آینده‌ای نزدیک با ساخت این کمپ زمینه حضور تیم‌های ملی را فراهم کنیم. همچنین طرح ساخت سایت ویژه غواصی هم از سوی یکی از سرمایه‌گذاران ارائه شده که در دست بررسی است.
مدیر کل دفتر هماهنگی و امور توسعه جزایر استان هرمزگان خاطرنشان کرد: ما در تلاشیم با ارائه مشوق‌هایی همچون تسهیلات ارزان قیمت و معافیت‌های مالیاتی و عوارض شهری مسیر را برای حضور سرمایه‌گذاران هموار کنیم. سند تحول جزیره ابوموسی با پیش‌بینی 100 طرح کوچک و بزرگ تهیه شده که در قالب آن امتیازات ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این منطقه پیش‌بینی شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی